Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladbar hybrid og elbilparkering

Startet av Hammerholt, søndag 01. mars 2015, klokken 13:15

« forrige - neste »

Anterialis

Beklager at jeg gjenopptar diskusjonen i en gammel tråd, men dette engasjerer! Jeg har selv kjøpt PHEV nå etter å ha kjørt BEV i 1 år. Jeg forstår at PHEV kan parkere (betalingsplikt dersom aktuelt) på El-bil-ladeplasser så lenge man lader. Private P-selskap tillater som regel inne dette, de mener bilen må være registrert som EL. Jeg forstår også at P-selskapene kan lage sine ene regler jf Avtaleloven, og ved å parkere godtar man vilkårene. MEN, står det definert i deres avtalevilkår hvordan de definerer en "el-bil"? Dersom de ikke definerer dette - og det finnes jo ingen nasjonal/internasjonal definisjon - stiller de vel svakt juridisk når de bøtelegger PHEV på lasteplass?

Lenger opp i tråden er det kopiert inn et svar fra Q-park (?) hvor de skriver at "el-bil = biler med EL i reg.nr". Er dette forklart i deres avtalevilkår?? Ellers blir det vel påstand mot påstand om hvordan El-bil skal defineres?

Interessant diskusjon :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

jcnorway

Har selv vært i kontakt med Bryn Senter i Oslo da de har noen få plasser skiltet med "El-bil" hvor det er mulig å lade fra vanlig stikkontakt. Spurte om det var mulig å stå der om man kjørte ladbar hybrid og hadde behov for å lade. Fikk følgende svar:

SitatHei. Det er fullt mulig å lade din hybridbil på våre ladeplasser, så lenge den ikke trenger annen kontakt enn den som gjelder for el-biler/er installert. På våre p-plasser er det 4 timers gratis parkeringstid og dette gjelder også på ladeplassene. Velkommen!
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

gamleboyen

Jeg spurte om status for parkeringshusene i Trondheim og fikk svar at kun elbiler fikk lov å lade der, med unntak av Pirbadet parkeringshus hvor alle kan lade, som jo er snodig siden det står ELBIL med store bokstaver på skiltet over plassene der. Jeg tror dette er et emne offentlige etater i stor grad ikke bryr seg om, kanskje med unntak av i Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA