Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reduksjonsgir olje

Startet av nr1rayner, lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11

« forrige - neste »

nr1rayner

Aldri feil å bytte olje  ;) Såfremt man fyller på riktig type og mengde olje såklart.
Vet flere fossilbiler har "lifetime" olje på gir og mulig på diff, men hvor mye skal man stole på det?
1-2 liter som regel, nah, jeg tar kostnaden og bryet med å bytte.

Når jeg vinner meg på skal jeg sjekke tilstanden på min.
2013 Tekna med ca 11k km i skrivende stund.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Fikk melding fra merkeverksted om tid for første service for Leaf jeg leaser for arbeidsplassen.
Den er kun gått 400 mil det første året nå.
Skal spørre hva de gjør med sjekkpunkt av reduksjonsgiret når jeg leverer, og vise til hva jeg har erfart på min private.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på mandag 25. mai 2015, klokken 00:29
Valvoline Maxlife ATF er kompatibel med Nissan S ATF
http://www.torshovbil.no/valvoline-maxlife-atf
Da er det klart for oljeskift. Kjøpte en liter Maxlife ATF, så får spe på med 1 dl av den gamle oljen så det fyller volumet på 1,1 liter giret krever.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Oljen byttet på reduksjonsgiret. Nivå så OK ut etter å fylle på 1 liter.
Bunnpluggen og fyllepluggen er identiske, med magnet. Det var like mye spon på bunnpluggen som fyllepluggen.
Definitivt renere den nye oljen enn den som var på giret.
Mener å registrere en annen lyd i bilen nå med ny olje, ikke like stekt "EL-bilsumming" under aksellerasjon og høyere hastighet.
Om det reelt var behov av å bytte vet jeg jo ikke, men nå er det i allefall gjort. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

LeafSwe

Leafnor:

Mycket intressant läsning, tack!
3P+
3SR+

nr1rayner

Var innom Witro bil i Trondheim i dag.
Det var flere som måtte klø seg i hodet da jeg spurte om olje til reduksjonsgiret.

De hadde ikke skiftet på noen biler, og det forelå ingen intervall for skift. Såvidt jeg forstod hadde de ikke fylt etter på noen heller, og flere som hadde passert 100k km.

De foreskrev AT S, som vel tidligere nevnt av andre. I neste setning ble det sagt "kan bruke hvilken som helst automatgir-olje", så Maxlife ATF som Leafnor (?) brukte skal være godt egnet for formålet.

Blir ingen skift på min enda, men sjekke nivå og farge på godsakene  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Powerflux

Må flire litt av disse Witro folkene!
Først klø seg I hodet ang. olje til reduksjonsgiret for deretter å slenge ut at hvilken som helst auto trans olje funker vitner ikke om den helt store kunnskapen om emnet  ;) ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

nr1rayner

Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 16:28
Må flire litt av disse Witro folkene!
Først klø seg I hodet ang. olje til reduksjonsgiret for deretter å slenge ut at hvilken som helst auto trans olje funker vitner ikke om den helt store kunnskapen om emnet  ;) ;D

Njo, nja.. Den siste uttalelsen var jo litt satt på spissen både av de og meg ;)
Men slik blir det da vel når produsenten går ut og sier at oljen aldri skal skiftes, da blir det jo ikke heller gjort noe hos forhandler. Og så lenge ingen har lekkasje er det vel heller ingen grunn til å etterfylle, og da går jo ikke de rundt og pugger hvilken olje som hører til  ;)

Svaret kom kjapt da jeg spurte om diff-olje til min X-trail da, så helt blåst er de jo ikke  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

En update: Det er nok slik at giret vil leve i 10 år med samme olje. Men slik oljen så ut skadet det nok ikke med bytte. Og jeg skal vedde et oljeskift på at det er annen lyd i bilen (Mindre "summing") med ny olje på giret. Bare det var verdt de 189,- kronene i olje.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

nr1rayner

Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Powerflux

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Biltema er på vei til job, Torshov I motsatt rettning ;)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

nr1rayner

Valvoline Maxlife har spesifikasjon Nissan S-matic, det står det ikke noe om på Biltema sin :P
Ingen intervall = ingen stress, kjør en kosetur til Torshov en fridag ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Har som nr1rayner i alle år brukt Biltemaolje, men den her gangen ikke. Kort og godt fordi oljen til Biltema ikke har spesifikasjon som når opp. 
Castrol har denne: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/09DFBB064CCF193E80257BA5006EB93F/$File/BPXE-99LBRT.pdf
og Valvoline har som nevnt Maxlife.

Biltema sin har spesifikasjon som er for "eldre" gir. Men sikkert bare tidspørsmål innen de kommer til olje som også går på "S"-spesifikasjon.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MHLD

Att oljan ser svart ut kan eventuellt bero på att det sitter borstar antagligen av kol mot motoraxeln.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA