Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av Haj, mandag 23. februar 2015, klokken 17:31

« forrige - neste »

Haj

Noen som har skiftet bremseskiver foran?
Fikk påpekt 2'er-feil på EU-kontroll i dag på at det var 25% rust på innsiden av skivene. (City Bil Tønsberg)
Finner ikke noen som selger skiver, annet enn at City Bil nok sikkert har.
Bilen har stått ei uke uten å ha vært brukt, så der er nok grunnen for rusten. Km.35000
Mitsubishi i-Miev 2011

TB

35' var tidlig med skifte av skiver?
Har du forsøkt å skifte frå D til N, og bremse hardt - slik at bremsene kan ta skikkelig - og slite vekk rusten?
Beste effekten er å gjere dette regelmessig, slik at det ikkje bygger seg opp for mykje rust på skivene.

Om det berre er overflaterust skal det vere mulig å slite dette vekk igjen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Haj

Jeg tror jeg skal ta en god tur å få tatt noen gode oppbremsinger. Så får vi se. Skal tilbake til City Bil tirsdag neste uke for å skifte bremsevakumpumpen (garanti)

Mitsubishi i-Miev 2011

pwb

Hvis det går bort ved kraftig bremsing så kan du anmelde verkstedet for svindel så de slipper å lure flere kunder. De skal lett se om det kun er overflaterust.

TB

Sitat fra: pwb på mandag 23. februar 2015, klokken 20:07
Hvis det går bort ved kraftig bremsing så kan du anmelde verkstedet for svindel så de slipper å lure flere kunder. De skal lett se om det kun er overflaterust.
Sant nok, ein verkstad bør sjå dette.
Med tanke på at dette er ein 2011 modell, med km stand 35' - kan årsaken vere at bilen har vore lite brukt, og skivene dermed har rusta så mykje at dei faktisk må bli bytta?

Lite bruk av bil fører raskt til rust på bremseskiver. Kombinert med lite bruk av bremser når bilen blir brukt - så bygger det seg opp med rust..?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Kan ikke ta dem av og dreie bort ruste? Det har vel blitt gjort før?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Dreie bremseskiver er det kun spesielt interesserte mekanikere med god tid som gjør - og som har tilgang til dreiebenk eller spesialmaskin..  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

Hehe okey,fikk gjort det på en eldre bil som fikk feil på eu kontrol og så kjøpte jeg feil skiver til mekanikeren som skulle bytte,han sa att rekker ikke få nye til i morgen  men vi bare dreier dem ingen problem noen timer sener var alt ok,bilen ble og EU godkjent (der her var hos foreldrene mine og jeg reiste tilbake til Oslo neste dag så 4 timer kjøring)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Det er bra noen fremdeles praktiserer dreiing på et bilverksted, for mange større verksteder sentralt i byene kastet ut dreiebenken for 10-20 år siden. Bremseskiver til kurante biler koster ikke mange hundrelappene, og med en timepris på 1000-2000,-, sier det seg selv at å dreie skiver blir dårlig butikk for kunden.
Ang trillingene, er det viktig å forebygge rust ved jevnlig å bremse hardt med bilen i N. Jeg praktiserer dette daglig og har ikke rust på mine skiver etter 41.000km.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bolfus

Jeg prøver også å foreta saftige nedbremsinger i nøytral av og til, men ettersom nesten all kjøringa mi er på E18 så er det jommen ikke ofte jeg kan hugge inn bremsen slik jeg vil uten å ende opp i kveldsnytt etterpå :(

Haj

Sjekket bremseskivene selv i dag, og det er en kant på innsiden på ca 7mm som har gravrust. Kjørte til City Bil for å høre pris på skiver og klosser. I går fikk jeg oppgitt pris på bremseskiver, og skifting av disse til 3800,-kr.
I dag så fikk jeg pris på bremseskiver og bremseklosser til kr. 3600,- uten skifting. Prisen jeg fikk i går var på uorginale skiver som de ikke kunne få tak i.. Milde himmel..... Pr. Bremseskive 1300,- eks.moms, og klosser 1100,-kr.
Fikk 20% avslag, så ble det 3600,-kr
Tok en telefon til Mekonomen, bremseskiver og klosser til totalt 2329,-kr inkl.moms.  Skifter de selv da det såg ut som en grei jobb, jobbet som bilmekaniker i min ungdom :)
Mitsubishi i-Miev 2011

pwb

Sitat fra: Haj på onsdag 25. februar 2015, klokken 09:35
Sjekket bremseskivene selv i dag, og det er en kant på innsiden på ca 7mm som har gravrust.

Hvis du kjenner en kant med rust ytterst på skiven (rundt hele) så er det veldig enkelt å fikse. Når noe ruster så utvider det seg, derfor blir det en kant ytterst på skiven. Ta av skiven og bruk en hammer og bank forsiktig rundt kanten på hele skiven så blir den som ny. Så hvis det ser slik ut så er ikke det ett problem og det er lett å fikse.

Mr.Zero

Sitat fra: Haj på onsdag 25. februar 2015, klokken 09:35
Sjekket bremseskivene selv i dag, og det er en kant på innsiden på ca 7mm som har gravrust. Kjørte til City Bil for å høre pris på skiver og klosser. I går fikk jeg oppgitt pris på bremseskiver, og skifting av disse til 3800,-kr.
I dag så fikk jeg pris på bremseskiver og bremseklosser til kr. 3600,- uten skifting. Prisen jeg fikk i går var på uorginale skiver som de ikke kunne få tak i.. Milde himmel..... Pr. Bremseskive 1300,- eks.moms, og klosser 1100,-kr.
Fikk 20% avslag, så ble det 3600,-kr
Tok en telefon til Mekonomen, bremseskiver og klosser til totalt 2329,-kr inkl.moms.  Skifter de selv da det såg ut som en grei jobb, jobbet som bilmekaniker i min ungdom :)

Frem til 7/3 får du 30% rabatt på slitedeler hos Torshov Bilrekvisita..! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Trond.m

Byttet nylig skiver og klosser på en C-Zero etter 30.000 km. Prisen var vel i det omådet du beskriver, men både klosser og skive ble bytte gratis på garantien. Men det var en "norsk" bil, så det gjør nok en forskjell. Forhandleren måtte søke om refusjon hos importøren, da bremsene bar preg av å ha vært for lite brukt.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA