Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hundebur i e-Golf

Startet av Hazle, tirsdag 23. juni 2015, klokken 12:59

« forrige - neste »

Hazle

Prøver igjen. Sist jeg så en slik tråd, endte det med å bli en diskusjon om hvorfor man skal ha bur i bil eller ikke.

Det jeg enkelt spør om, er om det er noen som har bur som passer i bagasjerommet på e-Golf, og hvilket bur det er. Regner med å må fjerne hatthylla.

Setter også pris på om noen kan måle bredde og dybde i bagasjerommet.
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

Svk

Hattehylla må ut. Går fint med bur om ikke hunden er veeeldig stor.

Hazle

Regnet med det ja.
Middels stor, underkant av 20 kg.
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

elektro

Er vel vesentlig om man har Dynaudio eller ikke også, vil jeg tro. Du får et par cm. ekstra høyde uten dette, som jeg vil tro kommer godt med.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hazle

Har (dessverre) ikke Dynaudio, nettopp med tanke på hund og bagasje.
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

Hazle

Ingen som løper ut å måler bredde/dybde i bagasjerommet da?  :P
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

kyrregutt

#6
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

Hazle

2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

iGolf

Sitat fra: Hazle på tirsdag 23. juni 2015, klokken 15:03
Har (dessverre) ikke Dynaudio, nettopp med tanke på hund og bagasje.

Jeg bestilte med Dynaudio og jeg skal ha min store rottis baki der :D

Jeg tror ikke det har så mye å si høydemessig, men ditt problem med tanke på bur er bredde og dybde.

E-golfen Electra

#9
Hei,

Noen tips til bur?


Jeg kjøpte nylig et bur fra Herkules 4Pets Pro 1 Falcon Small som har følgende yttermål: Dybde: 73,5 cm, bredde: 54,5 cm og høyde: 54,5 cm. Den går ikke i en e-Golf, dessverre!

Den passet når jeg plasserte bagasjeromsplaten på nederste nivå, men så går ikke døren til buret opp da den treffer kanten til bagesjerommet som går ut mot bakre støtfanger.

Et hundebur med skrå vegger bør altså være 70 cm i høyde (maks 81 cm), 100 cm i bredde og 69 cm (maks 71 cm) i dybde på nederste nivå eller maks 40 cm i dybde på normal plan i bagasjerommet.

Jeg tipper et hundebur fra Trixie, nr. 39340 (mål: 48x57x64 cm. bredde x høyde x dybde), vil passe bra i en VW e-Golf. Men! Spørsmålet er om man får opp døren til buret, eller om den også treffer bagesjeromskanten som går ut mot bakre støtfanger.

På forhånd - takk for tips og triks! :)

carster

Kommentar i 2016 på samme spørsmålet i GTE forumet:

Hei, vi har et bur som tar opp det meste av bagasjerommet for vår flat coated retriever tispe. Hun er ikke så stor så det er akkurat plass nok.
Vi fant ikke noe standard bur som utnyttet bagasjerommet godt så vi endte opp med å ta kontakt med Aluconsult.
Målene vi oppga var L=630, B=900, H=600.  Lengde på toppen 180 (alle tall er mm).
De hadde laget bur til Golf GTE tidligere, så vi kjøpte fra dem.


Dette buret står nå i vår FL e-Golf.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

EasyCure

Sitat fra: E-golfen Electra på søndag 29. oktober 2017, klokken 20:42
Hei,

Noen tips til bur?


Jeg kjøpte nylig et bur fra Herkules 4Pets Pro 1 Falcon Small som har følgende yttermål: Dybde: 73,5 cm, bredde: 54,5 cm og høyde: 54,5 cm. Den går ikke i en e-Golf, dessverre!

Den passet når jeg plasserte bagasjeromsplaten på nederste nivå, men så går ikke døren til buret opp da den treffer kanten til bagesjerommet som går ut mot bakre støtfanger.

Et hundebur med skrå vegger bør altså være 70 cm i høyde (maks 81 cm), 100 cm i bredde og 69 cm (maks 71 cm) i dybde på nederste nivå eller maks 40 cm i dybde på normal plan i bagasjerommet.

Jeg tipper et hundebur fra Trixie, nr. 39340 (mål: 48x57x64 cm. bredde x høyde x dybde), vil passe bra i en VW e-Golf. Men! Spørsmålet er om man får opp døren til buret, eller om den også treffer bagesjeromskanten som går ut mot bakre støtfanger.

På forhånd - takk for tips og triks! :)

Hei,
Sjekk Mimsafe sine bur. På nettsiden kan du velge biltype og få opp burene som passer. De kan også justeres i dybden. Hadde et Mimsafe-bur på forrige bil (Audi A4), de er krasjtestet og utrolig solide.
http://www.mimsafe.se/en/model-selector/
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Reven

For eit par år sidan gjorde me mange forsøk på å finna bur som passa til e-Golfen vår. Me var mellom anna innom eit par dyrebutikkar der drivarane var meir enn middels interesserte i å hjelpa med å finna eit bur som passa. Særleg han eine stod på og tenkte kreativt; kombinasjonen av at han både var hundeeigar, burseljar og godt over snittet bilinteressert sjølv, hjelpte nok godt på innsatsvilja. :-) ... Diverre var konklusjonen at ingen skikkeleg solide bur passa i e-Golfen når me skulle ha bur som var stort nok til ein hund som er noko større enn ein typisk "veskehund". Me har 15 kg hund som skal vera med på tur. Det fanst rett nok eit Hercules-bur (diverre hugsar eg no ikkje modellnamnet) som på sett og vis kunne stå i bagasjerommet dersom me aksepterte at det stod på tvers. Opning av burdøra vart då litt knotete, i tillegg til at inn- og utstiginga for den firbeina passasjeren ikkje vart optimal.

Enn så lenge nyttar me eit bur i hardplast som er tverrstilt, men som har døra på eine langsida. Bikkja er i alle høve nøgd. Døra er av typen som ein vippar oppover. Dermed vert ikkje konflikt med bagasjeromskanten eit problem.

For ei meir solid løysing ser me to alternativ. Det eine er å få spesialbygt eit bur. I så fall har me av fleire fått forståinga av at Trønderburet er av betre kvalitet enn bura frå Aluconsult. Det andre alternativet er å setja inn ei grind. I så fall får vofsen heile bagasjerommet til rådvelde, og det er kanskje litt vel mykje plass for ein hund å boltra seg på under køyring. Grinder meiner eg å ha sett at Møller sel originale til Golf.
2016 VW e-Golf med varmepumpe og ymse anna
2015 VW Passat Alltrack

Bzzart

#13

e-curious

#14
Har også kjøpt hundegitter, MIM safe  (art. 10465) .  Er visstnok samme som Møller selger.  Det er solid og er skrudd fast i lastekrokene i bilen, slik at det skal tåle kollisjon.

Det er en del skarpe kanter i lasterommet (bla. bakluken, holderen til hattehyllen) .  Jeg har laget til en beskyttelse mot disse, slik at de ikke skal skade hunden ved brå bevegelser i bilen.  Det beskytter også bilen mot hunden.  Jeg har brukt  5cm isopor, borrelås og hundeseng fra Biltema.  Har delt av slik at det er litt plass på siden til ladekabel og hundeutstyr.  Det er veldig viktig å sørge for at det er nok luftsirkulasjon, så en må lage godt med hull slik at det ikke blir for varmt for hunden.  Isoporen kan med fordel bli overlimt med stoff eller lignende for å få det til å se bedre ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA