Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ny/brukt ladekabel, type

Startet av gimo, onsdag 23. desember 2020, klokken 08:21

« forrige - neste »

gimo

Hei.  :) Jeg er nye eier av 2015 Ion og nu har "reise"-ladekabel tatt kvelden  :-[. Jeg så tydelig irr utenpå støpselet og skiftet til nytt ordinært støpsel men det lyser fremdeles fault på kladden og bilen lader fremdeles ikke med kabelen. Mistenker årsaken er at jeg har hatt skjøteledning fra huset hvor skjøte-koblingen har ligget utendørs med regn/snø uten beskyttelse, så det gjør jeg ikke for videre. Jeg tenkte å lete på Finn.no etter ny/brukt kabel, hva slags type skal jeg kikke etter? Må den ha vanlig jordet støpsel eller kan jeg kjøpe kabel og bruke en slags overgang til min vanlige veggkontakt? Og ja, jeg SKAL få montert fast ladestasjon her hjemme men må pga diverse ombygging vente til våren. :)

TB

Når du byttet støpsel, var det tre ledere i kabelen? To faseledere og en jord?
Eller noen tynne ledere også? En del har en temperatur sensor. Da må sensor kobles til en "temperatur motstand", av riktig type. Ofte omtalt som NTC eller PTC.

Sjekk også om låsen er i riktig posisjon. Kan være nok å justere litt på hendel.


Om ladekabel faktisk er defekt, ordinært stikk til type 1 er den typen du trenger.

Om du monterer ladestasjon (som er anbefalt) trenger du en type 2 til type 1 kabel. Dermed kan også nye biler med type 2 lade på ladeboksen. De bruker da en type 2 til type 2 kabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

#2
Orginal ladekladd tiik iOn har temeperatursensor i støpselet. I tillegg sitter det en magnetbryter der, slik at man kunne lade med 14A på spesielle ladestikkontakter som støttet dette. Det gjør det komplisert å bytte støpsel. (14 mod har ihvertfall slik kladd)

Å bruke skjøteledning er fy-fy. Men hvis du gjør dette, så sørg for å bruke en betegnet for utendørs bruk, med 2,5 mm2 kabel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ACCEPTUS

Alle type 1 kabler passer om hverandre om det er til mitsubishi imiev, citroenc zero, peugeot ion, nissan leaf, kia soul og evnt andre jeg har glemt.
Det hørres mer ut som ombordladeren din i bilen er defekt, flr jeg hadde kjøpt ny ladekladd hadde jeg testet med en annen først.

gimo

Sitat fra: automat på onsdag 23. desember 2020, klokken 09:52
Orginal ladekladd tiik iOn har temeperatursensor i støpselet. I tillegg sitter det en magnetbryter der, slik at man kunne lade med 14A på spesielle ladestikkontakter som støttet dette. Det gjør det komplisert å bytte støpsel. (14 mod har ihvertfall slik kladd)

Jeg tok bilde av det brukte støpselet, ser den sensoren som også TB over her nevner. Får man tak i slikt støpsel noe sted mon tro? Jeg kan evt få elektriker til å skifte det slik at det blir riktig...

gimo

Sitat fra: ACCEPTUS på onsdag 23. desember 2020, klokken 11:42

Det hørres mer ut som ombordladeren din i bilen er defekt, flr jeg hadde kjøpt ny ladekladd hadde jeg testet med en annen først.

Jeg har testet med ny (lånt) kabel og bilen lader da. Men takk for tipset.  :)

automat

Om en vanlig elektriker fikser dette, tror jeg kan variere veldig. Men f.eks. Elbilhjelpen kan fikse dette. (Elektrolux her på forumet)

https://elbilhjelpen.no/shop/product/kabelservice?tm=annet-utstyr

Jeg så ikke noe kabel for 8-14A-bryter på bildet. Mulig ikke 15-mod har det. Det sees i tilfelle på ladekladden ved at man har lysdioder for 8A og 14A. Spiller heller ikke noen rolle. De stikkontaktene som trigger denne bryteren finnes knapt noe sted.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gimo

Sitat fra: automat på onsdag 23. desember 2020, klokken 15:36
Om en vanlig elektriker fikser dette, tror jeg kan variere veldig. Men f.eks. Elbilhjelpen kan fikse dette. (Elektrolux her på forumet)

https://elbilhjelpen.no/shop/product/kabelservice?tm=annet-utstyr

Jeg så ikke noe kabel for 8-14A-bryter på bildet. Mulig ikke 15-mod har det. Det sees i tilfelle på ladekladden ved at man har lysdioder for 8A og 14A. Spiller heller ikke noen rolle. De stikkontaktene som trigger denne bryteren finnes knapt noe sted.

Så tilbud på Thansen på denne som er 10 meter, da slipper jeg skjøt også, går ikke den til min bil?

https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil-mode-2/ladekabel-mode-2-type-1-10-16a-10m/n6015/pn1064674/

automat

Sitat fra: gimo på onsdag 23. desember 2020, klokken 15:40


Så tilbud på Thansen på denne som er 10 meter, da slipper jeg skjøt også, går ikke den til min bil?

https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil-mode-2/ladekabel-mode-2-type-1-10-16a-10m/n6015/pn1064674/

Den passer ja. Og kan brukes både på industrikontakt med 16A (iOn trekker max 14A) og vanlig kontakt. Stor fordel å slippe skjøteledning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gimo

Tusen hjertelig takk for veiledning og hjelp fra dere. :) Da blir det å kjøpe ny kabel nå for min del. Og jeg fikk litt lærdom på veien, ser også,frem til å få montert tryggere løsning her hjemme om ikke så lenge. Så fint å ha et slikt Forum.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA