Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av Haj, mandag 23. februar 2015, klokken 17:31

« forrige - neste »

pwb

Kjøpte på elbildeler.no og kom vel på ca 2.300,- for skiver, klosser og monteringssett.

TB

Sitat fra: pwb på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:44
Kjøpte på elbildeler.no og kom vel på ca 2.300,- for skiver, klosser og monteringssett.

Takk for tips - kvaliteten på desse er like bra som dei "dyre"? Og så skal dei monteres... er ikkje noko eg har gjort før, så best å sette det vekk. Dermed er det ikkje så mykje å spare på delen, blir ein del arbeid her også...

Når eg sjekka pris på elbildeler.no kom eg til 3080 inkl frakt for:
2x Bremseskiver foran C-zero, i- Miev og iOn
2x Bremseklosser foran C-zero (2 stk pr pakke?)
2x Mont. sett foran C-zero (2 stk pr pakke?)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pwb

Sitat fra: TB på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:59
Sitat fra: pwb på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:44
Kjøpte på elbildeler.no og kom vel på ca 2.300,- for skiver, klosser og monteringssett.

Takk for tips - kvaliteten på desse er like bra som dei "dyre"? Og så skal dei monteres... er ikkje noko eg har gjort før, så best å sette det vekk. Dermed er det ikkje så mykje å spare på delen, blir ein del arbeid her også...

Når eg sjekka pris på elbildeler.no kom eg til 3080 inkl frakt for:
2x Bremseskiver foran C-zero, i- Miev og iOn
2x Bremseklosser foran C-zero (2 stk pr pakke?)
2x Mont. sett foran C-zero (2 stk pr pakke?)

Kun bremseskiver jeg bestilte to av, resten var for begge sider.

TB

Ah, det blir det ein snillere pris  ;D
2x Bremseskiver foran C-zero, i- Miev og iOn
1x Bremseklosser foran C-zero (4 stk pr pakke)
1x Mont. sett foran C-zero (4 stk pr pakke)
2400 inkl frakt

Pris på merkeverksted 6000 kr inkl arbeid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pwb

Kjøp deg to bolter og muttere med liten stigning av bra kvalitet så bruker du festehulla for kaliperen til å få løs skiva.

TB

Tja, det er jo ein opsjon - har aldri skifta slikt før .. så spørsmålet er om eg er "klar"..  har litt tid på meg før PKK, så eg kan jo sjekke ut litt info om det er komplisert...

Slik eg forstår kan det være litt triks å få av skivene, (kan skrues ut ved midlertidige bolter)
Samt å tvinge inn igjen stempel når nye bremseklosser skal inn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Dette klarer du sjøl uten å titte i verkstedmanualen  :police: :+1:
Dette klarer du, sjøl uten å titte i verkstedmanualen. (!)
Dette klarer du sjøl, uten å titte i verkstedmanualen. (manglende, mangelfull tegnsetting FTW *LOL*)
mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm

Med mindre det er "skrudde" stempler i disse caliperne kan du fint bruke ei passe stor/liten limtvinge. Det kan hjelpe å ta av lokket på bremsevæskebeholderen som sitter oppå mastersylinderen. Eller, når jeg tenker meg om har jeg aldri luftet bremser på bil med sånn der ABS og "ABS-sentral". Der må jeg faktisk lese meg opp på temaet sjøl. Første bilen jeg eier, med (fungerende) ABS ...

Da jeg rensket skivene mine i høst, sendte jeg en varm tanke til forumet og han som først skrev om å bruke to 8 mm bolter. Ganske inte-ressant å følge med på baksiden av navet og se hvordan skiva brøytet seg gjennom fem år og 55 000 km med "gædd" som hadde samlet seg inni inni der.

Jeg er fanatisk fan av alupasta og sauset inn alle anleggsflater inkl. alufelg og pinneboltene vha. en snauklipt malepensel, mens jeg rituelt satte sammen igjen bilen på høyre side foran , del for del. Med omlag samme stoiske ro som The Reassembler a.k.a. Captain Slow alias James May, gøyv jeg løs på V.S.O.P. ehh... jeg mener V.S. foran.

Rinse And Repeat.

Der gikk jeg i vitenskapens navn for en minimalistisk tilnærming av og med alupastaen, da det tross alt er noe hersens klin som setter seg på absolutt alt du ser på. Blå mjølkehansker fra www.fk.no er sabla fine engangs-mekkehansker og et must til bremsejobber.

Vær oppmerksom på at bremsevæske penetrerer tynne latex- og/eller vinylhansker av sorten du finner på apotek, jallapris og sjukepleier-bransjen. Bremsevæske sies å fungere som (automotiv) lakkfjerner, og plutselig står du der med våte fingre -  sjøl om det ikke har gått hull på de. Dog har jeg ikke testet mjølkehanskene og penetreringstid for bremsevæske, ennå.

Time Will Show ... :angel:
'13 Mjau

pwb

#37
Stemplene presser du bare inn med en helt vanlig vannpumpetang, ikke noe problem i det hele tatt. Man kan vel hvis man vil kjøpe ett enkelt verktøy på biltema for å tvinge dem ut også ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-2000016990/ ). Lufting trenger man ikke å gjøre etter ett vanlig bremsekloss skifte.

TB

Bytta til vinterdekk i helga. Tok samtidig inspeksjon av bremseskiver. På innsida kjenner eg det er "spor" i bremsekiva, truleg pga. rust.

Handleliste så langt er:
2x Bremseskiver foran C-zero, i- Miev og iOn
1x Bremseklosser foran C-zero (4 stk pr pakke)
1x Mont. sett foran C-zero (4 stk pr pakke)
- Bremsestempelverktøy
- Bremserengjøring for nye skiver.
- Egna smøremiddel, forstår det ikkje skal mykje til.

- bolter og muttere for å få løs skivene, det står:
If the brake disc removal is difficult, install bolts (M8 x 1.25 mm) shown in the figure, and tighten them evenly and gradually to remove the brake disc.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

#40
Sitat fra: TB på mandag 23. oktober 2017, klokken 23:39

If the brake disc removal is difficult, install bolts (M8 x 1.25 mm) shown in the figure, and tighten them evenly and gradually to remove the brake disc.

Dette viser sikkert til at du skal bruke bolter i de to hullene foran på skiva for å presse den ut. Dette går trolig ikke. Prøvde det på begge sider med det resultat av at skivene bare sprakk rundt hullene. Problemet med at skiva sitter fast er at den i bakkant er litt dypere enn navet den sitter på slik at det ruster en kant der som gjør at den sitter bom fast. Mulig man kan skrape/pusse bort den rust/stoppkanten hvis man kommer til. Jeg brukte istedenfor bolter og muttere på feste til bremsekaliperne og dyttet/presset skiven av.

CitB59EL

Ser at jeg nok må bytte bremse skivene på vår C-zero når Eu kontrollen kommer. De er ganske så rustet på baksiden. Det jeg kommer til å gjøre er å skru inn begge skruene 8mm slik at skiva står i litt press så kommer jeg til å hente 1.5 kg hammern fra verktøyskrinet å dra til skiva  i ytterkant og alt jeg orker. Viktig og dreie rattet helt ut slik at så lite som mulig gir etter når slagene kommer-HUSK HØRSELSVERN!! Vil være overrasket hvis skiva fortsatt sitter etter noen harde donk-dette funket ihvertfall alltid når jeg jobbet på bilverksted:) Dette kan være et tips som kan fungere fra en avdanket bil mekaniker.   


TB

www.elbildeler.com har tilbud med 15%
2x Bremseskiver foran C-zero, i- Miev og iOn
1x Bremseklosser foran C-zero (4 stk pr pakke)
1x Mont. sett foran C-zero (4 stk pr pakke)
1x Vindusvisker foran
2347 inkl frakt 130 kr

Har bestilt delene nå.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lazybee

#44
Bremseskiver kan vel kjøpes billig fra Tyskland.
Bremboskivene er jo så billige at man kan bytte dem en gang i året.   ::)

755,76 med frakt for to skiver.....  :D

https://www.reservedeler24.co.no/bil-merke/reservedele-mitsubishi/i-ha/32939/10132/bremseskive.html
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA