Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladbar hybrid og elbilparkering

Startet av Hammerholt, søndag 01. mars 2015, klokken 13:15

« forrige - neste »

Hammerholt

Jeg har da fått min første parkeringsbot for parkering på elbilplass.
I går kveld parkerte jeg på Q-park sin parkering hvor det på skiltet står: "Reservert elbil". I tillegg står det på skiltet at plassen er avgiftsbelagt.
På kontrollavgiften i vindusruta sto det under årsak: "Reservert EL motorvogn".
Jeg hadde betalt avgift, og bilen sto til lading.

Alt jeg kan finne av konkret info om dette på nett, er Oslo kommune, bymiljøetatens sider. Der står det ganske klart at ladbare hybrider kan parkere på elbilplasser gitt at de lader, samt at de følger andre gjeldende regler(tidsbegrensning, betaler avgift etc).

Spørsmålet et jo da om Q-park opererer med sitt eget sett med regler som trumfer bymiljøetaten. Rart egentlig siden ladestasjonen de bruker, er den du trenger bymiljøetatens nøkkel for å bruke.

Jeg har levert inn en skriftlig klage, og vil oppdatere hvordan denne saken utvikler seg. Hvis noen har innspill på dette hvor man kan vise til regelverk, ville det være til stor hjelp. Jeg er redd for at denne saken er i beste fall er i en gråsone hvor regelverket er uklart. Svarene man får kommer ofte an på personen som gir dem.

Thomas Parsli

Q-park driver etter privatrettslige regler og står fritt til å lage sine egne regler.
Det er ingen sammenheng mellom regler for offentlig parkering og hvordan private velger å disponere sine parkeringsplasser.

Overforenklet er det slik at du ved å parkere på Q-parks plasser inngår en privatrettslig avtale (avtaleloven).
Hvis du er missfornøyd med avtalevilkårene står du selvfølgelig fritt til å la være å inngå en avtale (parkere).

Hvis Q-park frafaller "boten" (det er en kontrollavgift) viser de mer vellvilje enn jeg forventer fra et privat parkeringsselskap...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hammerholt

Fikk da svar fra Q-Park, og ikke uventet ble det avlag. Ja, da har jeg ihvertfall forsøkt og feilet.

"Viser til Deres henvendelse i forbindelse med ilagt kontrollavgift. Deres kjøretøy var oppstilt på en reservert parkeringsplass for el-bil. Vi legger til grunn at en hybridbil ikke er en el-bil og viser til at alle el-biler må være registrert med bokstavene 'EL'. Deres hybridbil er registrert med bokstavene 'DP', og er følgelig ikke en el-bil. De har derfor parkert i strid med det skiltede vilkåret for parkering på den aktuelle oppstillingsplassen. Vi gjør oppmerksom på at De som bilfører har en plikt til å undersøke hvilke regler som gjelder på et parkeringsområdet, jfr. standardvilkårene § 1. Vi kan dessverre ikke frafalle dette kravet.
På denne bakgrunn opprettholdes vårt krav på betaling av kontrollavgiften. Klagen er etter dette å anse som endelig avslått, og saken vil ikke bli tatt opp til ny intern behandling."

Kan jo være greit for alle og merke seg siden Q-Park er en stor parkeringsaktør i Oslo by.

Erlingni

Det er vel typisk at kommunene og det offentlige legger mer til rette for miljøvennlig transport, da de private selskapenes primære mål selvfølgelig er å tjene mest mulig penger (og ladepunkt krever investering).

Jeg har sjekket dette med Time park (selskap i Olav Thon gruppen som bl.a. finnes på en rekke storsentere, hoteller etc.), og da fikk jeg muntlig svar på kundeservice om at hybridbiler fint kunne parkere på ladeplasser dersom de ladet (ala Oslo kommune). Når jeg så sendte de en epost for å ha dette skriftlig svart på hvitt, trakk de selvfølgelig påstanden 100%. Og svarte da plutselig at deres el-bil plasser KUN var for rene el-biler.

Men kom gjerne med tips i denne tråden om steder der det ER lov (utenom Oslo kommune) :)

For øvrig er lærdommen at hos de private, der det ikke er skiltet "ladbar motorvogn" etc, bør man alltid ha slike påstander skriftlig. Blir det bot, og ord mot ord, er det vel liten tvil om hvem som sitter med "svarteper".... ;)

grorudklovnen

Jeg ser ikke poenget med å differensiere ladeplassene på private avgiftsplasser mellom hybrid og elbil så lenge begge lader og betaler samme avgift. Begge deler er miljøbiler og begge deler trenger litt strøm for å redde verden.

Jeg tror moralsk så står Q-park på tynn grunn om man får pressen til å lage en sak på dette.

geldevik

Ifølge Drammen Parkering KF får ladbare hybrider ikke tilgang på deres ladestasjoner. De foretrekker åpenbart at jeg bruker bensin i Drammen sentrum. Hvor er logikken?

autofil

Sikkert gammel nytt for dere, men jeg nevner det for sikkerhets skyld. Europark på Gardermoen aksepterer ikke lading av ladbare hybrider på ladestasjonene sine. Sjekket nå ift reise i morgen med parkering på P10.

elektro

Sitat fra: geldevik på tirsdag 23. juni 2015, klokken 07:47
Ifølge Drammen Parkering KF får ladbare hybrider ikke tilgang på deres ladestasjoner. De foretrekker åpenbart at jeg bruker bensin i Drammen sentrum. Hvor er logikken?

Logikken er at elbiler MÅ ha strøm for å fungere.

Med det tempoet plug-in hybrid salget øker er dette allerede i ferd med å bli et problem i Oslo. Jeg ser flere GTE, e-Tron og Outlander PHEV som parkerer på den samme ladeplassen hver ettermiddag og står over natten. Ettersom veldig mange med elbil i Oslo ikke har egen parkeringsplass eller lademulighet hjemme, kommer et forbud her til å tvinge seg frem, håper jeg.

Om ikke lenge kommer ellers også ladeplasser som den store på Tjuvholmen til å være fulle av hybrid BMW X5, Volvo XC90 og Porsche Cayenne. Og det var vel ikke meningen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Erlingni

#8
Uten lademuligheter er det vel uansett strengt tatt veldig liten vits i å investere i en plug-in hybrid. Da går man vel heller for en ren bensin eller dieselbil.
En plug-in hybrid er nøyaktig like miljøvennlig som en el-bil, under den ene forutsetningen at den faktisk får lade.
Det å påstå at det er bilene som er problemet når det finnes for få ladeplasser, blir alt for enkelt. Løsningen må vel være å etablere NOK ladeplasser til ALLE biler som trenger å lade.

Om bilen er en Fiat, KIA, Porsche eller BMW har da overhodet ingen ting med saken å gjøre. Det er vel en mer en generell diskusjon om misunnelse, som ikke hører hjemme i denne tråden.
Jeg har en plug-in hybrid og vet at jeg kjører mer på el-drift enn det mange gjør med el-bil. Forutsetningen er selvfølgelig at jeg kan lade den opp.....

El-bil eiere har også typisk ofte TO biler, og opptar dermed TO p-plasser totalt. P-plasser er vel generelt en mangelvare i byene, ladning eller ikke.

Det at el-biler MÅ lade, burde vel være ganske åpenbart for de som velger å kjøpe en slik bil. Det er ulempen, og bor man i en by, er det risikosport. Fordelene er imidlertid fri bom, mva fritak, vesentlig lavere årsavgift, kjøring i kollektivfeltet m.m. som vi med hybrid IKKE får.

Og la oss heller ikke glemme alle el-bilene som parkerer på elbilplasser uten engang å lade! Det har plug-in hybrider ikke lov til.

Øyvind.h

Sitat fra: Erlingni på fredag 24. juli 2015, klokken 12:19
Det å påstå at det er bilene som er problemet når det finnes for få ladeplasser, blir alt for enkelt. Løsningen må vel være å etablere NOK ladeplasser til ALLE biler som trenger å lade.
Spørsmålet blir om det er praktisk mulig å bygge ut så mange sakteladingsplasser at hybridbiler kan lade til en hver tid. Grunnet ekstremt kort elektrisk rekkevidde sammenlignet med en elbil må hybriden lades mye oftere enn rene elbiler. Hybriden får dermed et enormt behov for sakteladingsplasser sammenlignet med rene elbiler.

Utbyggingen av saktelading i Oslo henger allerede etter behovet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Erlingni

#10
Jeg tror den beste løsningen ville vært å kun tillate biler som faktisk lader å parkere på ladeplasser. Pluss f.eks. en time eller to i margin.
Mye av problemet i dag, er el-bil eiere som ikke engang gidder å plugge i kabelen, men allikevel parkerer på ladeplass over natten. Det er jo helt meningsløst, da de uansett parkerer gratis på vanlige plasser.

En hybrid tar tre timer å lade, en el-bil opptil tyve. Da spiller det mindre rolle om det er mange hybrider, siden de kun parkerer noen timer om gangen på ladeplassen.

Plug-in hybrid burde dessuten også få samme rettigheter som el-bil til gratis parkering på ikke el-bil plasser. Da vil helt sikkert mange flere velge dette, når de kan.

Jeg bor selv utenfor byen, og lader til daglig i min egen garasje. Men ser det som en stor fordel å kunne kjøre utslippsfritt også de gangene jeg besøker Oslo, og andre byer med bilen. Det er vel det som er hele poenget med å velge miljøvennlig.

Øyvind.h

Sitat fra: Erlingni på fredag 24. juli 2015, klokken 16:18
Jeg tror den beste løsningen ville vært å kun tillate biler som faktisk lader å parkere på ladeplasser. Pluss f.eks. en time eller to i margin.
Og den retningen går vi allerede. Det blir garantert krav om lading på flere og flere sakteplasser, eller betaling for sakteladingsplasser slik at de kun brukes når man har behov.

Sitat fra: Erlingni på fredag 24. juli 2015, klokken 16:18
Mye av problemet i dag, er el-bil eiere som ikke engang gidder å plugge i kabelen, men allikevel parkerer på ladeplass over natten. Det er jo helt meningsløst, da de uansett parkerer gratis på vanlige plasser.

En hybrid tar tre timer å lade, en el-bil opptil tyve. Da spiller det mindre rolle om det er mange hybrider, siden de kun parkerer noen timer om gangen på ladeplassen.
Misbruk av ladeplasser er håpløst, helt enig. Den store fordelen med saktelading er at bilen stort sett står parkert hele døgnet. En bil som Kia Soul med 30kWh batteri og 200km rekkevidde kan kjøre 4-5 ganger lengre på strøm enn tilsvarende plugin hybrid. Ved 30 km kjøring i snitt hver dag holder det å sette bilen på saktelading på kvelden en gang i uken, og den er fulladet på morgenen. Dvs. ladeplassen brukes 1/7 av tiden. En plugin-hybrid med 30-40km rekkevidde med tilsvarende kjøremønster må i praksis lades hver eneste dag da den ikke klarer to dager på rad. Settes den til lading på kvelden medfører det at den ikke bruker tilgangen til strøm mesteparten av natten. Og bilen må i tillegg legge beslag på stasjonen hver eneste natt. Få gidder løpe ut for å flytte bilen midt i arbeidstiden, sent på kvelden eller midt på natten.

Da ser man hvor enormt ladebehovet for plugin-hybrider er sammenlignet med en elbil. Jeg vet det finnes haugevis av scenarier hvor plugin-hybriden kommer bedre ut enn dette. Dette var bare ett eksempel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Spørsmålet er om det finnes noen definisjon av begrepet Elbil.

Internasjonalt er det vanlig å dele inn elektriske kjøretøy i ulike grupper:

PHEV, for pluginhybrider
BEV, for reine batteribiler
FCEV, for biler med brennselsceller.

Mange pluginhybride omtales som Electrical Vehicle, eller EV. Modeller som Chevrolet Volt stiller i samme klasse som Nissan Leaf, når det gjelder intensiver mange steder i verden og i mange forum omtales bilene i samme klasse, og teknisk sett er det svært mange likheter, og forskjellen kan være om det er en rekkeviddeforlenger av et aggregat eller ikke.
Electrical Vehicle brukes ofte som samlebgrep for PHEV og BEV.

Hybrid er et vidt begrep som inkluderer mange typer kjøretøy som ikke er PHEV, og som har lite til felles med elektriske kjøretøy å gjøre. Det blir feil å si at en PHEV ikke er elbil fordi den hybrid. Da kunne man like gjerne si at Nissan Leaf ikke er elbil, fordi den er personbil.

Hvordan det særnorske begrepet Elbil kommer inn, er ett godt spørsmål. Mange vil nok oppfatte elbil som en BEV på folkemunne. Men dersom man ikke klarer å finne noen klar definisjon av begrepet, så spørs det om parkeringsselskapet stiller ganske svakt juridisk.
Dersom kommunale parkeringsregler godtar PHEV som Elbil etter sin skilting, så sier det litt om hvordan begrepet Elbil brukes språklig sett, om det ikke finnes juridisk definisjon av Elbil.

Det er visse praktiske problemer:  Parkeringsvaktene kan ikke se kjennetegn på om en PHEV er en PHEV eller ikke, så lenge den ikke står til lading. Og det er når bilen står til lading, et den har praktisk behov for å kunne bruke ladeplasser. Derfor trur jeg mange kommunale parkeringsregler behandler PHEV som Elbil, når den står til lading med synlig kabel. Når en PHEV lades på en ladeplass, så er det vel en elektrisk bil i den sammenheng.

jespebok

Hei se svar i fra vakta på Alna senter om min forespørsel dit. Tyder vel på at ikke alle er like vrange  :)

Fra: Vakta Alna Senter <vakta.alna.senter@skan-kontroll.no>
Dato: 27. juli 2015 kl. 11.48.35 CEST
Til:
Emne: SV: Parkering av plugin hybrid bil
Hei,

Så lenge det er strømkabel koblet i, er det ikke noe problem

God sommer!
________________________________________
Fra:
Sendt: 27. juli 2015 11:44
Til: Vakta Alna Senter
Emne: Parkering av plugin hybrid bil

Hei
Er det mulig å lade en plugin hybrid på de plassene som har ladekontakt. I dag står det reservert el bil. Vil man da få bot om man står der og lader en bil uten EL på skiltet. ?
Hører fra dere.



PhevVest

Kun biler med EL bokstavene på skiltet kan parkeres trygt.
For hybrider ville jeg hatt det skriftlig for hver plass/selskap om det er lov.
Der jeg har spurt er det kun elbiler med EL skilt som er lov :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA