Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomring og bombrikke

Startet av Boogie, tirsdag 04. august 2009, klokken 08:46

« forrige - neste »

janegils

OCR-lesinga av har ein dårlegare leseprosent enn brikkelesing.
Derav meire manuell behandling.
The rotation of earth really makes my day

Øyvind.h

#16
Automatisk så lenge det virker, men er skiltet møkkete, dekket av snø etc går det til manuell kontroll.

Brikken fungerer feilfritt i årevis om man gidder montere den korrekt. Når man får kjøre gratis skulle en tro folk viste et minimum av respekt for ordningen. Synes man montering er vanskelig har Fjellinjen veiledning med bilder ute på nettsiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svein_H

Hver sin smak, men jeg er ikke interessert i å ha en sporingsenhet i bilen min som jeg ikke har kontroll på, og så lenge alt går automatisk og jeg blir fakturert for de passeringene jeg har er alt OK for min del. Brikker kan feile de også, og er det virkelig noen som tror det sitter folk og manuelt sorterer alle bilder som blir tatt..!?

Forøvrig kjører jeg heller ikke gratis slik Øyvind.h hevder i sitt siste innlegg. Den nye elbilen min kan riktignok passere uten at jeg blir fakturert for det, men det er fordi den blir subsidiert på andre områder, blant annet av min bensinbil som jeg må betale dyrt for hver gang jeg passerer en bomstasjon. En Zoe og en Focus veier omtrent like mye og sliter like mye på veien, så hvorfor er all bomavgiften min lagt på Focusen? Avgiften jeg betaler med Focusen går heller ikke tilbake til veivedlikehold slik de burde, så nei, bomselskapene fortjener absolutt ingen respekt fra min side, de er bare interessert i å tjene penger.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. april 2018, klokken 13:45
Når man får kjøre gratis skulle en tro folk viste et minimum av respekt for ordningen.
Det skulle man absolutt.

Men når man leser innlegget rett over her innser man jo at det dessverre finnes mye ignoranse også blant elbileiere.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. april 2018, klokken 16:39
Hver sin smak, men jeg er ikke interessert i å ha en sporingsenhet i bilen min som jeg ikke har kontroll på
Nei, det må jo være langt bedre å bli registrert med bilde og det hele, da har man jo full kontroll på alt :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: Rollep på søndag 15. april 2018, klokken 06:29
Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. april 2018, klokken 16:39
Hver sin smak, men jeg er ikke interessert i å ha en sporingsenhet i bilen min som jeg ikke har kontroll på
Nei, det må jo være langt bedre å bli registrert med bilde og det hele, da har man jo full kontroll på alt :D

I fremtiden har vel alle en ID brikke i kroppen....blant annet fordi man har behov for å identifisere oss i forhold til autonome biler. Det ryktes at Kina, som har kommet mye lenger enn oss på el-drift (!), har begynt å sortere folk slik at bilene kan velge hvem de skal kjøre på om kollisjon ikke er til å unngå....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amatøren

#21
Kaster en liten brannfakkel til på bålet......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Svein_H

Rollep: Jeg kunne sikkert svart på det siste innlegget ditt, men når du begynner å ty til personkarakteristikker og usakligheter velger jeg å melde meg ut av denne diskusjonen. Jeg er ikke interessert i å synke ned på ditt nivå, så du får bare holde på som du selv lyster, du klarer sikkert å finne noen her inne som syns det er underholdende.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Osloensis

Vil dette si at informasjonen fra autopass er ukorrekt?
http://www.autopass.no/Betaling/elbil

Elbil

Elbiler er fritatt for betaling i alle bompengeanlegg i Norge, med unntak av i Svinesundsforbindelsen.

Fritaket gjelder kun dersom du har bombrikke i elbilen og har gyldig avtale med et bompengeselskap.

Depositumet for brikken på 200 kroner må betales innen tidsfristen for at fritaket skal gjelde. Hvis du ikke betaler depositumet, vil du fortsatt få faktura for alle passeringer.

Det finnes lokale løsninger for hvordan man kan inngå avtale for elbiler. Ta kontakt med et bompengeselskap for å få mer informasjon.

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)



Rævedilter

Ref. rapport over, i 2015 går 11 årsverk med til manuell skiltgjenkjenning, av dette er ca. 30% skilt som tilhører ein autopassavtale da men brikker kunne ikkje leses. Om ein rekner kr 700 000/årsverk (dette er studenter) utgjer kostander med dette ca. 2,3 mill./år, og ca. 2% av årlig driftskostnad (113 mill)  i sum på dei anlegga som er med i rapporten. Årlig driftskostnad er 7,9% av inntekter.

Ikkje ubetydelig og meir eg enn hadde venta.

Dede

Noen som vt hva status er mht å kjøre gjennom bomstasjon uten bombrikke?  Jeg har tenkt å få brikke inn I bilen men det tar litt tid før brikken kommer - gjelder ny bil som jeg akkurat fikk registreringsnummeret på (og den gamle brikken blir sittende I den gamle bilen).  Dette gjelder  I første rekke bymiljøringen I rogaland (Stavanger/Sandnes).  Står litt løselig at en får faktura I etterkant - og det bør jo gå greit så lenge fakturaen viser 0 kr (enn så lenge...)

cra

I praksis helt uproblematisk, så lenge du har avtale. Det vil automatisk knytte ditt regnr til riktig avtale. Det funker jo slik når brikken ikke kan leses også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dede

høres bra ut. Har jo da allerede bestillt ny brikke på nytt reg.nr (EV) så satser på å bare kjøre til brikken kommer..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA