Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av Haj, mandag 23. februar 2015, klokken 17:31

« forrige - neste »

Stjerneglis

Er det noen som vet hva minimumstykkelsen for bremseskivene er for i-Miev?
Takker for svar :)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

elekTrond

Let me MMC-Manuals.ru that for you :P    *klippeOgLime*

35A-BASIC BRAKE
SERVICE SPECIFICATIONS
ItemsStandard value
Limit value
Pad thickness  mm10.0
2.0
Brake disc thickness  mm
17.0
15.4
Brake disc runout  mm
-
0.06
Brake drag force  N
78 or less
-

'13 Mjau

TB

#47
Då var det gjort, har bytta bremseskiver og klosser. Video som pwb linka i post 44 til var nyttig.

Å løsne bremsekaliperen var enkelt, måtte legge over fult med rattet, og bruke latmansarm, men då løsna det. Det som var litt pussig var at skrua nest på venstre side var stygg. Skrua øverst, og begge på høgre side var fine.

Sitat fra: pwb på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:48
Dette viser sikkert til at du skal bruke bolter i de to hullene foran på skiva for å presse den ut. Dette går trolig ikke. Prøvde det på begge sider med det resultat av at skivene bare sprakk rundt hullene. Problemet med at skiva sitter fast er at den i bakkant er litt dypere enn navet den sitter på slik at det ruster en kant der som gjør at den sitter bom fast. Mulig man kan skrape/pusse bort den rust/stoppkanten hvis man kommer til. Jeg brukte istedenfor bolter og muttere på feste til bremsekaliperen og dyttet/presset skiven av.

Eg brukte begge metoder, bolter og muttere på feste til bremsekaliperen. Samtidig skru inn bolter i bremseskivene. Tok mykje tid med å stramme, løsne, snu, stramme osv. Men, det måtte gi seg til slutt.

Når først bremseskiver kom av var det enkelt å montere tilbake igjen. Var på tide å bytte etter 78' km, klossene på innsida hadde kanskje 2 mm igjen før slitasjevarsleren ville komme inntil skiva. Skivene var rusta, svarte og ujamne, mykje rust. På venstre side var klossene så treg eg klarte ikkje snu rundt hjulet med handa. Har nok mista ein del rekkevidde på dette.

Oppdaga når eg rydda vekk at eg på høgre side har gløymt mellomlegg (shim ) nr 5 på tegningen:
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/35/ACA03987AB00ENG.pdf

Er det krise om eg monterer mellomlegget om nokon dager, eller bør det på umiddelbart?
Bremser virka fine på liten test tur eg hadde


Samtidig tok ein rens av bakbremsene, vaska vekk støv med bremserens. Å få av baktromler var enkelt, dei kom med bolter i dei to hola. Bremsebellegg og tromler bak var fine.

Bilder frå arbeidet:
https://www.dropbox.com/sh/2czv4imh3w220w6/AADLl36TA6c6NjWQqHeRQG3Ea?dl=0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#48
Etter bytte igår er fortsatt bremsene skarpe, like før stopp er det bråstopp. Det blir som når ein lærte å kjøre bil, men ikkje beregna trykket på bremsepedalen. Artig med minner frå ungdommen, men litt upraktisk i lengden...

Er rimelig sikker på det er bakbremsene som er årsaken. Å vaske vekk støv osv. var tydeligvis ikkje godt nok?

Skal ha bilen inn for PKK. No er frambremsene skifta, så desse går igjennom. Bør eg be om at bakbremser blir sjekka?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pwb

Sitat fra: TB på mandag 12. februar 2018, klokken 22:39
Etter bytte igår er fortsatt bremsene skarpe, like før stopp er det bråstopp. Det blir som når ein lærte å kjøre bil, men ikkje beregna trykket på bremsepedalen. Artig med minner frå ungdommen, men litt upraktisk i lengden...

Er rimelig sikker på det er bakbremsene som er årsaken. Å vaske vekk støv osv. var tydeligvis ikkje godt nok?

Skal ha bilen inn for PKK. No er frambremsene skifta, så desse går igjennom. Bør eg be om at bakbremser blir sjekka?

Det er bakbremsene ja, de suger seg fast. Bruk håndbrekket noen ganger.

nilsen33

Byttet du disse metallklipsene som holder klossene på plass også?

Hvor vanskelig var det? Frister veldig å gjøre dette selv...

TB

Klips må byttes ja.

Det eg ikkje hugsa var mellomlegget på høgre side.

Det var ikkje så vanskelig, fyrste gong for meg. Men, det tek sin tid å få av dei gamle skivene. Trenger også godt verktøy, hylser, latmannsarm, bolter, mutter osv.  Boltene eg hadde var av dårlig kvalitet, men hadde mange, så då fungerte det.

Vær oppmerksom på at om du må gi opp kan det være uråd å kjøre bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Sitat fra: TB på søndag 11. februar 2018, klokken 19:58
Oppdaga når eg rydda vekk at eg på høgre side har gløymt mellomlegg (shim ) nr 5 på tegningen:
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/35/ACA03987AB00ENG.pdf

Er det krise om eg monterer mellomlegget om nokon dager, eller bør det på umiddelbart?
Bremser virka fine på liten test tur eg hadde


Samtidig tok ein rens av bakbremsene, vaska vekk støv med bremserens. Å få av baktromler var enkelt, dei kom med bolter i dei to hola. Bremsebellegg og tromler bak var fine.

Bilder frå arbeidet:
https://www.dropbox.com/sh/2czv4imh3w220w6/AADLl36TA6c6NjWQqHeRQG3Ea?dl=0
Har du ennå ikke montert #5 (Front brake shim set), kan du la være evt. ta det til våren. Det er bare "anti-hyl/skrikeplater" og anti-vibrasjon. Har sett noen klatte på kobberpasta mellom kloss og stempel, så da dro jeg på litt alupasta sjøl mens jeg holdt på. Klipsene (#7 - Front brake clip set) lot jeg sitte pent på plass da de hadde lite korrosjon eller slitasje. Jeg lot det være tørt i sporet mellom kloss og klips, så støv ikke får feste.

Store, fine bilder, TB. Jeg må sjøl inn der bak der snart. Brekket har nå ~50% dødgang før det tar, så er redd skoene henger på pga fukt, kulde og væromslag. Hvis det ikke bare er å stramme vaieren da? To dager med seiling i Ioniq forsterket følelsen av å kjøre i sirup ... (Denne vintern kjører jeg på CVC6 etter CWC TS760 + TS800 forrige vinter. Liker ikke rullemotstanden i CVC6 og ønsker meg tilbake til kontinentale.  ::) )
'13 Mjau

TB

Sitat fra: elekTrond på onsdag 14. februar 2018, klokken 18:48
Har du ennå ikke montert #5 (Front brake shim set), kan du la være evt. ta det til våren. Det er bare "anti-hyl/skrikeplater" og anti-vibrasjon. Har sett noen klatte på kobberpasta mellom kloss og stempel, så da dro jeg på litt alupasta sjøl mens jeg holdt på. Klipsene (#7 - Front brake clip set) lot jeg sitte pent på plass da de hadde lite korrosjon eller slitasje. Jeg lot det være tørt i sporet mellom kloss og klips, så støv ikke får feste.

Store, fine bilder, TB. Jeg må sjøl inn der bak der snart. Brekket har nå ~50% dødgang før det tar, så er redd skoene henger på pga fukt, kulde og væromslag. Hvis det ikke bare er å stramme vaieren da? To dager med seiling i Ioniq forsterket følelsen av å kjøre i sirup ... (Denne vintern kjører jeg på CVC6 etter CWC TS760 + TS800 forrige vinter. Liker ikke rullemotstanden i CVC6 og ønsker meg tilbake til kontinentale.  ::) )
Har ikkje fått montert "anti-hyl/skrikeplater" så langt. Tar det når det er vamere i været  :D

Det var med nye klips i settet og dei gamle var ikkje så fine. Men, lot det være tørt, slik at det ikkje kan samle seg skitt osv. imellom der.

Å ta av tromlene bak var enkelt. tips er å banke litt på, og la trommel gå inn igjen om klossene heng fast.

Å gjere reint var ikkje til hjelp på bråstoppen. Misstenker det er for tørt inni der, det er merka på tegningen eit par punkter som må smørres. tok ikkje sjangsen på å demontere fjærene, risiko for å ikkje få det sammen.

Om brekket heng på vil du sjå om du tar av trommelen. Om bremsen heng på går ikkje trommel av... :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Jeg har et par bremsefjør-tang/krok/verktøy til de fjørene. Takket være bildene dine kan jeg si at alt ser veldig kjent ut. Heldigvis er det ikke kon og kile på navet, slik som på Amazon. Det sitter. Sjøl med rødgløding, avdrager og "større hammer" +1.

Kjørte en runde i kveld for å teste litt. Etter 6-7 hakk som verkstedmanualen foreskriver, er det bra tungt å trekke videre. Jeg tok en råsjangs og telte hele 10 - ti hakk.

Parkerte hjemme, og brekket tar faktisk på første hakk. Når bilen (heldigvis) triller lett i gang på tilnærmet flat, snødekt mark, så stopper og holder håndbremsen bilen når jeg drar på hakk #2.
'13 Mjau

TB

Då var 80 000 km service og PKK gjennomført. Ingen feil - bremseskiver godkjent. (Ref bytte tidligere i tråden.)

Ang. bakbremsen som hogger, der hadde Bøhm Auto sjekka bremsesko bak, og var enige dei ser fin ut. Hadde pussa av dei, og spurt opp. Om det framleis ikkje var til hjelp måtte bremsesko byttes var diagnosen.

Denne heng oppstår når det er vått/rått vær - no er det så kaldt det ikkje skjer, så må vente på våren før eg får svaret.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stjerneglis

Det er friksjonsmaterialet i bremskoene for trillingenes trommelbremser som forårsaker bråstoppen i lav fart. Det tar tydeligvis opp fuktighet og endrer friksjonsegenskapene. Vi fikk nye bremseko på garanti på vår i-Miev for et par år siden pga dette, og nå har de begynt å hugge igjen. Løsningen er å varme opp bremsene i fuktig vær ved å kjøre med parkeringsbremsen noen hakk på noen titalls meter for å bli kvitt huggingen. Dette pleier å hjelpe en stund.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Sølvpusen

Hei. Var fristet til å gjøre selv, men endte opp med elbilmek i Asker. «bremseskiver og klosser foran med arbeid - 3870
bremsesko bak - 2880 »
Litt stiv pris bak, men trommel har jeg ikke har gjort selv før, så jeg gikk all in.

Forøvrig: pris for bytte av bremsetrommel : 8000,- ( gjorde ikke det)

Alt i alt: første bremse bytte på 89K ikke så veldig gærn't pr km el pr år
( reg 2010)
ikke sølv M3LR'21
ikke sølv Leaf'18
Sølv X75 '18
solgt - Sølv i-Miev 2011

buestad

Tenke jeg skulle bytte bremser på i-mieven selv for å spare litt penger.

Caliper kom greit av. 2 bolter. Caliper feste kom greit av, 2 litt større bolter, så var det skivene. De satt bom fast. Leste i dette forumet om disse to m8 bolt hullene. Det funket ikke. Jeg dro av gjengene på begge boltene. Så prøvde jeg med trikset med bolt og mutter i caliper festet. Jeg trodde en stund det funka for det ble litt større avstand mellom caliper festet og skiva, men det viste seg at jeg bøyde feste-ørene ut over 2mm :o Etter en del banking med den største hammeren fikk jeg bøyd de tilbake. Så den teknikken anbefales altså ikke!

Prøvde også og banke skiven løs med den store hammeren men det funket heller ikke. Så nå må jeg vel booke en verkstedtime allikevel. Mulig de kan varme eller presse eller i værste fall splitte hele skiva.   :'(
i-MiEV 2012

engolf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA