Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW C evolution er homologisert for A1 sertifikat

Startet av elektrolux, torsdag 16. juli 2015, klokken 10:13

« forrige - neste »

asgeirn

Neida:

In the A1 driving licence version (Europe only), the new C evolution has an output of 11 kW (15 hp). The range here is around 100 kilometres, with a top speed of 120 km/h.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

elektrolux

Genialt!

Godt tyskerne har kontroll på dette. Rart de ikke ventet litt og gikk rett på 120 Ahr batteriet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

petersv

Snuser på å kjøpe en 11kW-er i Tyskland og importere. Vet noen her om man får tilbake tysk moms ved eksport hvis man kjøper fra forhandler?

Rabies

Jeg er også på utkikk etter å hente en av disse fra Tyskland. Skal bruke den selv og er i utgangspunktet mest interessert i en variant med 35 kW.

Ser at BMW er tydelige på at de ikke på noe som helst vis har til hensikt å supportere de som evt. importerer selv:

http://www.bmw-motorrad.no/no/no/urban_mobility/C_evolution/cevolution_overview.html

Skulle vel allikevel være greit å bestille slitedeler etc fra Tyskland selv.

Er det noen her som har importert enda? Hvis det er flere som er i tenkeboksen, kanskje vi kunne gått sammen og bestilt? Ser på mobile.de at det er enklere forhandlere som har flere til salgs i omtrent samme prisområde.

Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Hansi

Jeg leker med tanken, men syns det er litt skummelt at BMW ikke vil supportere de, pluss at jeg er usikker på om jeg foretrekker C Evolution eller Zero
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rabies

Er i kontakt med en forhandler i Tyskland nå som også er velvillig til å organisere transport etc. Venter på avklaring rundt moms.

Sent fra min MI NOTE LTE via Tapatalk

Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

yhafting

Sitat fra: Hansi på søndag 23. oktober 2016, klokken 18:11
Jeg leker med tanken, men syns det er litt skummelt at BMW ikke vil supportere de, pluss at jeg er usikker på om jeg foretrekker C Evolution eller Zero

Zero er i hvertfall på banen nå med A1-sykler
https://www.zeromotorcycles.com/eu/11kw
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

elektrolux

Spennende.

Lurer på maks effekten og om de kommer med ABS og traction control?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

yhafting

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. januar 2017, klokken 18:59
Spennende.

Lurer på maks effekten og om de kommer med ABS og traction control?

De har ABS, tror ikke Zero har begynt med traction control.
https://www.zeromotorcycles.com/eu/zero-s-specs

I og med at motor og strømforsyningselektronikk er det samme som zero s, så er det ser det ut som det bare er programvaren som er forskjellig fra en vanlig S dersom man kjøper den som ikke har minst batteri.

Maxeffekt er satt til 23kW og 11kW kontinuerlig (for å møte A1 krav).
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Hansi

BMW er ikke fan av at folk importerer C Evolution selv

SitatDet har kommet til vår oppmerksomhet at et fåtall kunder og ikke autoriserte forhandlere har importert vår elektriske scooter, C Evolution. Dette er en modell som vi i BMW Nordic pr.dags.dato har valgt å ikke inkludere i vårt sortiment i de Nordiske landene, og det begrunnes med kompleksiteten ved dette produktet. Siden dette er et kjøretøy som er bygget med høyspenningsteknologi, så kreves det store og omfattende investeringer for å jobbe med denne type produkt. Investeringene medfører kostbart verkstedsutstyr, kursing, og et verkstedsnettverk som kan hjelpe kunder over hele Norden på dette spesifikke kjøretøyet. Med tanke på det forventede og forholdsvis lave salgsvolumet, har vi valgt å ikke tynge våre autoriserte forhandlere med disse omfattende investeringene.

Ifølge den verdensomspennende elektriske sikkerhetslovgivningen så er det kun kvalifisert personale som kan arbeide med høyspenningskjøretøy. Det er ikke nok at en har passert en generell utdanning, da dette krever spesifikk kursing som omfatter det spesifikke kjøretøyet det er snakk om. Dette medfører at personell som som har gått kursing til for eksempelvis BMW i3, ikke får jobbe med C Evolution. I Norden har ingen verkstedspersonell gjennomgått kvalifiserende kursing. Dette innebærer at personer som arbeider med dette kjøretøyet uten kursing begår en straffbar handling, og bryter med BMW's interne retningslinjer. Vær oppmerksom på at i henhold til regelverket, så får en ikke-kurset person ikke engang skifte dekk eller bremser på et høyspennings kjøretøy, selv om dette innebærer at man ikke jobber i nærheten av høyspennings området.

Dette innebærer at ingen av våre autoriserte BMW Motorrad forhandlere får hjelpe eventuelle kunder med service på C Evolution.

Nærmeste servicepunkt for C-Evolution er i dag i Tyskland

Forhåpentligvis vil de begynne å selge de selv snart
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

elektrolux

Får ikke engang bytte dekk???

Snakk om vås. Sykkelens elsystem er vedlikeholdsfritt, og skulle noe gå gale er det gode originale verktstedsmanualer å kjøpe for noen hundrelapper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rabies

Jeg endte opp med å kjøpe en 2016 zero dsr. Vurderte lenge en BMW c evolution, men grunnet usikkerheten med tanke på reparasjoner og forhandlere, så falt valget på zero.

Det har foreløpig ikke vært et godt valg for jeg rakk ikke mer enn 20-30 mil før både lader og hovedsikring gikk føyken og oppfølging fra carpoint.no har ikke vært noe å skryte av. Nærmer seg 6 uker siden jeg rapporterte feilen første gang og fortsatt vet jeg ikke når sykkelen er ferdig. Kunne nok fint sent en BMW c evolution til Tyskland, fått den reparert og sendt tilbake på kortere tid. Er oppgitt kjenner jeg.

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Hansi på lørdag 15. april 2017, klokken 22:01
BMW er ikke fan av at folk importerer C Evolution selv

Sitat... Dette er en modell som vi i BMW Nordic pr.dags.dato har valgt å ikke inkludere i vårt sortiment i de Nordiske landene, og det begrunnes med kompleksiteten ved dette produktet. Siden dette er et kjøretøy som er bygget med høyspenningsteknologi, så kreves det store og omfattende investeringer for å jobbe med denne type produkt. Investeringene medfører kostbart verkstedsutstyr, kursing, og et verkstedsnettverk som kan hjelpe kunder over hele Norden på dette spesifikke kjøretøyet. ...
Nærmeste servicepunkt for C-Evolution er i dag i Tyskland

Forhåpentligvis vil de begynne å selge de selv snart
Har BMW organisasjonen hørt om en bil som kalles i3 som har kunnskap om denne "farlige" høyspentsteknologien. Korrekt at elbiler ikke er like utbredt i alle nordiske land, men se på salkget av elbiler i Norge da BMW.
Vårt land er et veldig godt utgangspunkt for elektriske MC/Scooter; garantert tilgang til kollektivfelt og fritak for bompenger når disse goder ikke lengre er tilgjengelig for elbiler.
Tror BMW må se på nye øyne på elektriske kjøretøy og ikke låse seg i dinosaurankeganger om teknologi og tro at det er vanntette skott mellom kjøretøykategorier. Rekkeviddeforlengeren i en i3REX er en 650ccm BMW motorsykkelmotor etter hva jeg har forstått; mener BMW da at kun MC serviceverksteder kan gi service på denne motoren? OG - hvis BMW bilverksteder får lov til å gi service på denne motoren i en i3REX, hvorfor kan de ikke betjene elmotorsykler fra BMW?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Balrog

Sitat fra: Finnøy på lørdag 02. september 2017, klokken 23:45
Har BMW organisasjonen hørt om en bil som kalles i3 som har kunnskap om denne "farlige" høyspentsteknologien. Korrekt at elbiler ikke er like utbredt i alle nordiske land, men se på salkget av elbiler i Norge da BMW.
Vårt land er et veldig godt utgangspunkt for elektriske MC/Scooter; garantert tilgang til kollektivfelt og fritak for bompenger når disse goder ikke lengre er tilgjengelig for elbiler.
Tror BMW må se på nye øyne på elektriske kjøretøy og ikke låse seg i dinosaurankeganger om teknologi og tro at det er vanntette skott mellom kjøretøykategorier. Rekkeviddeforlengeren i en i3REX er en 650ccm BMW motorsykkelmotor etter hva jeg har forstått; mener BMW da at kun MC serviceverksteder kan gi service på denne motoren? OG - hvis BMW bilverksteder får lov til å gi service på denne motoren i en i3REX, hvorfor kan de ikke betjene elmotorsykler fra BMW?

Dette er ganske enkelt: BMW har de høyeste serviceprisene på motorsykler om ikke i hele verden så i hvert fall her til lands. Bare obligatorisk olje-, væske og filterskift samt sparking i dekk og tuting i horn koster drøyt 1 krone per km for tung mc. Legger vi på at deleprisene er såpass at det er vanskelig å unngå at øynene spretter ut sier det seg selv at en slik melkeku ikke kan ødelegges av et elektrisk produkt uten servicebehov.

Min erfaring med BMWs forhandler i Oslo (som jeg lar være anonym) er såpass utrolig at når BMW hevder at de ikke har kompetanse så tror jeg dem - og vel så det.

Når alt dette er sagtmå  det understrekes at BMW virkelig kan lage motorsykler, selv om de sliter litt med kardanger, clutch og girkasser.

At klovnene i BMW Motorrad Norge nekter forhandlerapparatet å ta i sine egne motorsykler kan umulig være tillatt etter norsk lov og EU-direktiver ift. fritt verkstedvalg.

PS: Zero er et kanonprodukt, men service fra Zero i USA/Europa finnes ikke, enkelt og greit.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA