Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen forsvinner i "høy hastighet" nedover?

Startet av Balrog, mandag 23. februar 2015, klokken 22:30

« forrige - neste »

Balrog

Tror ikke dette har skjedd før men nå er det slik at dersom jeg kjører nedover Lierbakkene til Drammen i 110 km (laang bratt bakke) forsvinner muligheten til regen enten jeg kjører i Eco eller D. Jeg får derfor renset bremseskivene for rust. I bunnen av bakken når hastigheten reduseres dukker regen opp igjen. Noen som opplever det samme eller som har en idé om hvorfor? Testet i varmegrader, 4 streker på batteritemp og drøyt 8 streker på batterikapasitet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Knotten

Ukjent fenomen - spent på gode forklaringer.
Er ikke så godt kjent, selv om jeg har kjørt der et par ganger - er fartsgrensen så pass høy? (misunnlig..)
Her på Costa del Sotra er det er par steder man framdeles kan peise på i over 70 (nemlig 80)..   ::)

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

dørvakta

Jeg kjører ned der i ny og ne men har aldri lagt merke til det. Skal teste neste gang er jeg kjører der

Kjell Leaf

Sitat fra: Knotten på mandag 23. februar 2015, klokken 22:39
Ukjent fenomen - spent på gode forklaringer.
Er ikke så godt kjent, selv om jeg har kjørt der et par ganger - er fartsgrensen så pass høy? (misunnlig..)
Her på Costa del Sotra er det er par steder man framdeles kan peise på i over 70 (nemlig 80)..   ::)
Hehe, samme her. I mitt distrikt tror jeg det er Nissan som har bestemt fartsgrensene for å gi bilen lengre rekkevidde :-D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

Sitat fra: Balrog på mandag 23. februar 2015, klokken 22:30
Tror ikke dette har skjedd før men nå er det slik at dersom jeg kjører nedover Lierbakkene til Drammen i 110 km (laang bratt bakke) forsvinner muligheten til regen enten jeg kjører i Eco eller D. Jeg får derfor renset bremseskivene for rust. I bunnen av bakken når hastigheten reduseres dukker regen opp igjen. Noen som opplever det samme eller som har en idé om hvorfor? Testet i varmegrader, 4 streker på batteritemp og drøyt 8 streker på batterikapasitet.

Ja , jeg har en liten ide om hvorfor : det blir utviklet varme i både ladeenhet og batteri ved regenerering. Hvis Batteriet ikke kan ta imot all lading ( det ser man f.eks når batteriet nesten er fullt også) så minskes antall ledige "prikker" som angir hvor sterk regenerering som er mulig , og det samme skjer hvis ting blir oppvarmet  tilstrekkelig i lade/regenererings krets. Så da skrus muligheten ned  , helt til null , og så tillates det mere lading når ting har "kjølt seg ned litt". Ihvertfall oppfatter jeg systemet slik.

Ebe

Vil dey skje hvis man lader via sleping også? I den videoen på nett så sleper dr vel en bil i 10 min? Men ikke så raskt selvfølgelig
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Lynet

Sitat fra: Balrog på mandag 23. februar 2015, klokken 22:30
Tror ikke dette har skjedd før men nå er det slik at dersom jeg kjører nedover Lierbakkene til Drammen i 110 km (laang bratt bakke) forsvinner muligheten til regen enten jeg kjører i Eco eller D. Jeg får derfor renset bremseskivene for rust. I bunnen av bakken når hastigheten reduseres dukker regen opp igjen. Noen som opplever det samme eller som har en idé om hvorfor? Testet i varmegrader, 4 streker på batteritemp og drøyt 8 streker på batterikapasitet.

Har du sjekket at regen går helt ned til 0? Det er best å se det på displayet i midten. Prikkene over speedometret er litt grov visning.
Når du har 8 prikker igjen på batteriet, og litt lav temp får du lite regen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Balrog

Jeg sjekker på energy usage på displayet i center av dashbordet. Umulig å få noe som helst regen og ringene rundt regen i hoveddisplayet ved speedometeret forsvinner. Før Lierbakkene og etter Lierbakkene får jeg oppmot 15kW regen om jeg slipper "fartspedalen".

Enten er dette som noen er inne på noe kontrollelektronikk som av sikkerhetsgrunner slår av regen, eller så er det noe feil med min bil. Jeg har litt vondt for å tro at det skyldes overoppheting av noe som helst når utetemperaturen er +2 grader, men det kan jo være at systemet ikke er så intelligent at det tar hensyn til det.

Det blir altså som å kjøre i "fri" nedover og speedometeret viste 130 før jeg ga opp å få noe regen og i stedet slipte ned bremseskivene. Jeg kan utelukke kaldt batteri eller høy lading på batteriet. Det snodige er at jeg har full regen når bilen er nede i 100 på flata etter bakken.

Batteriet på Leafen er under gjennomsnittlig bra, så det er mulig jeg bare er pioner på noe som kommer til å skje for flere etterhvert? Men jeg ser ikke noen logikk i dette annet enn at det kan være en farts- eller dreiemomentbegrensning på regen?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Powerflux

Ser også ut til at tiden regen tar er vesentlig, altså korte regen intervaller fungerer men f.f.eks ned lange bakker vil regen avta markant  til tross for lav SOC og riktig temperatur.
Snodig opplegg :o

Jeg lurer også på om P3237 kan reverseres?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Daeedor

#10
Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. februar 2015, klokken 09:44
Ser også ut til at tiden regen tar er vesentlig, altså korte regen intervaller fungerer men f.f.eks ned lange bakker vil regen avta markant  til tross for lav SOC og riktig temperatur.
Snodig opplegg :o

Jeg lurer også på om P3237 kan reverseres?

Tror nok dette har med beskyttelse av batterienhet og ladekretser å gjøre - dvs varmeutvikling INNI batteriet og i ladekretser. Temperaturen utenfor bilen har lite med saken å gjøre..... (bortsett fra at at alt er kaldt i starten av kjøreturen selvsagt - og lade-evne/regen er også satt på et lavt nivå om batteriene er veldig kalde ! Indremotstand er høy i batteriet når det er kaldt , og ladekretser vil bli raskt oppvarmet...) Å reversere det som fabrikken har ment å skulle utgjøre en forbedring er nok neppe lurt. Tror ikke det er mulig heller , faktisk. ::)

Powerflux

Sitat fra: Daeedor på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:36Å reversere det som fabrikken har ment å skulle utgjøre en forbedring er nok neppe lurt. Tror ikke det er mulig heller , faktisk. ::)
Nå var vel denne fixen designet for å beskytte batteriet I svært varmt klima....og som medførte noen ulemper I klimaforhold som f. eks her!
Skjønner derfor ikke hvorfor du setter opp en ::) når noen spør om denne software endringen kan reverseres?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Balrog

Ut fra hva jeg leser i tråden jeg refererte til, later dette problemet å ha truffet nesten alle med 2010/2011/2012 Leaf (med P3227) og noen 2013. Denne reduksjonen av regen i hastigheter over 60 km/t ned mot null skjer ved tempreaturer under 20 grader C, og tiltar, spesielt med "batterihelse"-verdier som er lave. Nissan har selvsagt ikke gitt noen forklaring, og det virker totalt ulogisk på alle som opplever dette.

I praksis gjør det at alle Leafeiere etterhvert vil oppleve at cruise control ikke klarer å begrense hastighet i nedoverbakke og nedkjøring fra fjell blir uten regen = tapt rekkevidde og fare for varmgang i bremser.

P3227 gir også raskt vesentlig lavere verdier for "batterihelse" Hx, som antagelig trigger disse "beskyttelsesmekanismene" som i praksis kun gjør bilen dårligere.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

LitenTizz

La også merke til dette tidlig, og var en stund redd for at det var noe galt med bilen. Men det kom seg etter hvert.
2012 US Leaf SL

Daeedor

Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:48
Sitat fra: Daeedor på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:36Å reversere det som fabrikken har ment å skulle utgjøre en forbedring er nok neppe lurt. Tror ikke det er mulig heller , faktisk. ::)
Nå var vel denne fixen designet for å beskytte batteriet I svært varmt klima....og som medførte noen ulemper I klimaforhold som f. eks her!
Skjønner derfor ikke hvorfor du setter opp en ::) når noen spør om denne software endringen kan reverseres?

Når det er kaldt , vil også batteriet trenge beskyttelse , da det ikke kan ta imot lading like raskt da heller. Det skrev jeg vel litt om i innlegget mitt ...?

Hvorfor jeg la til  ::) er fordi jeg på forespørsel har fått beskjed om at Sw oppdateringer IKKE kan rulles tilbake. Nissan sitt softwareprogram fungerer ikke på den måten. Men : selvsagt - jeg kan jo ta fullstendig feil / ha fått feil opplysninger fra Nissan.

Da får du VIRKELIG ha meg unnskyldt....  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA