Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf GTE /hybrider: forbruk og batterirekkevidde - Er dette fremtidens løsning?

Startet av Ohm, mandag 16. mars 2015, klokken 21:57

« forrige - neste »

Råde

Nå skuffer du meg, Ohm. Trodde du var en del av familien :)

Hva er fremtiden? PHEV? BEV? Og når vi snakket BEV, er det HYBEV eller ELBEV? Kanskje kollektivt?

Jeg vil sitere friedstrøm fra TØI:

– Det eneste miljøtiltaket som monner i transportsektoren er elektrifisering av bilparken, påpekte Lasse Fridstrøm fra Transportøkonomisk institutt og henviste til forskningsprosjektet TEMPO hvor det slås fast at det såkalte togradersscenariet forutsetter at bilsalget i 2050 består av drøyt 20 prosent hydrogenbiler, cirka 30 prosent batteribiler, 40 prosent ladbare hybridbiler og 7–8 prosent ordinære hybridbiler. Biler med kun forbrenningsmotor er faset helt ut.

Så de forskjellige bokstavkombinasjonene må nok leve side om side en stund. Og det er etter min mening fornuftig å ha PHEV også, i en overgang til vi har de fullt duganes batteribilene.

Jo fler som kjøper PHEV (isteden for fossilt men ikke i steden for el), jo flere kjørte elkilometer får vi.
e-Golf | X75D

vgnils

Hvordan kommer klimagassutslippene fra plug-in-hybrider ut i et livsløpsperspektiv sammenlignet med rene elbiler? Denne artikkelen fra 2012 om elbiler vs. fossilbiler gir kanskje noen indikasjoner: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/abstract;jsessionid=211BD06F97593AE320A04FCC240CE859.f01t04

Her går det frem at produksjon av en forbrenningsmotor er forbundet med lave utslipp, mens produksjon av batterier er forbundet med høye utslipp. En hybrid med forbrenningsmotor og et lite batteri ser derfor ut til å ha et (moderat) utslippsmessig forsprang på en ren elbil (med stort batteri) av sammenlignbar størrelse før bilene kommer på veien. Så lenge hybriden kjører med en rimelig høy andel elektrisitet fra fornybare ressurser, burde totale utslipp over hele levetiden for elbil og hybrid være nokså sammenlignbare. Utslipp i forbindelse med skroting/gjenvinning ser dessuten ut til å være nokså like for el- og forbrenningsmotor.

I tillegg har du det faktum at hybriden vil kunne erstatte to biler hos de som i dag kjøper elbil for korte turer og forbrenningsbil for lengre turer. Men det er klart; alt henger på at man faktisk utnytter el-mulighetene i hybriden fullt ut.

Ohm

Sitat fra: Råde på onsdag 18. mars 2015, klokken 22:34
Nå skuffer du meg, Ohm. Trodde du var en del av familien :)
Au, skulle være vurderte Gte. Jeg har jo valgt helelektrisk (med unntak av Eberen da)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

SitatI tillegg har du det faktum at hybriden vil kunne erstatte to biler hos de som i dag kjøper elbil for korte turer og forbrenningsbil for lengre turer.
Finnes det noen som gjør det, da? Tviler egentlig på det med mindre de har mange penger til overs.

Vi har to biler, men her erstatter elbilen en fossil. Tror de fleste har det sånn. Bil nr 1 (nå 1,5...) derimot kunne bli byttet ut med PHEV (eller tesla).
e-Golf | X75D

Electrix

Sitat fra: Råde på torsdag 19. mars 2015, klokken 18:52
SitatI tillegg har du det faktum at hybriden vil kunne erstatte to biler hos de som i dag kjøper elbil for korte turer og forbrenningsbil for lengre turer.
Finnes det noen som gjør det, da? Tviler egentlig på det med mindre de har mange penger til overs.

Vi har to biler, men her erstatter elbilen en fossil. Tror de fleste har det sånn. Bil nr 1 (nå 1,5...) derimot kunne bli byttet ut med PHEV (eller tesla).
Jeg tror også det er få som har to biler uten at de faktisk har behov for det. Hvis vi hadde klart oss med en bil så hadde dieselen røket ut og vi hadde lånt eller leid bil de få gangene vi kjører langtur eller behøver henger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ohm

Siden vi jobber begge to, har 2 barn i barnehage, er vi avhengig av to biler. Enn så lenge, er den ene en dieselbil
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jlr16

at den er noe mindre miljøvennlig enn en el-bil er jeg ikke enig i.

Jeg kjøpte ny gte hybrid for noen uker siden. Jeg har enda ikke fylt tanken og bensinnåla har knapt bevegd seg :)

gamleboyen

Og hvis en pluginhybrid muliggjør å eie bare én bil istedet for to (elbil pluss fossil only) så er jo miljøbesparelsen av å ha produsert en bil mindre ganske så stor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA