Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter Fylkesvei 40 - Kongsberg - Geilo

Startet av Trond.m, mandag 06. april 2015, klokken 19:00

« forrige - neste »

Trond.m

Testet DC laderen på Rødberg i dag. Fungerte perfekt på min i3. Rødberg har blitt et topp ladested med 3 x 22 kW + 50 kw DC lader. I tillegg er den en 1-fas 32 i kommunehuset rett over elven. Håper der snart kommer en Combo lader i Kongsberg. I dag kjørte jeg uten å lade fra Asker - Kongsberg 154 km (med 20 km reserve), men det kreve gode forhold og forsiktig kjøring.

olegregert

Asker - Kongsberg er 60 km og ikke 150 km TM. Vær litt presis. Har du kjørt tur-retur ?

hansob

Sitat fra: TM på fredag 21. august 2015, klokken 21:30
I tillegg er den en 1-fas 32 i kommunehuset rett over elven.

Er ladestasjonen ved kommunehuset en Type 2? Er den offentlig tilgjengelig eller noe man bare kan låne utenom kontortid?
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Trond.m

Sitat fra: hansob på lørdag 22. august 2015, klokken 21:01
Sitat fra: TM på fredag 21. august 2015, klokken 21:30
I tillegg er den en 1-fas 32 i kommunehuset rett over elven.

Er ladestasjonen ved kommunehuset en Type 2? Er den offentlig tilgjengelig eller noe man bare kan låne utenom kontortid?
Det er type 2. Har aldri sette at den har vært i bruk hverken i eller utenfor kontortid, men det er vel primært ment for besøkende til kommunen.

chrg

Jeg har sett at ladestasjon er på Flesberg kommune sitt budsjett. Kjenner ikke til detaljer, men et tips er en hurtiglader på nordsiden av Kiwi Lampeland på andre siden av veien.  Men dette er gjetting.
*******
Renault Zoe

Trekkoppbil

Kommunale ladestolper har en tendens til å være på 16A. Så spørs det hva Flesberg planlegger.

Det blir spennende å se hva fylket får til med sine penger. Om det skal bruke 2 milioner i året på ladeplasser utenfor sine egne eiendommer, så burde det være mulig å støtte svært mange nye hurtigladere med de penga, eller man kan rote bort penga på noe få ladepunkter. Kanskje går det meste av penga til administrasjon.

I 2011-12 støtta Transnova 70 hurtigladere med 15 millioner. Sånn sett bør fylke klare å få ca 10 hurtiladere i året, med 2 millioner, men det er ikke sikkert kostnadene den gang er helt sammenlignbare med hva det koster nå.  Enova har hatt utlysning på Rv7.  Med budsjettet til fylket bør man kunne opprette en korridor langs Rv40, hvor det kunne bli mindre enn 2 mil mellom hver hurtiglader. Men det spørs vel åssen strømnettet er bygd ut.
Gir man f.eks 5000-10 000kr i støtte til hvert spisested og butikk i distriktene, som vil sette opp 32A uttak, så kunne det bli enklere å ferdes utenfor byene.

BjørnL

Planene til enova viser at det skal gis støtte til hurtigladere i alle de store dalførene, fra Setesdal til Østerdalen, med ett unntak: Numedal. Ikke så lett å forstå. Tar vi med hele strekningen Larvik-Geilo, så er det bare to hurtigladere på de 250 kilometerne. En vesentlig del av midlene som Buskerud fylke skal bruke på ladere bør definitivt kanaliseres hit. Hvittingfoss, Lampeland, Veggli og Dagali burde få hurtigladere. Da ville Numedal være på samme nivå som de andre dalførene. Med et samarbeid mellom fylke, kommuner og private aktører burde det være mulig.

eivhelle

Sitat fra: BjørnL på lørdag 06. februar 2016, klokken 22:13
Planene til enova viser at det skal gis støtte til hurtigladere i alle de store dalførene, fra Setesdal til Østerdalen, med ett unntak: Numedal. Ikke så lett å forstå. Tar vi med hele strekningen Larvik-Geilo, så er det bare to hurtigladere på de 250 kilometerne. En vesentlig del av midlene som Buskerud fylke skal bruke på ladere bør definitivt kanaliseres hit. Hvittingfoss, Lampeland, Veggli og Dagali burde få hurtigladere. Da ville Numedal være på samme nivå som de andre dalførene. Med et samarbeid mellom fylke, kommuner og private aktører burde det være mulig.

Enig. Men jeg ville nok ha prioritert å fått på plass en CCS lader på Geilo. Med ladere på Hvittingsfoss, Kongsberg, Lampeland, Rødberg og Geilo er strekningen dekket. Ladere på Veggli og Dagali vil i så fall være en ekstra bonus.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ArneS

Sitat fra: eivhelle på søndag 07. februar 2016, klokken 11:41

Enig. Men jeg ville nok ha prioritert å fått på plass en CCS lader på Geilo. Med ladere på Hvittingsfoss, Kongsberg, Lampeland, Rødberg og Geilo er strekningen dekket. Ladere på Veggli og Dagali vil i så fall være en ekstra bonus.

Grønn Kontakt har i forrige uke byttet ut den gamle CHAdeMO hurtgladeren på Geilo med en ny CHAdeMO/CCS/43kW AC hurtiglader.
Ser at nettsiden ikke er oppdatert ennå.
P85+ Signature (solgt)
P85DL


pudderjagar

#40
Da var nok ikkje trippelstandard. Eg måtte bruka den ladaren fredag 22 april og trudde da var trippelstandard. Då eg kom fram såg eg at da bare var ein dobbeltstandard lader med kontakt for 22 kw. Måtte ut med type2 kabelen min og bruke dobbelt så lang tid på ladinga som eg hadde planlagt.

Kvifor putte kontakten inn i ladaren nr ein kan ha backup med stolpe hvis ladaren klikkar?

Viste seg at dei hadde skifta den nokon dagar før eg reiste >:(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Trond.m

Sitat fra: MeTesla på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:49
Men vet noen om den opprinnelige ladeplassen rett ved inngangen til Kiwi fortsatt er der?  Og hva med den plassen ved kommunehuset for rødt adapter? Jeg finner ikke disse må på Lade nå appen. Har ikke chademo, takknemlig for svar.
Ja, de har fortsatt ladeplassen med 22 kW type 2 og rød industrikontakt foran butikken. Ved kommunehuset er det bare en 32A -230 V type 2 og blå industrikontakt. Mener å huske at det er 1-fas.

Trond.m

#42
Når skal de komme pålitelig lademulighet for CCS i "Teknologibyen" Kongsberg. Det har blitt skrevet på forumet her at det er 2 nye Ladere på Kiwi Moane. Det stemmer ikke i følge Fortum, og nå ser jeg at den ene de har er ute av drift. Moane er dessuten et godt stykke utenfor Kongsberg og jeg har selv kjørt en omvei dit, for så å finne en defekt KIWI lader. At de også har valgt å koble sin 22 kW til den samme laderen gjør at man heller ikke har en reserveløsning ved teknisk feil.
Siste: Ringte KIWI butikken. De fortalte at det ble installert 2 nye ladere forrige uke. Fortum sentralt sier at den ikke er i drift, så jeg venter på en bekreftelse fra teknisk avdeling i Fortum. Med 2 ladere ser jeg litt lysere på å kjøre elbil til Geilo, men ser det bør komme CCS støtte hos Grønn Kontakt også.
Fortum bekreftet nå at det er 2 ladestolper ved Kiwi Moane. 1 er midlertidig ute av drift, og den andre er operativ.

chrg

Kiwi Lampeland får en lader nå i 2016 forteller den lokale butikken. Hva slags løsning blir spennende og se, men det blir vel en DC lader pluss en AC ladestolpe.
Tesla har også fått vedtatt støtte til sine ladere på Lampeland. Skjer sikkert noe der i år også.
Merket selv på lørdag at Fortum sitt ladekart ikke er til å stole på. AC ladestolpe virket ikke ved ankomst Rødberg. Fortum kundeservice fortalte det ikke var noe galt med laderen, men de klarte ikke oppnå komm. med den. Siste registrerte lading på stedet var nesten 5 uker siden.......
*******
Renault Zoe

HCO

Sitat fra: chrg på søndag 01. mai 2016, klokken 12:47Kiwi Lampeland får en lader nå i 2016 forteller den lokale butikken.

Noen som vet noe mer om denne? F.eks. når den kommer, og antall uttak?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA