Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvifor ikkje omprogrammere Eco-mode til rein elektrisk drift?

Startet av RuneHa, fredag 27. mars 2015, klokken 22:48

« forrige - neste »

jphev

Hvor irriterende PHEV-ens oppførsel er avhenger jo hvor opptatt man er av å kjøre på kun el når det potensielt burde kunne vært mulig og kjøremønster.

Selv har jeg i det daglige 4 km til jobb, og bruker bilen noe på jobben, men da som regel bare et par turer på 5-10 km, før jeg kjører 4 km hjem igjen med en stopp på butikken el.l på vei hjem.

Som det har vært påpekt opp og i mente i mange tråder så er det nokså greit mulig å gjennomføre en slik dag på ren el om man har slått av A/C og passer på å slå ned temp til 15 grader og slå av varmeapparatet før man stanser, og er normalt forsiktig på gassen, og ikke bruker adaptiv cruiskontroll. Alt dette er mulig å lære seg og få rutine på, men har sjøl i løpet av et par månders eierskap bannet litt i følgende tilfeller:

- glemt å dempe/slå av varmeapparat før stopp
- vært litt for kjapp med å begynne å slå på varmeapparat/økt temp litt for kjapt
- vært litt for hard på gassen, gjerne for å komme ut i kryss litt kjapt i kryss i morrarushet der man må utnytte små luker
- vært frista av adaptiv cuisekontroll og vært utsatt for bil foran som kjører ujevnt eller plutselig svinger av (bilen er for kjapp til å å ta bilen opp i innstilt hastighet ... synes den burde forøke å å øke farten fort nok uten å starte ICE ... jeg greier det jo selv, så automatikken burde i alle fall greid det, for den vet jo egentlig bedre enn meg hvor mye gass som kan gis uten start av ICE).

I alle disse tilfellene ville irritasjonen blitt noe mindre hvis ICE hadde kutta igjen umiddelbart etter at man hadde retta opp tabben (slått av varmeapparat, dempa temp, letta på gasspedelen), men jeg opplever at når ICE først har starta, så fortsetter den ei god stund, og virker også å ha lettere for å starte igjen et par ganger til. Så, de gangene jeg har tabba meg ut ved start på min 4 km morratur eller underveis, så går ICE mye av turen, og ender da med et forbruk på over 0,4 l/m turen sett under ett ... ikke mye bedre enn den gamle dieselen.

Støtter en programvareoppdatering av ECO-knappen til ren EL (med mulig unntak for flat pedal) om mulig.
Outlander PHEV 2016 Intense+

LarsErikOsterud

Min ICE starter bare en kort stund hvis det er kaldt. Så stopper den igjen (lettest å se i EV status skjermbildet).
Nå har jeg testet med 10 min forvarming (er tross alt 6 grader enda), og da starter den ikke i det hele tatt.
Har ikke brukt noe bensin til/fra jobb, og klimaanlegget står på A/C på og 18 grader.
Har merket det med gassen. Kommer ut i 80 sone fra en sidevei.
Og som du sier. Trår man for hardt på gassen så starter ICE litt.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

jphev

Du har sikkert skrevt det før, men husker ikke ... hvor langt har du til jobb? Hvis det er lengre enn meg, så vil du ikke oppleve de korte startene av ICE som så utslagsgivende. Om jeg kjører en 2-milstur å får et uønska start av ICE eller to så vil jeg tro at jeg ender med snittforbruk for turen på 0,1-0,2 l/mil, mens jeg som sagt på en 4 km-tur ved en uønska start av ICE ikke greier komme under 0,4 l/mil. Dette oppleves jo som litt bakvent, når det var disse korte turene man håpa å få gjort uten bensin. Nå vil noen hevde at 0,4 l/mil på en 4 km lang tur ikke er rare skvetten, og for ei pølse i slaktetida å regne, og har jo selvsagt helt rett. Normalt så går det jo helt fint, uten tabber, og gjennomfører de fleste dager på ren el.
(i tillegg har jeg noen lengre helgeturer, og totalforbruket ligger så langt på 0,4 l/mil, som er mindre enn den gamle dieselen, dog ikke voldsomt mye mindre)
Outlander PHEV 2016 Intense+

LarsErikOsterud

5,2 km hver vei. Hvor av ca halvparten på 80 sone og resten på 50 eller 40 sone.
Kjører også såvidt tur/retur Drammen (Solbergelva-Mjøndalen-Drammen) på ett batteri. 17 km hver vei.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

jphev

OK, ikke så stor forskjell på jobbkjøringa vår da, men jeg har maks 60 km/t.
For øvrig er rekorden min for lengste tur på ren el 43,6 km (blanda kjøring, rundt halvparten på 80-90 km/t).
Outlander PHEV 2016 Intense+

ABW

Støtter RuneHa.
Har varslet til selger at vi ønsker innbytte hvis dem kommer med denne muligheten.

Alle tipsene for å unngå uønska start av ICE er ok, men bilen kunne fint tatt varme fra batteriene etc. istede for at ICE starter.
Vi kjører ca. 5km til jobb, med stopp i barnehage/skole. Ved klima av klarer vi oss, men det begynner smått å dukke før vi kommer oss på jobb/hjem, selv om vi forvarmer 30min før start.
Samme hvis vi er litt kjapp på gassen inn i rundkjøring, så starter ICE, helt unødvendig på fullt batteri.
Har skrevet en del om dette tidligere, og bare godtatt at bilen er sånn.

Hadde vi vært mer obs på dette før kjøp, er det mye mulig vi hadde ventet et år eller to.


jakvist

Sitat fra: TeslaMeløy på torsdag 21. april 2016, klokken 12:36
Helt nye Outlander PHEV har egen EV knapp for å kjøre helelektrisk. dvs de som bestilles fra nå.

Vi bestilte vår medio februar med levering i midten av mai. Hadde jeg kjent til at det kom en EV knapp "fra nå" hadde jeg definitivt ventet med å bestille. Vil faktisk vurdere å selge kjøretøyet og bestille en til.


Jarle Herseth

Nå har jeg kjørt noen dager uten forvarming å uten varmeaperat,å kjører kun på strøm ingen problem.Tempraturer fra 0 til 5 pluss.

PhevVest


Jarle Herseth

Står i kald garasje ikke noe dug problem det har også hvert fint vær,så sola varmer opp bilen.


jphev

Outlander PHEV 2016 Intense+

torlie

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

LarsErikOsterud

Vært diskutert i forumet på Facebook ( https://www.facebook.com/groups/1612516475691533/ ) og de kontaktet Mitsubishi som hevder at dette vil ødelegge garantien. MEN siden dingsen lett kan demonteres skal de vel få litt problemer med det. Man kan jo bare fjerne den før hver service. Hvordan skal de da kunne sjekke det?
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA