Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg-leverandører i Norge

Startet av Hansi, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

Hansi

Hvilke leverandører leverer solcelleanlegg i Norge? Tenker på totalløsning alt ferdig installert og bruksklart.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Jeg har ikke sjekket. Jeg bare slo til på Solcelletilbud til medlemmer i Elbilforeningen som altså var fra Solel.
Men det er vel bare å Google ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Kjenner ikke noe mer til disse enn det som står i artikkelen, så aner ikke om de er "totalleverandører", men finner uansett dette interessant:
http://www.tu.no/kraft/2015/03/23/na-kan-du-fa-solceller-pa-taket---uten-at-det-synes
//
Sitat
Det er ikke alle som synes solcellepaneler er like pene. Men nå skal man kunne installere solceller på taket uten at det synes. Selskapet Sun-Net begynner nemlig å selge solceller som er innebygget i taksten.

...

Norge først

Han har selv vært med på å utarbeide salg og markedsstrategi for produktet, sammen med seks tyske ingeniører. Disse har valgt å lansere produktet i Norge før i Tyskland. Dette til tross for at Tyskland har svært mye mer installert solkraft enn Norge på grunn av attraktive støtteordninger.
Model S 85D

nien

fortum.no har solcellepakker.... med ferdig montert pris...

Muffinman

I Sverige er det langt mer utbredt med solcelleanlegg enn i Norge, og dermed bør det være flere aktører.  Kan det være en tanke å forhøre seg med svenske firmaer?

Elmo

www.Solel.no videreformidler i praksis bare til et Svensk firma som gjør hele leveransen og monteringsjobben. Veldig profft og raskt utført.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

flux


nofuelno

Sitat fra: flux på tirsdag 29. mars 2016, klokken 23:55
Er det noen som har vurdert http://www.otovo.no ?
Det ser faktisk ut til å være greit alternativ. Fjerner investeringsterskelen for mange,
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Muffinman

#10
Det er nok en stor fordel å komme unna prosjektering/planleggings/beregningsdelen selv i tillegg til at investeringsterskelen helt sikkert også er i høyeste laget for mange. Men totaløkonomien blir nok bedre ved å bære risikoen selv. Så melder det seg jo også en del ting som må avklares:

- Selskapskonkurs
- Selskapets rett til å endre vilkår
- Oppsigbarhet
- Avslutning av avtalen - kostnader til demontering og sette taket tilbake i stand

Alt dette kan reguleres i avtale, men ting kompliseres gjerne ved at man i praksis leier et anlegg som er fastmontert på eget hus, og som ikke kan leveres tilbake uten vesentlig kostnad.

EDIT: Dette er velkomstmailen. Om dette er interessant koker vel i bunn og grunn ned til betingelser.

SitatHei!

Takk for at du har vist interesse for solenergi og for Otovo. Vi digger begge deler.

Otovo er en liten startup som tilbyr ren og billig solenergi for privatkunder og borettslag.

Måten det virker på er at vi setter sammen en pakke med bra utstyr og monterer det på taket ditt, og vi tar regningen for det. Du får med andre ord ren, grønn og egenprodusert kraft veldig kjapt, uten å måtte sette deg inn i masse teknikk, og uten å måtte legge ut en krone.

Det vi vil at du skal gjøre til gjengjeld er å låne bort taket ditt til solcellene våre, og binde deg til å være kunde. Prisen for strømmen er fast og lav, så det ligner på å binde renten.

Hvor mye strøm du får kommer an på hvor du bor - solrike adresser er selvsagt best. Det er her vår nye beregningsløsning kommer på banen. Om kort tid er det klart, og da vil du bli invitert til å prøve. Du får en ny epost av oss, og så får du vite hvor bra solstrøm fungerer hos deg.

Takk for at du er en solsupporter og takk for at du følger oss!

Solrik hilsen fra Simen og Andreas*2 og resten av otovistene

P.S. Visste du at vi også er å finne på Facebook og Twitter?

Muffinman

#11
Leste om en som er blitt kunde der. Han betaler vel noe over 300  i måneden, noe som skulle tilsi at det betales en del over strøm fra nettet med dagens priser.  I tillegg er det bindingstid p 20 år. Hvis huset selges må avtalen videreføres til neste eier, eller anlegget demonteres.

Dette gjør meg litt skeptisk til hvordan eventuelle forbedringer i teknologi eller teknologiskifter håndteres; det vil komme paneler med mye høyere effektivitet i løpet av 20 år. Hvordan blir det håndtert i avtalen? Blir man stuck med ineffektive paneler og en ikke lønnsom avtale i mange år ?

Jeg tror heller jeg venter litt til mens jeg vurderer teknologi/kostnad, og går for et selveid anlegg når tiden er inne. NOK er vel heller ikke på sitt gunstigste for tiden.

Muffinman

Tilbakemelding fra Otovo. De mener det er plass til 19 paneler på sørsiden av mitt tak. Jeg tror kanskje det blir i trangeste laget.


OlavEmil

Det ser jo veldig bra ut. Kva er ulempene for meg som kunde med ei slik løysing? Kva blir konsekvensen om firmaet går konkurs om 3 år? Demonterer dei panela?

Eg er ikkje oppteken av å tene eller spare pengar på solstraum, men ønskjer å produsere miljøvennleg energi. Dersom det er mogleg utan ein investering i hundretusenkronersklassen (som ein uansett aldri vil kunne tene/spare inn att), er det ingenting som er betre.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Muffinman

Største fordelen slik jeg ser det er at man slipper prosjektering, koordinering, byggemelding, søknad om enova-støtte osv selv. I tillegg styrer man unna den innledende investeringen.

Det rent praktiske i forhold til konkurs og betingelser ved "avstigning" er det vanskelig å si noe om før man har lest avtaleteksten. Men en ulempe er nok at inntekter fra overskuddskraften ikke går til huseier, men inn i poolen til Otovo. Det betyr lite nå, men det kan endre seg. Uansett et incentiv til å bruke mest mulig av produsert energi selv og dermed redusere fakturaen fra strømleverandør. En annen ulempe, avhengig av betingelser, er at man muligens er låst til en generasjon teknologi om det skulle dukke opp noe som har høyere virkningsgrad, eller andre ting.

Men så langt ser det ut som dette kan være gunstig; er man flink å benytte produsert strøm selv betaler man pr. i dag noe overpris pr kWh, men det kan fort snu seg når øyeblikksmålere blir installert og strømmen på dagtid blir dyrere. I tillegg vil inflasjonen over tid gjøre dette gunstigere. Månedsbeløpet skal visstnok være låst. Så jeg vurderer det, men frykter vel kanskje for at de ikke prioriterer å bygge ut anlegg utenom sentrale strøk på østlandet før de har rigget seg med samarbeidspartnere ellers i landet. Den som lever får se.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA