Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomring og bombrikke

Startet av Boogie, tirsdag 04. august 2009, klokken 08:46

« forrige - neste »

Boogie

Nå har jeg kjørt elbil i 7 år både med og uten brikke i perioder uten at dette har gjordt stor forskjell. Men nylig har jeg begynt å få regning på biler som kjører uten brikke.
Jeg trodde ikke elbiler skulle betale i bomringene om de har brikke eller ikke. Vi burde selvfølgelig bruke brikke for å spare utgiftene ved å sortere oss ut automatisk, men er det slik at vi må betale dersom vi ikke har brikke?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Rav4_EV

Har du også merket at bomringen i Tønsberg har fått ny operatør: Vegamot!

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

cra

EL-bil er gratis på bomvei - punktum. Men for å spare seg selv for masse unyttig diskusjon og ekstraarbeid anbefaler jeg å skaffe brikken - depositumet får du igjen når du leverer inn brikken, så det er bare rentene som er tapt.

Får du krav, bestrid det skriftlig. Da skal du ikke trenge å betale før partene har kommet til enighet. Send gjerne med utklipp fra riktig paragraf der det står at EL-bil er gratis. Tror ikke det står noe som helst om at man må ha brikke e.l. Bare at EL-bil er gratis. :)

Har selv hatt med Vegamot å gjøre, og de var hyggelige og imøtekommende. Eneste bomveien i nærheten av meg var vistnok med i test av nytt system hos dem, og det viste seg å være en bug i systemet som gjorde at brikkevarianten for el-bil ikke ble automatisk fylt opp, slik at jeg ble fotografert ved hver passering. Det fikk de rettet så snart jeg ga dem beskjed om at jeg ble fotografert, og ingenb krav kom i posten.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Snakket med dem på telefon i dag, og da slettet de regningen uten videre.
Da jeg snakket med dem for litt over en uke siden, så var det ikke noen bønn!
Men damen i dag sa at de "yngre" ikke helt vet hva en elbil er, og de tørr heller ikke slette regninger som er sendt ut.
Damen i dag var faktisk veldig hyggelig :D

Men de har tydeligvis bug i systemet fremdeles, for jeg hadde fire passeringer på E18 ved Larvik MED brikke som også kom på regning.
Godt gjordt.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lynet

Litt utenfor emne, men er det noen som vet om det også er fritak for bomavgift på skogsbilveier?
Finner ikke forskriften så jeg er usikker på om det gjelder kun på statlige veier?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Skogsbilveier er vel stort sett 100% private, så der gjelder vel andre regler. Har også inntrykk av at disse pengene går mer direkte til vedlikehold av veien enn riksveiene. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

SonicGTE

Dette er en gammel tråd da, men skal det lyse grønt, hvitt eller ingenting i stolpen ved passering?
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

zementh

Det skal lyse grønt hvis du har brikke, ingenting hvis du ikke har brikke.

Orbit

Grønt med elbil (men ser du har GTE i signaturen), inntil de snart begynner med betaling også for disse. Da kan kan du også få hvitt lys når det nærmer seg trekk på AutoGiro)

https://www.fjellinjen.no/privat/bombrikke/lyssignal/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SonicGTE

Jeg har Nissan Leaf nå, men endring av signatur virker ikke på forumet :)
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

HCO

Om det lyser hvitt, kan det være fordi du ikke har betalt depositum kr. 200 for selve brikken (dersom den er ny).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Mitt forslag: Drit i hele brikken og la den ligge i skrivebordskuffen hjemme, passeringen blir uansett registrert med rabatt når de tar bilde av regnr ved hver passering. Viktig at du logger inn hos bomselskapet og sjekker at avtalen er registrert, så er det ikke noe problem. Jeg kontaktet Fjellinjen tidlig da jeg visste at jeg kom til å passere flere bomringer ved henting av ny elbil uten brikke, så da bare tilbakedaterte de avtalen (maks 3 dager) og jeg betalte ingenting.

Har også bensinbil med avtale hos Fjellinjen, og fikk en gang tilsendt tilleggsavgift på 300,- og inkassovarsel etter å ha kjørt E18 nedover mot Larvik og passerte en bomring i Autopass-feltet (uten brikke i bilen), det viste seg at avtalen min bare gjaldt Oslo og Bærum. En enkel henvendelse til kundeservice med bekreftelse på at jeg ønsket utvidelse av avtalen fjernet hele kravet. Bomselskaper er ikke nødvendigvis vanskelige å ha med å gjøre...  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

NilsG

#12
Er som regel ikke noe problem om man kontakter de nei. Men vil på generelt grunnlag anbefale å ha brikke i bilen for automatisk registrering for ikke å påføre bomselskapene "ekstra arbeid".


Edit: Vet det er noen som hevder at det er lett å se at det er elbil ved å se på regnummeret, dette er en sannhet med modifikasjoner: Finnes f.eks en del polskregistrerte biler med kjennetegn EL...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Zimon

Enig med NilsG her. Uten brikke så blir det tatt bilde, så må bomselskapene sjekke bildet, ser at det er elbil, sjekker reg nr og alt ok. Dette skaper merarbeid for dem som er totalt unødvendig når ting kan gå automatisk!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Rævedilter

Sitat fra: Zimon på fredag 13. april 2018, klokken 09:47
Enig med NilsG her. Uten brikke så blir det tatt bilde, så må bomselskapene sjekke bildet, ser at det er elbil, sjekker reg nr og alt ok. Dette skaper merarbeid for dem som er totalt unødvendig når ting kan gå automatisk!
Det er automatisk skiltgjenkjenning, så min påstand er at det er totalt sett dyrere med brikker enn med kun skiltgjenkjenning og skiltgjenkjenning må ein ha uansett for alle biler som ikkje har brikke.
Når automatisk skiltgjenkjenning fungerer for parkeringshus, vegvesnet, tollvesnet og sikkert andre, vil eg anta det fungerer for autopass og.

I tillegg er brikkene ukrypterte , dvs. kven som helst kan lese de av, kvar du passerte sist (siste 100 passeringer) etc. så personvermessig er det jo dårlig og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA