Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-golfens Adaptive cruise kontroll spørsmål

Startet av gamer73, torsdag 04. juni 2015, klokken 07:22

« forrige - neste »

Apache

Jeg bruker ACC aktivt hver dag i Oslo 4 mil tilsammen frem og tilbake. Man får en behagelig kjøretur med ACC, men ved ned bremsing til f.eks. ved kryss eller kø så er den alt for gavemild og holder nesten en billengde bak bilen foran slik at du inviterer andre til å snike seg inn i køen. Dette er selv om man setter ACC til stilling 1 for kort lengde mellom bilen din og foran.
Det jeg har oppdaget er at hvis du er i en oppoverbakke og bruke ACC og køen stopper. Så kan ACC frike ut hvis bilen foran deg plutselig slipper seg litt ned og nærmer deg. Da vil ikke ACC slå seg på igjen før du har slått av bilen og slått på igjen. Eller hvis du synes at luka mellom din bil og bilen foran er for stor slik at du kjører litt frem selv om ACC har stoppet så blir den også fornærmet og sier takk for seg inntil du har startet bilen på nytt.

Oddaa

Sitat fra: Àpache på torsdag 13. september 2018, klokken 17:37
Det jeg har oppdaget er at hvis du er i en oppoverbakke og bruke ACC og køen stopper. Så kan ACC frike ut hvis bilen foran deg plutselig slipper seg litt ned og nærmer deg. Da vil ikke ACC slå seg på igjen før du har slått av bilen og slått på igjen. Eller hvis du synes at luka mellom din bil og bilen foran er for stor slik at du kjører litt frem selv om ACC har stoppet så blir den også fornærmet og sier takk for seg inntil du har startet bilen på nytt.
Det første vet jeg ikke om jeg noen gang har fått testet. Det andre gjør jeg daglig uten at ACC blir «fornærmet».



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

PTh

Sitat fra: e-Stig på torsdag 13. september 2018, klokken 13:46
Jeg pendler cirka 4 mil frem og tilbake til jobben og bruker adaptive cruisekontroll på minst 90 prosent av strekningen. På 2-3 steder føler jeg for å slå av cruisen og kjøre selv, og da lurer jeg på: Er knappen på rattet den eneste måten å slå av ACC på? Vår gamle Golf hadde en liten knapp oppå cruisekontrollarmen. Den var lett å touche uten å ta øynene vekk fra veien. På e-Golf krever det litt mer trening å treffe knappen som ligger et stykke unna der man holder i rattet.

Jeg pleier å trykke så lett som mulig på bremsen for slå den av... Lettere enn å trykke på den knappen...

e-Stig

Sitat fra: PTh på torsdag 13. september 2018, klokken 21:40
Sitat fra: e-Stig på torsdag 13. september 2018, klokken 13:46
På 2-3 steder føler jeg for å slå av cruisen og kjøre selv, og da lurer jeg på: Er knappen på rattet den eneste måten å slå av ACC på? Vår gamle Golf hadde en liten knapp oppå cruisekontrollarmen. Den var lett å touche uten å ta øynene vekk fra veien.
Jeg pleier å trykke så lett som mulig på bremsen for slå den av... Lettere enn å trykke på den knappen...

Ja, bremsen fungerer på flat vei eller i unnabakke. I motbakke rykker det voldsomt i bilen hvis man bruker bremsen for å slå av cruisekontrollen. Vi har over 12 grader motbakke på et par av stedene jeg ønsker å slå den av. Håpet noen hadde funnet en knapp som er lett å finne i blinde.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Amatøren

Sitat fra: e-Stig på lørdag 15. september 2018, klokken 21:22Håpet noen hadde funnet en knapp som er lett å finne i blinde.

Blir vel en vane. Har ikke problemer å finne den selv. Hatt Alhambra med slik liten bryter for cruise controlen på blinklys hendelen. Aldri helt fornøyd med den løsningen, men bedre enn ikke å ha selv om den ikke var adaptiv.

Sharanen hadde egen cruise control hendel under blinklyset. Noe dritt... Og ikke adaptiv.

Synes det var vidunderlig når cruise control knappene kom på rattet med konas Caravelle og adaptiv. Glad det er slik med e-Golf også!


Kan bli litt brå kutt ved bruk av knapp for å slå av i oppoverbakke også. Selvfølge veldig avhengig av graden av regenerering man har på. Fikses med litt lett trykk på gassen før man slår av. Det blir også en vane.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-Stig

Sitat fra: Amatøren på lørdag 15. september 2018, klokken 21:38
Sitat fra: e-Stig på lørdag 15. september 2018, klokken 21:22Håpet noen hadde funnet en knapp som er lett å finne i blinde.
Synes det var vidunderlig når cruise control knappene kom på rattet med konas Caravelle og adaptiv. Glad det er slik med e-Golf også!

Regner med jeg blir mer treffsikker etter hvert. Audi har også en hendel under blinklyset og den fungerer veldig bra ved at man dytter den frem og tilbake for å slå av og på cruisekontrollen. Ikke så ulikt betjening av fjernlys i gamle dager - før fjernlysassistenten kom.

Interessant det du skriver om regenerering. På langkjøring bruker jeg cruisekontroll og lar girkassen stå i D. På småkjøring uten cruisekontroll står girkassen ofte i D1 for å ha litt bremseeffekt når jeg slipper gassen. D2 og D3 bruker jeg inn mot kryss og avkjørsler.

Jeg har lest at e-Golf regenererer like mye når man bruker bremsene så det er kanskje bortkastet energi å gire så mye.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

gak

Sitat fra: Oddaa på torsdag 13. september 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Àpache på torsdag 13. september 2018, klokken 17:37
Det jeg har oppdaget er at hvis du er i en oppoverbakke og bruke ACC og køen stopper. Så kan ACC frike ut hvis bilen foran deg plutselig slipper seg litt ned og nærmer deg. Da vil ikke ACC slå seg på igjen før du har slått av bilen og slått på igjen. Eller hvis du synes at luka mellom din bil og bilen foran er for stor slik at du kjører litt frem selv om ACC har stoppet så blir den også fornærmet og sier takk for seg inntil du har startet bilen på nytt.
Det første vet jeg ikke om jeg noen gang har fått testet. Det andre gjør jeg daglig uten at ACC blir «fornærmet».

ACC skaper kø, sammen med de som ikke følger med, eller de som skal skal ha 100 m til bilen foran. ACC er ubrukelig i køkjøring. Alt for sen. Tar 3 sekunder før den reagerer. Skulle tro at det kunne gå litt raskere!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Polo 2.5

e-Stig

Sitat fra: gak på tirsdag 18. september 2018, klokken 17:27
Sitat fra: Oddaa på torsdag 13. september 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Àpache på torsdag 13. september 2018, klokken 17:37
Det jeg har oppdaget er at hvis du er i en oppoverbakke og bruke ACC og køen stopper. Så kan ACC frike ut hvis bilen foran deg plutselig slipper seg litt ned og nærmer deg. Da vil ikke ACC slå seg på igjen før du har slått av bilen og slått på igjen. Eller hvis du synes at luka mellom din bil og bilen foran er for stor slik at du kjører litt frem selv om ACC har stoppet så blir den også fornærmet og sier takk for seg inntil du har startet bilen på nytt.
Det første vet jeg ikke om jeg noen gang har fått testet. Det andre gjør jeg daglig uten at ACC blir «fornærmet».
ACC skaper kø, sammen med de som ikke følger med, eller de som skal skal ha 100 m til bilen foran. ACC er ubrukelig i køkjøring. Alt for sen. Tar 3 sekunder før den reagerer. Skulle tro at det kunne gå litt raskere!

Tror heller det er antall biler i trafikken som skaper kø, og ikke cruisekontrollen. Jeg har bare hatt e-Golf noen få uker men er fornøyd med køkjøringen hittil. Jeg tror det ville blitt stressende hvis ACC var mer aggressiv, men så er jeg en sjåfør som ikke får panikk hvis det blir noen meter avstand til bilen foran. Inn mot rundkjøringer og kryss slår jeg vanligvis av cruisekontrollen og tar over selv.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Råde

Enig. ACC i VW er veldig bra. Den går litt seint igang, men da er det bare å igangkjøring med wattpedalen. Tesla sin derimot er alt for aggressiv og oppleves som masete.
e-Golf | X75D

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ove

kanskje litt på siden, men er det flere som har filosofert over økt forbruk når ACC benyttes? 10% økning ca.?
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

geear

Sitat fra: Råde på torsdag 18. oktober 2018, klokken 22:20
Enig. ACC i VW er veldig bra. Den går litt seint igang, men da er det bare å igangkjøring med wattpedalen. Tesla sin derimot er alt for aggressiv og oppleves som masete.
Veldig bra er vel å ta i. Den går av altfor kjapt, hvorfor kan den ikke være aktiv selv om man står stille lenger enn to sek? I tillegg er den ekstremt passiv når biler skal svinge av veien, og den er veldig passiv når man kommer inn mot saktegående/stillestående kø, med avstand, som også nevnes av andre her. Betjeningen av fartsendring er også irriterende. Hvis du er litt kjapp med res-knappen for +/-1km/t, så så plutselig velger den resume på farten man allerede har i stedet for å hoppe de antall km/t man har trykket opp, og man må trykke om igjen, og gi den tid til å tenke...

Siden du refererer til Tesla, AP (iallfall 2) har endret seg ganske betydelig i flere trinn i løpet av det siste året. Det er ikke som med VW, at bilen er fortsatt akkurat den samme som jeg fikk for to år siden, så det kommer an på når du testet det sist.

Apache

Sitat fra: gr på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:34
Sitat fra: Råde på torsdag 18. oktober 2018, klokken 22:20
Enig. ACC i VW er veldig bra. Den går litt seint igang, men da er det bare å igangkjøring med wattpedalen. Tesla sin derimot er alt for aggressiv og oppleves som masete.
Veldig bra er vel å ta i. Den går av altfor kjapt, hvorfor kan den ikke være aktiv selv om man står stille lenger enn to sek? I tillegg er den ekstremt passiv når biler skal svinge av veien, og den er veldig passiv når man kommer inn mot saktegående/stillestående kø, med avstand, som også nevnes av andre her. Betjeningen av fartsendring er også irriterende. Hvis du er litt kjapp med res-knappen for +/-1km/t, så så plutselig velger den resume på farten man allerede har i stedet for å hoppe de antall km/t man har trykket opp, og man må trykke om igjen, og gi den tid til å tenke...

Siden du refererer til Tesla, AP (iallfall 2) har endret seg ganske betydelig i flere trinn i løpet av det siste året. Det er ikke som med VW, at bilen er fortsatt akkurat den samme som jeg fikk for to år siden, så det kommer an på når du testet det sist.

VW eGolf sin adaptive cruise kontroll er bedre en Tesla sin, jeg er enig med "Råde". Den er for hard/brå ved gassing og bremsing. på eGolf er den mye mykere og behagelig å bruke selv om du setter Tesla'n i "chill" mode.
Har selv gått fra eGolf til Model s 75D i høst.

nojac

Sitat fra: Ove på fredag 19. oktober 2018, klokken 07:07
kanskje litt på siden, men er det flere som har filosofert over økt forbruk når ACC benyttes? 10% økning ca.?

Interessant!  Jeg tenkte kanskje at ACC ga en MER økonomisk kjøring med jevnere fart og optimal regenerering....

Erfaringer?
2018 e-Golf

e-Stig

Sitat fra: Àpache på fredag 19. oktober 2018, klokken 17:43
Sitat fra: gr på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:34
Sitat fra: Råde på torsdag 18. oktober 2018, klokken 22:20
Enig. ACC i VW er veldig bra. Den går litt seint igang, men da er det bare å igangkjøring med wattpedalen. Tesla sin derimot er alt for aggressiv og oppleves som masete.
Hvis du er litt kjapp med res-knappen for +/-1km/t, så så plutselig velger den resume på farten man allerede har i stedet for å hoppe de antall km/t man har trykket opp, og man må trykke om igjen, og gi den tid til å tenke...
VW eGolf sin adaptive cruise kontroll er bedre en Tesla sin, jeg er enig med "Råde". Den er for hard/brå ved gassing og bremsing. på eGolf er den mye mykere og behagelig å bruke selv om du setter Tesla'n i "chill" mode.

Har kjørt over 3000 kilometer og brukt ACC på minst 2500 av dem. Syns Volkswagen har truffet veldig bra med tuning av cruisekontrollen. Jeg slår den av når det er kronglete småkjøring, men bruker den på 99% av pendlingen til og fra jobb. Hører mange blir stresset av ACC, men for meg har det omvendt effekt. Gleder meg over ekstra sikkerhet i trafikken.

Slet litt med å venne meg til knappene i starten, men nå finner tommelen knappene uten at jeg tar øynene vekk fra veien. Bruker veldig mye 10 km/t opp og ned, for så å justere et par kilometer opp eller ned. Ettersom speedometeret er 4-5 km/t feil så tar jeg farten ofte opp til 90 km/t og deretter ned til 88 km/t.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA