Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av Haj, mandag 23. februar 2015, klokken 17:31

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: TB på onsdag 25. februar 2015, klokken 20:14
Her er bildet som Pwb la ut.
http://i1137.photobucket.com/albums/n506/benhollanduk/reardiscs/3c38c09b.png
Jepp. Det er mange som sier at skivene er utslitte pga den rustkanten helt ytterst på skiva som går helt rundt og som kan være noen mm. Men den bankes lett bort. Det er værre hvis det er dyp rust der hvor klossene tar.

Mr.Zero

Sitat fra: TB på onsdag 25. februar 2015, klokken 20:14
Her er bildet som Pwb la ut.
http://i1137.photobucket.com/albums/n506/benhollanduk/reardiscs/3c38c09b.png

På EU-kontroll (PKK) godtas inntil 25% rust pr. side. Dette er da gravrust som ikke lar seg "slite bort" etter noen runder med heftig nedbremsing. Bremseskiven på bildet er etter mitt syn i grenseland av en 2'er feil. Ved å ta ut klossene, pusse og smøre opp glideflater, vil disse bremsene trolig fungere rimelig bra i mange år til.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Haj

#18
Da har jeg skiftet bremseskiver og klosser. Bestilte hos mekonomen i går, fikk de i dag. Et par timer's kosejobb, så var det gjort.
Prøver å laste inn bilde av gamle og nye deler jeg kjøpte (med delenummer)
Mitsubishi i-Miev 2011

svingen

ja da var min tilbake fra EU kontrol med 25% rust på skivene fremme.
Noen som har funnet noen billigere enn mekonomen? litt "artig" att nå koster det ca 3000 kr og med rabat så koster dem samme som dem gjorde i februar ;) (da uten "salg")
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pwb

Når de tar fingern i ræva og regner ut 25%, er det ut fra annlegsflaten til nye klosser eller selve skiva?

peuion

Skal det være riktig må de ta 25% av bremseklossen. Jeg tror disse skivene hadde blitt fine med nye klosser og smøret opp kalipperen. Uansett nytt er nytt :)
Thomas
2015 Peugeot ion "svart" EL58***

pwb

haj, kan du ta ett bilde av klossene liggende oppå skivene?

svingen

Fikk svar fra motorforum i oslo 5927 kr får og bytte koster og være kar,håper og finne noe rimeligere.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Mekonomen har tomt både på hovedlager og i svergie og overalt,så hvis det er noen som har hast med og bytte kan det bli utfordring.
etter Eu kontrollen har man alltid 2 mnd og utbedre 2 feil sa vegvesne så jeg har nå litt tid :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på onsdag 01. april 2015, klokken 11:55
Mekonomen har tomt både på hovedlager og i svergie og overalt,så hvis det er noen som har hast med og bytte kan det bli utfordring.
etter Eu kontrollen har man alltid 2 mnd og utbedre 2 feil sa vegvesne så jeg har nå litt tid :)

Du har vel ikke 2mnd på å utbedre feil, men alle får automatisk 2mnd utsettelse på godkjenning hvis den ikke er godkjent innen frist.

Tar du derimot kontrollen siste dag på 2mnd utsettelsen og så får 2-er feil sliter du...

svingen

@emil jepp du har nok rett der har ikke det som mål,dvs siste dagen før "tiden går ut" men da slipper jeg og bruke 6 tusen på det,mekonomen skulle forøvrig ha 4200 kr får skiver/klosser på hjul. (når delene kommer inn)

Pappa ba meg ta vare på de gammle skivene hvis jeg valgt og be dem gjøre det,han var han rimelig sikker på att det bare var og dreie dem så kunne jeg sette på dem,han trodde jeg kom til og få samme feil/problemer igjen om 4 år (hvis du har bilen så lenge som han sa) og da kunne jeg sette på de "gamle" igjen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Ikke demonter skivebremser for dreiing. For det første må de dreies på begge sider uten å bytte innfesting, for det andre må anleggsflaten mot hubben og skiven være 100% ren for at det ikke blir pulsing i bremsene etterpå.

Mye bedre å finne fram vinkelsliperen og slipe vekk rusten "in situ." Klossene må så pusses flate mot grovt sandpapir på en flat plate, slik at de tar også der det var rust. Ofte vil rusten spise bremsebelegg.

Etter en slik behandling måles om skiven har tilstrekkelig tykkelse og bilen er klar for EU kontroll. Bare ikke gå der kammeraten gikk, han fikk nemlig feil på at der "hadde vært" rust på skivene. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Bytte skiver+bremser i helga og der var det mye rust.
pappa som gjorde jobben på 45 min mente det var gjort på 15 min får dem som hadde korrekt utstyr til det her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Då var det min tur til å bytte skiver og klosser.

Bilen var på 5 års service idag / 72 000 km.

Bremseskiver er rusta, spesielt på innsida, verkstaden meinar dei må bli bytta før PKK i februar 2018.
Pris - 6500 for deler og arbeid, dette ved merkeverkstad, (Bøhm).

Er det noko poeng å forsøke å pusse vekk rusta - eller er det berre å bytte skivene før PKK?

Ser det blir omtalt prisar på bremseskiver, klosser og mont sett som varierer litt, så eg får undersøke litt fleire stader. Sikkert greit å bli ferdig med verste saltlaken i vinter før eg bytter?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA