Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg-leverandører i Norge

Startet av Hansi, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. april 2016, klokken 07:42
Tilbakemelding fra Otovo. De mener det er plass til 19 paneler på sørsiden av mitt tak. Jeg tror kanskje det blir i trangeste laget.

19 er et primtall og for mange å koble i serie så du må nok gå for et annet antall om du ikke skal ha microinvertere da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olee

Fikk også en beregning fra Otovo, men synes det virker nokså dyrt. Til nesten 700kr per mnd i 20 år (168.000) får man kjøpt et ganske heftig anlegg. Men det er vel det som er hele poenget til Otovo, å slippe den investeringskostnaden  :)
Anlegget var på 8 kWp, og årsproduksjon på ca 5000 kWh (litt dårlige forhold på hustaket)...

flux

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. april 2016, klokken 10:19
Største fordelen slik jeg ser det er at man slipper prosjektering, koordinering, byggemelding, søknad om enova-støtte osv selv. I tillegg styrer man unna den innledende investeringen.

Det rent praktiske i forhold til konkurs og betingelser ved "avstigning" er det vanskelig å si noe om før man har lest avtaleteksten. Men en ulempe er nok at inntekter fra overskuddskraften ikke går til huseier, men inn i poolen til Otovo.
Det er ikke slik jeg har forstått betingelsene til Otovo, jeg forstod det slik at all kraft tilhører deg som kunde, både den du bruker og den du evt selger, og at en står fritt til å velge hvilken kraftleverandør en vil selge til / kjøpe fra.

OlavEmil

Har ingen problemar med å sjå fordelane med dette :) . Var berre ulempene eg lurte på, det ser nesten ut som eit "for godt til å vere sant"-prosjekt, noko som ofte fører til konkurs. Spørsmålet er då om ein blir sitjande med økonomisk ansvar overfor leverandøren av panela ein har på taket.

Har som sagt ikkje noko behov for å tene pengar på dette, og med ein månadleg kostnad på 219,- i vårt tilfelle (litt mindre tak) er det ikkje meir enn eg er villig til å betale for å bidra med klimanøytral straum. Om dette faktisk likevel skulle vise seg å bli dekka inn att gjennom lågare straumrekningar, er det ingenting som er betre enn det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: Olee på mandag 11. april 2016, klokken 14:51
Fikk også en beregning fra Otovo, men synes det virker nokså dyrt. Til nesten 700kr per mnd i 20 år (168.000) får man kjøpt et ganske heftig anlegg. Men det er vel det som er hele poenget til Otovo, å slippe den investeringskostnaden  :)
Anlegget var på 8 kWp, og årsproduksjon på ca 5000 kWh (litt dårlige forhold på hustaket)...

Til sammenligning har mitt 15,2kWp-anlegg som produserer ca. 13000kWh i året kostet meg rundt 115.000,- etter Enova-støttte. Men da har jeg gjort nesten all jobben selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Har du et evt. forslag til ca. 15kw anlegg med all black type paneler fordelt på ca. 48 paneler?

Elmo

#21
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. april 2016, klokken 15:34
Sitat fra: Olee på mandag 11. april 2016, klokken 14:51
Fikk også en beregning fra Otovo, men synes det virker nokså dyrt. Til nesten 700kr per mnd i 20 år (168.000) får man kjøpt et ganske heftig anlegg. Men det er vel det som er hele poenget til Otovo, å slippe den investeringskostnaden  :)
Anlegget var på 8 kWp, og årsproduksjon på ca 5000 kWh (litt dårlige forhold på hustaket)...

Til sammenligning har mitt 15,2kWp-anlegg som produserer ca. 13000kWh i året kostet meg rundt 115.000,- etter Enova-støttte. Men da har jeg gjort nesten all jobben selv.

Og mitt 100% nøkkelferdige anlegg (ikke løftet en skrue selv) på 8,3kWp med produksjon på ca 7500kWh i året kostet rundt 154.000,- etter Enova-støtte.  Vet godt at jeg kunne spart MYE på å gjøre ting selv, men da hadde jeg ikke hatt solcelleanlegg enda.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. april 2016, klokken 10:57
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. april 2016, klokken 07:42
Tilbakemelding fra Otovo. De mener det er plass til 19 paneler på sørsiden av mitt tak. Jeg tror kanskje det blir i trangeste laget.

19 er et primtall og for mange å koble i serie så du må nok gå for et annet antall om du ikke skal ha microinvertere da.
Ikke helt inne på dette. Har beregnet og gjort noen vurderinger på taket i forhold til plassering av paneler. Jeg mener nå at det skal gå an å plassere 20 paneler på en fornuftig måte, og muligens 23 om det fylles helt opp. Hva er et fornuftig antall å gå for om man skal ta kobling i betraktning?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. april 2016, klokken 12:39
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. april 2016, klokken 10:57
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. april 2016, klokken 07:42
Tilbakemelding fra Otovo. De mener det er plass til 19 paneler på sørsiden av mitt tak. Jeg tror kanskje det blir i trangeste laget.

19 er et primtall og for mange å koble i serie så du må nok gå for et annet antall om du ikke skal ha microinvertere da.
Ikke helt inne på dette. Har beregnet og gjort noen vurderinger på taket i forhold til plassering av paneler. Jeg mener nå at det skal gå an å plassere 20 paneler på en fornuftig måte, og muligens 23 om det fylles helt opp. Hva er et fornuftig antall å gå for om man skal ta kobling i betraktning?

20 går bra, da bruker du 30V paneler og kobler 2x10 i serie. Samme med 22 paneler, 2x11. 21 går også, 3x7, men da må du antageligvis velge 50V paneler. 23 er primtall og blir vanskelig igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Takk, da ble det klarere. Vet ikke mål på panelene, men tok utgangspunkt i 105cmx155 pluss litt mellomrom. Usikker på om paneler kommer i forskjellige størrelser.

Muffinman

#25
Ser litt i avtalevilkårene til Otovo. Vurderer dette sterkt, men blir skeptisk på et par formuleringer/vilkår.
http://www2.otovo.no/betingelser/

Se på dette:
Sitat9                Pris og endring av pris

(30)    Prisen for elektrisitet fra Solcelleanlegget beregnes og faktureres forskuddsvis hver måned som fastpris.

(31)    Prisen beregnes med utgangspunkt i fastprisen som følger Avtalen.

(32)    Selskapet har rett til å endre pris på levering av elektrisitet ved 14 dagers skriftlig varsel til Kunde for å reflektere endringer i faktorer som påvirker fastprisen. Endringer i eksisterende eller innføring av nye skatter eller avgifter medfører likevel tilsvarende endring i fastprisen fra det tidspunkt myndighetene bestemmer.
Hvis jeg forstår dette riktig kan selskapet endre månedsprisen, men kun på grunnlag av faktorer som påvirker fastprisen. Meningen er sikkert å ta høyde for eventuelle kommende skatter/avgifter slik vi ser i Spania, men slik det er formulert kan det også inbefatte endrede finansieringskostnader (rentenivå), selskapets generelle kostnadsnivå eller økonomi. Her blir jeg veldig skeptisk, en slik formulering ville jeg aldri godtatt uten bedre skriftlig presisering fra en leverandør i jobbsammenheng. Dette er nesten en blankofullmakt til å skru opp prisen etter eget forgodtbefinnende, så lenge man kan begrunne det med at det foreligger "faktorerer som påvirker fastprisen".

Og videre:
Sitat11.4     Heving og oppsigelse

(41)    Avtalen kan ikke heves etter at Kunden er blitt tilkoblet Solcelleanlegget og har begynt å forbruke elektrisitet Selskapet leverer. Dersom en av partene vesentlig misligholder Avtalen, kan den andre part si opp avtaleforholdet med 45 dagers skriftlig varsel.

(42)    Kunden kan si opp Avtalen i hele Avtaleperioden. Ved oppsigelse er Kunden ansvarlig for nedmonterings- og tilbakeføringskostnaden samt kostnadene listet under (43) a-d

(43)    Om avtalen sies opp eller heves av noen av partene, herunder om Kunden sier opp avtalen i leieperioden, er Kunden forpliktet til å betale summen av følgende beløp til Selskapet:

(a)      Alle ubetalte leieterminer som er forfalt til betaling pr. oppsigelsesdato, samt alle påløpte ikke betalte sideutgifter, herunder avgifter og drifts- og service-utgifter;

(b)      Alle ikke forfalte leieterminer for den gjenstående del av Avtaleperioden.

(c)      Erstatning for ytterligere tap Selskapet måtte lide som følge av at avtalen avbrytes før dens utløp og/eller at Solcelleanlegget ikke tilbakeleveres som avtalt, herunder selskapets evt. beregnede rentetap.

(d)      Alle omkostninger som ellers er pålagt Kunden etter denne avtale.

(e)     Når Avtalen sies opp av Selskapet, bortfaller Kundens forpliktelser etter Avtalen.

(44)    Selskapet gis rett til å selge Solcelleanlegget på den måten Selskapet finner mest hensiktsmessig.
Avtalen er altså uoppsigelig i avtaleperioden (20 år). Om man likevel er nødt til å si opp skal alle månedsbeløp som gjenstår betales. Kostnader til demontering faller på kunden, noe ikke er urimelig, men anlegget leveres tilbake til selskapet som kan selge dette. Med andre ord, sier man opp etter 1 år risikerer man fort å måtte legge ut kr. 100.000 i tillegg til at man ikke lenger har solcelleanlegg. Burde kanskje vært mulighet for å kjøpe ut anlegget?

Ser man dette i sammenheng betyr det jo at selskapet kan sette opp prisen slik de vil. Da må du enten bare betale, eller bli flådd om du sier opp.

Ser også at kunden blir ansvarlig for eventuelle skader på anlegget som oppstår når strømmen kommer tilbake etter brudd. Usikker på hvor stort problem dette er.

Hva mener folket?

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Muffinman

#27
Tenker det samme. Imidlertid har jeg både hørt og lest at vilkårene var annerledes, så jeg kommer til å be om presisering før jeg forkaster alternativet.

Slik vilkårene framstår nå er det mye mer attraktivt med et selveid anlegg, eller ikke anlegg i det hele tatt.

EDIT: Presisering fra Otovo går på gode hensikter i forhold til prissetting, og at klausulen om oppsigelse er en rettighet kunden har til å kjøpe ut anlegget. Men det er altså ikke det som står i vilkårene, og da hjelper det lite.

Som ikke det var nok er det nedfelt i selve kontrakten at disse vilkårene kan endres med 14 dagers varsel.

Her er det et vanvittig avvik mellom det selskapet kommuniserer i media (og forsåvidt i mailen jeg fikk), og avtalen man faktisk signerer. Jeg tror dette kanskje må være en av de dårligst utformede avtalene jeg har sett. Det sier litt siden det ikke er fritt for at jeg ser "et par" i jobbsammenheng.


EDIT 2: Valgte bruke litt godvilje her og inngå avtale forutsatt en presisering av disse punktene i et vedlegg. Det er visstnok to måneders leveringstid, så får vi se hvordan det går :) Anlegget skal bestå av 15 paneler og være på 3975kWp, med estimert årsproduksjon på 2800kWh. Ikke så sikker på at takvinkelen er tatt med her, 12 av panelene vil bli relativt bratt montert. Det vil sikkert være gunstig i årstidene sola er lav, men mindre gunstig midt på sommeren. Mulig totaleffekten blir negativ i forhold til mindre vinkel.

Robert Sund

Jeg anbefaler å komme deg ut av avtalen hvis du kan. Intensjoner er temmelig verdiløse i ett juridisk dokument, og presisering av hva som er meningen eller hensikten med avtaleteksten i ett separat dokument er ikke akkurat bedre.

Det at du har vurdert teksten (offentlig) og likevel signerer gjør at du stiller enda svakere.

Det er litt for vanlig at rettighetene til vanlige borgere stiller helt sist når svarteper skal fordeles.


Det er enda værre i utlandet; i Nevada mistet folk (og skoler, bibliotek osv.) 3/4 av inntekten fra salg av strøm fra solceller over natten. Inntektene ble gitt til NV Energy, ett av Warren Buffet sine selskap. Alle utgifter fikk de imidlertid lov til å beholde. Det førte til at Solar City sa opp alle ansatte i Nevada og forlot staten. NV energy påstod at de måtte være som ett batteri for de som hadde tatt investeringene (eller inngått kontrakter der strømmen skulle finansiere investeringene), til tross for samvariansen mellom forbruk (til air condition) og solcelle strømproduksjon er meget sterk!


Jeg synes også man skal tenke seg om, om man synes det er greit å støtte noen som opererer med slike vilkår, da også andre kan bli skadelidende.


Økonomisk tror jeg det vil lønne seg å vente litt med solceller i Norge da den store og økende produksjonen reduserer prisene i hele verden. Andre steder med høyere strømpris (og mer sol) er det svært lønnsomt. Det er sannsynlig at det vil bli mer lønnsomt i Norge også, så når man bør installere vil være en avveining.

Elmo

Sitat fra: Robert Sund på fredag 15. april 2016, klokken 08:24
Økonomisk tror jeg det vil lønne seg å vente litt med solceller i Norge da den store og økende produksjonen reduserer prisene i hele verden. Andre steder med høyere strømpris (og mer sol) er det svært lønnsomt. Det er sannsynlig at det vil bli mer lønnsomt i Norge også, så når man bør installere vil være en avveining.
I tillegg er det en del lobby og jobbing på gang for å bedre insentivene, både i kommuner og statlig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA