Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter Fylkesvei 40 - Kongsberg - Geilo

Startet av Trond.m, mandag 06. april 2015, klokken 19:00

« forrige - neste »

Trond.m

Denne strekningen ser ut til å være et sort hull i hurtigladekartet. Grønn kontakt har ChaDeMo ladere i Kongsberg,men deres løfter om oppgradering til Combo og AC er som skrift i sanden. Bare dårlige bortforklaringer å få fra den kanten.
Fortum som i følge Renault skal dekke hele østlandet med AC ladestasjoner ser heller ikke ut til å ha konkrete planer bortsett fra Rødberg. Avstanden fra Drammen til Rødberg er 130 km og det vil være for langt strekk om vinteren. Så det blir nok til at vi må satse på fossilt brensel i overskuelig framtid.  En huritglader på Kiwi Lampeland ville være perfekt, alternativt Veggli. Håper noen snart kommer med konkrete planer langs denne strekningen.

svingen

Hvilken bil har du?
Renault stiller med dobbel 22KW lader så lenge noen stiller med en plass og ha den og strøm til laderen.
så hvis man snakker med lokale butikker/kafe og får strøm er jeg rimelig sikker på Renault kommer med 2 ladere :)
krever da altås 400v 32a 3 fase X2

Det har jeg fått vite fra andre prosjekter jeg har prøvd og få til,har enda ikke funnet en slik plass men tror nok info`en stemmer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Tbeinet

Det burde komme noe I Kongsberg. Det er for langt strekk mellom Drammen og Notodden også, for oss som ikke kan bruke Chademo.


Trond.m

Sitat fra: svingen på tirsdag 07. april 2015, klokken 08:14
Hvilken bil har du?
Renault stiller med dobbel 22KW lader så lenge noen stiller med en plass og ha den og strøm til laderen.
så hvis man snakker med lokale butikker/kafe og får strøm er jeg rimelig sikker på Renault kommer med 2 ladere :)
krever da altås 400v 32a 3 fase X2
Har ikke elbil i øyeblikket, men Renault er det mest aktuelle alternativ.  Hvis det stemmer at Renault sponser en lader ink. eventuell skilletrafo (ved IT nett), så burde det ikke være vanskelig å få til noe. Har du en kontaktperson som jeg kan kontakte angående dette. Jeg har fått inntrykk av at Fortum bare fokuserer på dyre DC ladere hvor kravet til strømforsyning fort kan komme opp i 100-200.000 !!.

svingen

fortum som har sagt det skal finne info i morgen,dem støtter ikke trafo etc må være strøm type 32a 400v trefase.dem levere kun lader og monterer den
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trond.m

#5
Sitat fra: svingen på tirsdag 07. april 2015, klokken 23:49
fortum som har sagt det skal finne info i morgen,dem støtter ikke trafo etc må være strøm type 32a 400v trefase.dem levere kun lader og monterer den
Det ble stille her. Det er jo ganske utrolig at ikke Fortum / Renault kan få på plass et par 22 kw ladepunkter i Teknologibyen Kongsberg. Om ikke kunne jo Renault sponse en enkel trafo for å installere 11 kw ladere. Det er jo småpenger i forhold til alle millionene RBI bruker på markedsføring.

Gnilre

Det er en semihurtig lademulighet med AC ved Kiwi på Rødberg. Jeg kunne godt ha tenkt med en hurtiglader i Numedalen slik at man kan kjøre Kongsberg - Geilo. Det er jo 16 mil og i overkant langt uten lading for min Kia Soul. En time på Kiwi Rødberg hadde vel gjort at jeg hadde nådd frem. Men om den er opptatt av en Tesla så kan det jo fort bli altfor lenge å vente.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Trond.m

Det kommer en KIWI hurtiglader der også før sommeren. I tillegg er den en 32A 1-fas på kommunehuset over broen.

Men det mangler en lademulighet i Kongsberg for CCS og AC400V for det er 13 mil fra Drammen til Rødberg. Det er for langt strekk vinterstid.

Løsningen er kanskje å kjøpe KIA som benytter CHaDeMo. Kanskje ikke så dårlig valg uansett, men smaken er som baken. Og jeg liker ikke det jeg ser :D

BjørnL

Noen som vet noe mer om hurtiglader på Rødberg? Hadde håpet på en tur til Dagalifjell på ettersommeren, men med nyanskaffet e-golf som eneste bil blir det i lengste laget fra Kongsberg uten lading. Har forøvrig fått bekreftet fra Torsetlia at de har utendørskontakt der det er strøm å få, men så var det å komme dit ...

LarryF

Ifølge butikksjefen så sto den for tur rett etter ferien så da er det nok ikke så lenge til. Ellers håper jeg fremdeles på en på Lampeland for å slippe å overdrive ladingen i Drammen før man skal et stykke oppover dalen.
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

Trond.m

#10
I følge butikksjefen på KIWI Rødberg så har de fått bekreftet montering i uke 32.

Hurtigladeren på Moane utenfor Kongsberg er vel også planlagt å leveres i løpet av august.  Noen som har noe mer spesifikt om denne ?

Trond.m

Sitat fra: LarryF på søndag 19. juli 2015, klokken 04:05
Ifølge butikksjefen så sto den for tur rett etter ferien så da er det nok ikke så lenge til. Ellers håper jeg fremdeles på en på Lampeland for å slippe å overdrive ladingen i Drammen før man skal et stykke oppover dalen.
Lampeland hadde vært en god lokalisering. Finnes det konkrete planer for det ? Det er vel en Statoil stasjon der som kanskje kunne være et alternativ ?

BjørnL

Veldig bra at det nå kommer hurtiglader på Rødberg!
Også enig i at Statoil Lampeland hadde vært et bra sted.
Når det gjelder Kiwi på Moane utenfor Kongsberg så er det veldig usikkert når den kommer. De har et håp om at det skal skje i høst, men tør ikke love noe. Denne blir veldig bra beliggende for de som skal mot Notodden, men det blir noen kilometers omvei for de som skal mot Numedal.

Trond.m

Sitat fra: BjørnL på fredag 24. juli 2015, klokken 10:50
Når det gjelder Kiwi på Moane utenfor Kongsberg så er det veldig usikkert når den kommer. De har et håp om at det skal skje i høst, men tør ikke love noe. Denne blir veldig bra beliggende for de som skal mot Notodden, men det blir noen kilometers omvei for de som skal mot Numedal.
Dette er hva Fortum skrev 22. Juni.

"Kiwi Moane er en del av Kiwi-Nissan prosjektet og blir ikke annonsert før den kommer på plass. På grunn av kapasitetsproblemer hos nettselskapet kommer ikke denne før i august, dessverre"

Har du fått iformasjon som tyder på at dette er usikkert. Er enig i at lokaliseringen ikke er optimat i forhold til FV40. Surt å kjøre flere kilometer for å finne en hurtiglader som ikke virker  ;)




Trond.m

Sitat fra: nime01 på fredag 24. juli 2015, klokken 12:12
Man får håpe at det blir redundans på Rødberg, evt en annen hurtiglader på strekningen Kongsberg-Rødberg slik at man har flere muligheter. Veggli ville kanskje vært et naturlig alternativ. Om Rødberg er ute av drift så står man der leeeenge, med mindre man har en rask ombordlader som kan dra litt nytte av 22kW stolpen.
Det blir en hurtiglader + en 22 kw i tillegg til den 22 kw som er der fra før. Og så er det en 32A 1-fas over broen. Men det blir jo lenge å vente hvis hirtigladeren er uta av driftmed med mindre man har Zoe. Men Rødberg er vel et spennende sted å tilbringe 3-4 timer en vinterdag  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA