Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde forskjell sommer/vinter

Startet av calefranco, tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:45

« forrige - neste »

calefranco

Hei,
jeg har hatt min 2013 Kangoo i snart 5 måneder, og er litt bekymret at jeg ikke merker noe forskjell i rekkevidde enda, i forhold til de ca. 100km jeg fikk i løpet av vinteren. Denne rekkevidden var jeg egentlig fornøyd med, men hadde håpet på at dette skulle strekke seg til kanskje 140km om sommeren. Opplever dere andre eiere vesentlig sommer/vinter forskjell, eller kan jeg ikke forvente stort bedre om sommeren. Bor i Oslo, og har litt varierende kjørestrekning, småkjøring og ringvei blandet.

Jejl

Jeg merker heller ikke noe særlig forskjell. Jeg hadde heller ikke forventet noe stor forskjell heller siden den har dieselvarmer. Forskjellen skal vel teoretisk være ca 20% mellom 20 minus og 20 plussgrader, i praksis litt større forskjell siden kald luft også er tyngre enn varm.

Jeg pumpet ekstra mye luft i dekkene her om dagen, 49 psi (50 er maks) og forbruket gikk straks merkbart ned. Da det var sol og fint vær i forrige uke var forbruket nede i 123 wh/km over noen mils bykjøring i 40 og 50 soner.

I høy hastighet er forbruket høyere enn på Teslaen. Vil tippe det går over allerede ved 75km/t.


Jejl

Jeg vil anta at forskjellen mellom vinter/sommer på tørt føre på vestlandet er rundt 10-15%. På strekningen Stavanger-Ålgård på motorveien t/r var forbruket ca 189wh/km i vinter. Her om dagen fikk jeg 160wh/km på samme tur.

Jejl

#3
Kjørte Stavanger-Varhaug t/r (Ca 90km) i januar i minus 4 til 0 grader og endte opp med 169 wh/km.
Kjørte samme tur i dag i 14 til 18 grader og endte opp med 166wh/km.
Altså 2% mindre nå på sommeren.
(Mulig jeg var bitte litt hardere på "gassen" i dag, men tror faktisk ikke forskjellen er så veldig mye større enn 5%).
Vinterdekkene har vel kanskje litt mindre rullemotstand? Det har de ihvertfall på Teslaen.

Noen som har målt tilgjengelig kapasitet på batteriet i kwh, før måleren kommer på rødmerkingen?




Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dette er imponerende forbruk med tanke på karosseriformen. Betydelig bedre enn eNV200/Evalia. Hvor mye praktisk rekkevidde er det egentlig før bilen begynner å blinke og varsle at snart er det tomt for energi?

Jejl

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 14. juli 2015, klokken 23:49
Dette er imponerende forbruk med tanke på karosseriformen. Betydelig bedre enn eNV200/Evalia. Hvor mye praktisk rekkevidde er det egentlig før bilen begynner å blinke og varsle at snart er det tomt for energi?
Jeg har også takbøyler og stige på taket, så forbruket kunne nok vært enda litt lavere. Jeg endte opp like før rødmerkingen på begge turene. Det sto 13 km rest, men det er vel en liten reserve? Jeg lå i fartsgrensene + ca 5-7% på turen i dag. I Januar tror jeg at jeg lå nokså nøyaktig på fartsgrensen siden jeg ikke hadde kjørt turen før.

calefranco

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 14. juli 2015, klokken 23:49
Dette er imponerende forbruk med tanke på karosseriformen. Betydelig bedre enn eNV200/Evalia. Hvor mye praktisk rekkevidde er det egentlig før bilen begynner å blinke og varsle at snart er det tomt for energi?
Tok en tur til Töcksfors her om dagen. Det er 95km fra der jeg bor i Oslo. Ladet der i ca. 6 timer, som tilsvarte opp til ca. 7/8 (87%). Kom meg hjem uten å lade, men varslet hadde kommet på og det var offisielt under 5km rekkevidde igjen. Forbruket på turen var på ca. 160/165wh/km. 
For min del ser det ut som at jeg ikke kommer opp over 120/125km rekkevidde om sommeren. Dette er en "pre facelift" 2013 Kangoo. Det holder for det meste for meg uansett, men hadde håpet på litt mer, i hvert fall om sommeren. Trøsten er, som Jejl påpeker, at rekkevidden er ikke mye dårligere om vinteren.

Jejl

#7
Sitat fra: Jejl på tirsdag 14. juli 2015, klokken 17:00
Kjørte Stavanger-Varhaug t/r (Ca 90km) i januar i minus 4 til 0 grader og endte opp med 169 wh/km.
Kjørte samme tur i dag i 14 til 18 grader og endte opp med 166wh/km.
Altså 2% mindre nå på sommeren.
(Mulig jeg var bitte litt hardere på "gassen" i dag, men tror faktisk ikke forskjellen er så veldig mye større enn 5%).
Vinterdekkene har vel kanskje litt mindre rullemotstand? Det har de ihvertfall på Teslaen.

Noen som har målt tilgjengelig kapasitet på batteriet i kwh, før måleren kommer på rødmerkingen?
Kjørte samme tur her om dagen. Hadde frisk bris i motvind, og fuktig vei når jeg kjørte sørover til Varhaug, og brukte derfor ca 190wh/km den ene veien. Hjemmover sank totalforbruketforbruket hele tiden, men det ble litt i grenseland for om jeg skulle klare alt jeg hadde planlagt, for jeg måtte også en ekstratur til Sola. Bilen oppgav 12km rest når jeg nærmet meg Ikea Forus, og jeg hadde rundt 12km jeg skulle kjøre. Jeg svingte derfor innom Ikea og satte bilen til lading. Etter en do- og softispause og litt papirskriving i totalt 25 minutt tok jeg ut kabelen. Av en eller annen merkelig grunn sto det fremdeles 12km rest når jeg vred om nøkkelen, men jeg kunne jo ikke bruke arbeidsdagen på lading så jeg kjørte videre. Jeg skrudde av radio og vifte helt, og la meg i 40-45km/t i 60-sonen mot Sola. Følte meg nesten som en kriminell der jeg sløste vekk tiden til et en bilist bak meg, men strømforbruket var ihvertfall fryktelig lavt, og kjørte km på telleren gikk mye raskere enn de estimerte kilometerene gikk nedover.
Mot Stavanger gikk km-estimeringen fra 5km til ---- ca 2 km før jeg var fremme, så jeg kunne vel kanskje klart rundt 3km til, dersom jeg skulle kjørt den helt tom.

Forbuket ble til slutt 162wh/km og 94,5 km kjørte km.

Jeg stusser litt på at jeg fikk ut mye mindre strøm ut fra batteripakken denne gangen i forhold til forrige vinter før måleren kom på rødmerkingen. Noen % tap i batteripakken er det nok, men får ikke håpe at det er hovedgrunen. Mulig noe av grunnen var fordi at bilen var ferdigladet 6-8 timer før jeg dro på morgenen og forvarmingen var avskrudd, og derfor hadde kaldt batteri.

Jejl

#8
Fant ut at det var alt for lite luft i dekkene. Trodde de sjekket det når jeg fikk satt på vinterdekkene, men det har de nok ikke gjort.
Fylte ca på en hel bar i alle dekkene.
Vil anta at jeg får 5-6% lavere forbruk nå.

Forøvrig: Når det gjelder 70% rest garantien på batteriet.
Hvordan måles restverdien hvis det gjøres på verkstedet?

Hvis vi skal gjøre det selv, ser jeg for meg å gjøre det på denne måten:
Vente til en sommerdag med 25 grader, og starte kjøring akkurat i det batteriet er ferdigladet.
Så finne en kjørerute der det går ann å holde mest mulig jevn fart, og helst mellom 40-60km/t for at batteriet skal miste minst mulig energi ved kjøringen utenom til fremdriften, og kjøre til det er helt tomt. Så blir det å regne ut antall kwh som er brukt. Er det 19,8 tilgjengelige kwh Renault oppgir at vi skal ha?
Ja,ja det er nesten 4 år igjen på garantien, så det er ikke så mye vits å tenke på det enda, men det kan nok være lurt å følge litt med på helsen på batteriene etterhvert.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA