Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Balansering av celler

Startet av Gliderman, onsdag 01. april 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

Gliderman

Hei
Leste i flere tråder om solcelle anlegg med Leafbatterier. I disse har det vært fokus på balansering av cellene før de kobles sammen. Hvorfor er dette så viktig? Vil de ikke utligne seg når de kobles sammen? Er faren for lysbuer en årsak?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sigurdi

Seller i paralell balanserer seg selv. Men 3-4v er litt lite, så blir ganske mange seriekoblede banker.
Seriekoblede banker vil ikke balansere selv og en kan teoretisk ha 3v fra en bank og 4 fra annen og totalen på 7 er OK.
Hjemmebruk er ofte 48v brukt så 12 seriekoblinger, sier seg selv at en blokk kan være på minimum og en på topp om en ikke passer på.
Så i bunn å grunn gjøres dette for å ha et bra itgangspunkt slik at BMS har et godt utgangspunkt.
Ballansering fra BMS utføres også ofte ved å blø av aktuell bank med kondensatorer noe som er tidkrevende.
Raskere å gjøre dette før start.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: Gliderman på onsdag 01. april 2015, klokken 09:42
Hei
Leste i flere tråder om solcelle anlegg med Leafbatterier. I disse har det vært fokus på balansering av cellene før de kobles sammen. Hvorfor er dette så viktig? Vil de ikke utligne seg når de kobles sammen? Er faren for lysbuer en årsak?

Kobler du sammen et batteri som holder 3.2V og et som holder 4.1V blir det gnister og kanskje varmgang ja. I tillegg har du null kontroll på hva spenningen blir etter at cellene har utlignet seg, og i en seriekobling er det meget viktig at alle blokkene har samme spenning slik at de er fulladet og utladet samtidig. Hvis ikke vil BMS gå inn og begrense lading/utlading, og man får langt lavere kapasitet. Å overlate full balansering av blokker på 662Ah (som jeg bruker) til en BMS med 0.1A balanseringskapasitet kan ta ekstremt lang tid.

I tillegg er det viktig med et godt utgangspunkt for å få riktig SOC-verdi fra BMS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gliderman

Da skjønner jeg litt mer.
Takk skal dere ha.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Olee

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. april 2015, klokken 11:17
Å overlate full balansering av blokker på 662Ah (som jeg bruker) til en BMS med 0.1A balanseringskapasitet kan ta ekstremt lang tid.
Hvordan gjør BMS'en dette i praksis etter man har bunnbalansert cellene? Forsatt over en kondensator, eller at den lader den ene cellen litt mer/mindre enn de andre?

jkirkebo

Sitat fra: Olee på fredag 22. mai 2015, klokken 20:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. april 2015, klokken 11:17
Å overlate full balansering av blokker på 662Ah (som jeg bruker) til en BMS med 0.1A balanseringskapasitet kan ta ekstremt lang tid.
Hvordan gjør BMS'en dette i praksis etter man har bunnbalansert cellene? Forsatt over en kondensator, eller at den lader den ene cellen litt mer/mindre enn de andre?

Den lader ut de cellene med høyest spenning. Jeg har satt start på 3800mV og differanse på 5mV. Dvs. at den begynner å lade ut de cellegruppene som har mer enn 5mV differanse til den laveste, så lenge spenningen er over 3.8V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

karl100

Har seriekoblede celler som jeg tenkte å balansere.
Ønsker tips om en enhet som gjør balanseringen, om det finnes?

Cellene er lithium ion 3.7 volt, hver celle har kapasitet på så mye som 40 Ah.
Det er 24 celler som er koblet i serie (2 og 2 celler står i parallell så tilsammen er det 48 celler).
Har kobling til alle enkeltcellene via tynne ledninger så det bør vel ikke gå så mye strøm.

Det er OK at det tar minst noen dager å fullføre balanseringen.
Balanseringsenheten kan jeg koble til ved behov, den trenger altså ikke være permanent.

Olee

Hva skal pakken brukes til? Hvis du ikke skal ha BMSen der permanent kan det jo være mulig å prøve en billig Kina-sak fra f.eks Aliexpress.
Kjapt søk: http://m.aliexpress.com/item-desc/1930156282.html
Litt dyrere: http://www.batterysupports.com/864v-88v-24s-150a-24x-36v-lithium-ion-liion-lipo-battery-bms-p-299.html

karl100

Takk, har sett på slike men er to ting jeg ikke skjønner, det ene er tidsbruk og det andre er om balanseringsspenningen er for høy til at det er sundt for batteripakken.

Balansering skjer ved å lade enkeltcelle med en strøm på ca 50 mA.
Effekt blir ca 4*0.05= 0.2 W. Om en må lade en enkeltcelle 50 Wh så vil det ta 50/0.2 = 250 timer, altså over 10 dager. Det er forsåvidt greit om det stemmer i praksis.

BMS som er koblet til nå (som ikke støtter balansering) stopper lading når celle med høyest spenning er på 4.15 Volt. Har lest mye om at en ikke skal la cellene stå med høy spenning over lengre tid. Jeg ser ikke ved hvilken spenning balanseringen starter ved BMS-ene du har linket til er det 3.9 V som indikert under, vil den alltid balansere eller starter den først når celle med høyeste spenning er på 4.2 Volt?

Technical Parameters:
Balanced current: 60mA (VCELL = 3.90V when)

Ellers står det:
IMPORTANT!!! Do not use for used and imbalance battery cells.
Det er jo det mine celler er, men det skader vel ikke å prøve om balanseringen kan fungere?

jkirkebo

#9
Sitat fra: karl100 på mandag 18. april 2016, klokken 11:45
Takk, har sett på slike men er to ting jeg ikke skjønner, det ene er tidsbruk og det andre er om balanseringsspenningen er for høy til at det er sundt for batteripakken.

Balansering skjer ved å lade enkeltcelle med en strøm på ca 50 mA.

Nei, omvendt. Enkeltceller lades _ut_ av BMS, ikke opp.

Sitat
Effekt blir ca 4*0.05= 0.2 W. Om en må lade en enkeltcelle 50 Wh så vil det ta 50/0.2 = 250 timer, altså over 10 dager. Det er forsåvidt greit om det stemmer i praksis.

Normalt er et batteri sjelden veldig ute av balanse, så det trengs ikke store balanseringsstrømmen for å balansere det på en time eller to.

Sitat
BMS som er koblet til nå (som ikke støtter balansering) stopper lading når celle med høyest spenning er på 4.15 Volt. Har lest mye om at en ikke skal la cellene stå med høy spenning over lengre tid. Jeg ser ikke ved hvilken spenning balanseringen starter ved BMS-ene du har linket til er det 3.9 V som indikert under, vil den alltid balansere eller starter den først når celle med høyeste spenning er på 4.2 Volt?

Typisk vil BMS begynne å balansere første celle som f.eks når 4,20V. Denne vil da kobles til en motstand som trekker ut f.eks 50mA fra den. Etterhvert som flere celler når 4,20V vil flere starte balansering. Om ladestrømmen er såpass høy at cellespenningen alikevel overstiger 4,20V kuttes lading ut midlertidig. Om laveste celle da er på f.eks 4,15V vil alle celler trekkes ned til det nivået før lading gjenopptas.

Normalt trenger man ikke å balansere veldig ofte, så du kan gjerne vanligvis lade til f.eks 4,05V og bare til 4,20V en gang innimellom. Om du vil kan du også balansere manuelt på hvilket spenningsnivå du vil, du trenger da en balanselader. Jeg bruker en BC168, som kan balansere 6 celler samtidig.

http://www.myrcmart.com/rcx-bc168-intelligent-battery-lipo-life-balance-charger-parallel-charging-p-4768.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA