Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-golfens Adaptive cruise kontroll spørsmål

Startet av gamer73, torsdag 04. juni 2015, klokken 07:22

« forrige - neste »

elektro

Det lille jeg har testet er stort sett med korteste avstand. Men hva mener du med aggressivitet Råde?

Noen som vet om systemet tar høyde for utetemperatur, altså om det kan være glatt, og om det regner?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janegils

Sitat fra: elektro på søndag 14. juni 2015, klokken 23:15
Noen som har opplevd full brems med ACC i høy hastighet? Du vet, sånn som det blir kjedekollisjon av på motorvei.. Funker det? Jeg synes ofte den reagerer litt sent, ettersom man leser trafikken bedre selv.

Låg en gang i ca. 80 km/t og innhenta ei stillestående kø. "Dette blir interessant" tenkte jeg.... Men bilen klarte faktisk å bremse ned på eiga hand.
Skikkeleg hard innbremsing (reknar med at bremseklossane var i bruk), alarmblinking i displayet, hadde 5 meter igjen til køa når bilen stod stille.
Men hadde labben klar til å trykke på bremsa da... :)

Avstandsinnstilling for ACC var på trinn 4.
The rotation of earth really makes my day

Råde

Sitat fra: elektro på mandag 15. juni 2015, klokken 07:03
Det lille jeg har testet er stort sett med korteste avstand. Men hva mener du med aggressivitet Råde?

Noen som vet om systemet tar høyde for utetemperatur, altså om det kan være glatt, og om det regner?
Med aggressivitet mener jeg at man (såvidt jeg husker) kan stille inn ACC til sport/normal/comfort. Kanskje det var på passaten jeg gjorde det. I sport tillater den mer akselerasjon og mer brems. Altså hardere kjøring.

Når det gjelder utetemp så vet jeg ikke. Kan egentlig ikke tenke meg det.
e-Golf | X75D

MrBacardi

Sitat fra: Råde på mandag 15. juni 2015, klokken 10:40
Sitat fra: elektro på mandag 15. juni 2015, klokken 07:03
Det lille jeg har testet er stort sett med korteste avstand. Men hva mener du med aggressivitet Råde?

Noen som vet om systemet tar høyde for utetemperatur, altså om det kan være glatt, og om det regner?
Med aggressivitet mener jeg at man (såvidt jeg husker) kan stille inn ACC til sport/normal/comfort. Kanskje det var på passaten jeg gjorde det. I sport tillater den mer akselerasjon og mer brems. Altså hardere kjøring.

Vanlig Passat/Golf/etc har innstilling på kjøreprogram for ACC, mens e-Golfen mangler av ukjent grunn akkurat dette:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14935.msg233895.html#msg233895
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

gamer73

I mazdaen kan jeg ikke stille inn ACC på nivåer av følsomhet, men jeg føler heller ikke at jeg har behov for det. ACC skal være behagelig..skal man kjøre sportslig så slå man den av:) Så jeg tror ikke jeg vil savne dette i E-golfen når jeg får den:)

Grolub

Jeg merker definitivt at ACC sin følsomhet reguleres utifra hvilken kjøremodus du har. Eco og Eco+ gjør den merkbart "snillere" enn i normal. Noen andre som også har merket det?

Jeg har ved flere anledninger satt bilen i "ECO" bare med den hensikt at ACC skal bli snillere.
Tesla Model X 60D 2017
Tesla Model S P85 2015 SOLGT
E-Golf 2015 SOLGT

hovik

Sitat fra: vidolsen på søndag 14. juni 2015, klokken 22:53
Noen som vet om bremselysene lyser når ACC bremser ned? Hvis ikke,  kan det øke faren for påkjørsel bakfra.

Bremselysene gaar paa, og man ACC trenger ikke bremse spesielt hardt (alt er relativt) foer de gaar paa.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

elektro

Sitat fra: Grolub på mandag 15. juni 2015, klokken 16:14
Jeg merker definitivt at ACC sin følsomhet reguleres utifra hvilken kjøremodus du har. Eco og Eco+ gjør den merkbart "snillere" enn i normal. Noen andre som også har merket det?

Jeg har ved flere anledninger satt bilen i "ECO" bare med den hensikt at ACC skal bli snillere.

Jepp, jeg kjører så langt nesten bare med ACC i "ECO" men har bare merket at den akselerer mer forsiktig. Tror ikke det påvirker bremsingen, men det kan godt være.

Jeg tror nok ACC kan være effektivt hvis det er relativt flatt der man kjører og den som kjører foran også kjører relativt jevnt. Men hvis det er tett trafikk og i tillegg litt kupert vil man nok med litt trening kjøre mer effektivt selv. Da kan man se langt frem, hvis nødvendig bremse tidlig, ev. skifte fil til rett tid, bevare farten eller "ta fart" inn i motbakker, kanskje til og med slakke av 10 km/t opp de verste bakkene etc. (selv om det siste er sykt irriterende for de bak, så det må kun gjøres hvis du er alene på veien eller til nød der det er flere felt).

Det beste er kanskje å ligge med ACC i "ECO" bak et vogntog. De tar i teorien i alle fall, bittelitt av luftmotstanden, og så har jeg hørt at moderne vogntog beregner terrenget sånn at den kjører mest mulig effektivt. Stemmer dette? Disse sjåførene kjører i alle fall uansett veldig jevnt over tid og det går naturlig litt saktere opp de lengste bakkene, uten at jeg mener man skal ligge i krabbefeltet over Djupdalen (inn mot Oslo på E6 nordfra) altså.  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ln-ebr

Det er nok ikke slik på de fleste vogntogene (ennå), men det kommer fort.

De nyeste modellene kan leveres med GPS som husker siste tur eller har en tredimensjonal GPS der cruisekontrollen tar høyde for om det er nødvendig å levere mer eller mindre krefter for eksempel opp eller ned bakker basert på hva som kommer rundt neste sving.
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

hottentott33

Sitat fra: elektro på mandag 15. juni 2015, klokken 21:54

Det beste er kanskje å ligge med ACC i "ECO" bak et vogntog. De tar i teorien i alle fall, bittelitt av luftmotstanden, og så har jeg hørt at moderne vogntog beregner terrenget sånn at den kjører mest mulig effektivt. Stemmer dette? Disse sjåførene kjører i alle fall uansett veldig jevnt over tid og det går naturlig litt saktere opp de lengste bakkene, uten at jeg mener man skal ligge i krabbefeltet over Djupdalen (inn mot Oslo på E6 nordfra) altså.  :)

Nei, det stemmer ikke. En cruisecontrol på lastebil kan ikke se terrenget noe mer enn en cruisecontrol på personbil :) Men vi kjører veldig jevnt fordi vi sitter høyt og har god oversikt som gjør at vi kan planlegge kjøringen langt frem i tid :)


Men det jobbes jo hele tiden med å utvikle nye girkasser, Volvo har jo kommet veldig langt med sin I-shift de påstår skal huske bakker (de tar nok litt hardt i der vil jeg påstå, da jeg kjører en ny Volvo med nevnte utstyr), men jeg merker i allefall en veldig bratt forbedringskurve på utstyret bare siden jeg begynte å slite som yrkessjåfør for rundt 15 år siden. Men enn så lenge, så er sjåføren den viktigste faktoren :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Lefsegokk

Sitat fra: elektro på søndag 14. juni 2015, klokken 23:15
Blir vel omtrent det samme som når du kjører vanlig, det lyser nok hvis ACC må bremse, eller hvis den aktiverer B. Men ikke når den bruker D1 eller D2. D3 er jeg mer usikker på.. Dette har vært diskutert før på forumet.

Når det er sagt så lyser ikke bremselysene på en fossilbil med manuelt gir når du bremser på girene heller, så vidt jeg vet.  :)

Noen som har opplevd full brems med ACC i høy hastighet? Du vet, sånn som det blir kjedekollisjon av på motorvei.. Funker det? Jeg synes ofte den reagerer litt sent, ettersom man leser trafikken bedre selv.
Her var det mye hvis, dersom, såvidt jeg vet.

ACC bruker verken trinn 1, 2, 3 eller B. Det er trinnløst, og aktiverer bremselysene en udefinerbar plass inni der. (hvordan forteller man hvor det starter når det er trinnløst?)

Ang. nedbrems i full hastighet, tok det mye baller før jeg turte det. Bilen regner stillestående objekter som ikke-biler. Det verste jeg har snubla borti bevegde seg litt, og jeg kjørte i 100. Da kjørte den på med varsellampe, piping og bråbrems. Det gjør jeg ikke igjen. Jeg liker ikke å få hjerteinnfarkt.  ???

Elise

Fikk testa ut hjerteinfarkt-funksjonen selv i går, da bilen foran svingte av veien og stoppet for en syklist. Jeg kunne bare svingt unna, men det ble full brems og hjertet i halsen. Gøy at det fungerer, da.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Djur1

Jeg synes den adaptive cruise kontrollen kutter litt fort når den står stille. For meg hadde det vært greit om en kunne stanse i kø og så kjøre videre av seg selv. kanskje 10 sekunder . 

Er det mulig å justere dette på noen måte?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

gamer73

jeg er enig..men det er sikkert noe sikkerhetsmessig årsak. For lenge i ro..så er det kanskje sånn at fører egentlig har tenkt å stoppe bilen? da er det livsfarlig om den liksom begynner å kjøre igjen...jeg vet ikke men det kan være årsak til dette.

Jeg starter igjen med å spamme reset knappen ;)

e-Stig

Jeg pendler cirka 4 mil frem og tilbake til jobben og bruker adaptive cruisekontroll på minst 90 prosent av strekningen. På 2-3 steder føler jeg for å slå av cruisen og kjøre selv, og da lurer jeg på: Er knappen på rattet den eneste måten å slå av ACC på? Vår gamle Golf hadde en liten knapp oppå cruisekontrollarmen. Den var lett å touche uten å ta øynene vekk fra veien. På e-Golf krever det litt mer trening å treffe knappen som ligger et stykke unna der man holder i rattet.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA