Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

sfinxern

Ja, her tror jeg vi er ved kjernen. Kvalitetskontroll. De fleste bilprodusenter har en rimelig streng kvalitetskontroll etter produksjon og slik jeg ser det, så er det fryktelig mange Teslaer som er inne på service som nesten er helt nye.

Rettelse, det er vel ikke service de er inne for??!! Er vel heller inne pga feil/mangler??

Dette er faktisk et enormt problem for Tesla Norge. Skjønner at de vil prioritere å få presset ut så mange biler som mulig, men når det ikke er noen form for kvalitetskontroll underveis, så er jo disse bilene inne igjen på verksted før eierne har fått kalibrert autopiloten..

Hadde dette vært for en kort periode, mens de bygger opp serviceorganisasjonen parallelt, så hadde det vært greit nok. Vi snakker jo faktisk om en helt fersk bilprodusent. Men når det har vært slik i flere år, så er det bekymringsfullt. De vet jo hvor mye biler de selger i Norge og at veksten kveler serviceorganisasjonen slik den nå er dimensjonert.

Her må TOCN på banen og flagge dette høyt. Har noen vært i kontakt med dem, og hva gjør de med dette?

1. Ser Tesla Norge utfordringene med et svært stort etterslep på service/verksted kapasitet?
2. Ser Tesla Norge at det er en veldig stor feilfrekvens på nye biler som øker etterslepet for servicebehov?
3. Er Tesla USA informert over denne ekstraordinære situasjonen i Norge? Hvis ja, hva gjøres med dette?
4. Hvilke planer har Tesla for å utvide med flere servicesentre? Hvis ja, når skjer dette?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

hemi

Jeg var hos tesla 7-8 ganger på 12 mnd

med 14mnd med bmw i3.. har jeg vært hos bmw 0 ganger.....

klart e-golf på 2 mnd var jeg vel der 3-4 ganger...

Jeronan

Sitat fra: sfinxern på onsdag 22. november 2017, klokken 23:01
Ja, her tror jeg vi er ved kjernen. Kvalitetskontroll. De fleste bilprodusenter har en rimelig streng kvalitetskontroll etter produksjon og slik jeg ser det, så er det fryktelig mange Teslaer som er inne på service som nesten er helt nye.

Rettelse, det er vel ikke service de er inne for??!! Er vel heller inne pga feil/mangler??

Dette er faktisk et enormt problem for Tesla Norge. Skjønner at de vil prioritere å få presset ut så mange biler som mulig, men når det ikke er noen form for kvalitetskontroll underveis, så er jo disse bilene inne igjen på verksted før eierne har fått kalibrert autopiloten..

Hadde dette vært for en kort periode, mens de bygger opp serviceorganisasjonen parallelt, så hadde det vært greit nok. Vi snakker jo faktisk om en helt fersk bilprodusent. Men når det har vært slik i flere år, så er det bekymringsfullt. De vet jo hvor mye biler de selger i Norge og at veksten kveler serviceorganisasjonen slik den nå er dimensjonert.

Her må TOCN på banen og flagge dette høyt. Har noen vært i kontakt med dem, og hva gjør de med dette?

1. Ser Tesla Norge utfordringene med et svært stort etterslep på service/verksted kapasitet?
2. Ser Tesla Norge at det er en veldig stor feilfrekvens på nye biler som øker etterslepet for servicebehov?
3. Er Tesla USA informert over denne ekstraordinære situasjonen i Norge? Hvis ja, hva gjøres med dette?
4. Hvilke planer har Tesla for å utvide med flere servicesentre? Hvis ja, når skjer dette?

Excellent written!

I wish the norwegian news papers would write more about this, instead of posting Tesla doom articles based on stupid fools like Bob «fosil» Lutz and orher stupid analysts, who just own shorts and try to tank the TSLA stock.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Sitat fra: sfinxern på onsdag 22. november 2017, klokken 23:01
Her må TOCN på banen og flagge dette høyt. Har noen vært i kontakt med dem, og hva gjør de med dette?

Ja TOCN her for noen få uker siden hatt møte med servicesjefen John McNeill (som er høyrehånden til Musk). Tror at de fikk et svar "heads will roll" eller noe slikt.

Poenget er at TOCN bruker mye til på diverse møter med Tesla. Tesla er også veldig klar over problemet, og ønsker virkelig å gjøre noe med det. Men ser ikke ut til at de helt vet hva.


Så er jeg helt enig med at Tesla på Kokstad må kanskje være den verste plassen i Norge. Det har også bare blitt verre og verre. Jeg tar derfor ikke lengre service der, men hos Flesland Auto. Men garantirep må man til Tesla for å ta. Hvordan er det i Stavanger, jeg er der titt og ofte?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

rmr

Det verste er total stillhet , jeg kan som kunde akseptere lang ventetid, men total stillhet er en sånn arroganse man knapt kan forstå at kan skje. De burde ansatt noen kun til å besvare epostene med at epost er mottatt og at vi kommer tilbake til deg , det er faktisk 1000x bedre enn ingen tilbakemelding. Ordne kommunikasjon med kundene kunne de løst ekstremt raskt. Virker som om de bare tar strutsemetoden og stikker hodet i jorden , det er faktisk det mest skremmende :(
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Jeronan

#590
The fix is just so easy, I don't know if I want to laugh or cry.

The vast majority of these issues would be instantly resolved by just renting a Storage warehouse somewhere outside Oslo to store common parts, like Fuse boxes, 12V batteries, MCU's, brake parts, etc, etc.
Then parts can be shipped overnight to pretty much anywhere in Norway to their Service centers for quick and efficient repairs!

It's insane that people need to drive around for weeks in rental loaners just to have a Fuse box (in my case) or a 12V battery replaced. Which should be quick jobs to be done with!
The sheer cost of that. They are just burning unnecessary money on this. :(

This very issue is not just causing problems with long wait times for Service, but also causing problems with delivery of new cars.  Since all these cars waiting for parts are taking up unnecessary precious space at the Service centers.
It's just a domino effect that is just getting worse and worse over time, the more cars are being sold here in Norway.

I exactly had such conversation over three weeks ago at Drammen with one of the Delivery guys. Their parking lot was just too full, hence why I had to wait an extra week to have my car transported from the Harbor to their Service center, since they are struggling with space!

You can clearly see they trying their best at the Service centers. I receive excellent service at Skøyen and you can often see the frustration in their eyes dealing with these part delivery issues, disappointing their customers with long wait times. As litterly everything needs to be ordered and shipped from the US! The most stupid little things!  It's just insane!

Heads indeed need to roll! As management in Tesla Norway are just utterly incompetent and failing hard.

It's just a shame, since these are just very nice cars and when simple issues are just quick and efficiently fixed, the customer satisfaction levels here in Norway will just skyrocket and reduce the sheer negativity a bit in the forums and discussions.  :-\

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Har samme problem med Tesla Kokstad. Snakket med dem på telefon, og fikk beskjed om å sende epost. Saken gjelder fiks av en del småplukk på en bil hentet ut i september. Sendte epost 8. november, purret 21., og har ennå ikke hørt noe fra dem.

Bilen ble utlevert i Bergen, og tenkte jeg måtte forholde meg til Bergen på garanti/reklamasjonssaker som henger igjen siden overlevering også. Hvis det er bedre service og kortere ventetid andre steder, så kan jeg like godt levere bilen på østlandet siden det uansett er 200 km/3,5 t kjøring hver vei til Kokstad.

Noen som vet hvordan service center på Brummundal er på service og ventetid? Fikk veldig godt inntrykk da jeg var innom der og prøvekjørte bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. november 2017, klokken 11:26
The fix is just so easy, I don't know if I want to laugh or cry.
The vast majority of these issues would be instantly resolved by just renting a Storage warehouse somewhere outside Oslo to store common parts, like Fuse boxes, 12V batteries, MCU's, brake parts, etc, etc.
Then parts can be shipped overnight to pretty much anywhere in Norway to their Service centers for quick and efficient repairs!

Og etablere et effektivt world wide sentrallager for mer spesielle deler, som kan levere direkte til verksted:

Sitat
SHOWING RESULTS FOR: FREMONT, 94538 UNITED STATES TO 5257 KOKSTAD, NORWAY
(ALL PACKAGES)
UPS Worldwide Saver
Latest Pickup Time: 5:00 P.M. Monday 27 November 2017 Schedule by:4:00 P.M.
Delivered By: End of Day Wednesday 29 November 2017 Guaranteed
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jeronan

#593
Sitat fra: jlan på torsdag 23. november 2017, klokken 12:38
Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. november 2017, klokken 11:26
The fix is just so easy, I don't know if I want to laugh or cry.
The vast majority of these issues would be instantly resolved by just renting a Storage warehouse somewhere outside Oslo to store common parts, like Fuse boxes, 12V batteries, MCU's, brake parts, etc, etc.
Then parts can be shipped overnight to pretty much anywhere in Norway to their Service centers for quick and efficient repairs!

Og etablere et effektivt world wide sentrallager for mer spesielle deler, som kan levere direkte til verksted:

Sitat
SHOWING RESULTS FOR: FREMONT, 94538 UNITED STATES TO 5257 KOKSTAD, NORWAY
(ALL PACKAGES)
UPS Worldwide Saver
Latest Pickup Time: 5:00 P.M. Monday 27 November 2017 Schedule by:4:00 P.M.
Delivered By: End of Day Wednesday 29 November 2017 Guaranteed

I was thinking about that too, why it has to take 1-2 weeks minimum for them to get parts delivered.
I have ordered plenty stuff myself in US, like Amazon.com or elsewhere and used Priority Express shipping and always got it delivered at my doorstep within 2-3 days. No matter where it came from in the US.

But seeing how big of a market Tesla has here in Norway, with the amount of Tesla's driving around. It's just way more efficient to have a storage facility with common parts.
The 4 Service Centers in Oslo region (Drammen included) could then have same day parts delivery.

This would greatly increase efficiency in the Service Centers.

They really have to seriously start thinking about this, before all those Norwegian Model 3 pre-orders start being delivered end next year / early 2019.
If nothing is being done before that, Tesla Norway will have a huge unfixable problem at their hands and potentially face full reimbursements with frustrated/angry people returning their cars.

---------

I myself I am now on my second loaner ( a S 70D ). First one ( P90D ) had steering wheel servo issues and now this one has issues too. Stuck charge port that doesn't want to open (have to slam really hard a couple times at the back of the charge port and fiddle with the keyfob for 5 minutes each time to get it to open).
This 70D also consumes insane amounts of energy. Average 300+ Wh/km. I barely get 185km out of a 90% charge.
This is a problem, since my wife has to do a long trip tomorrow and there are no super chargers along this route.
Nor do I want to put her up with this broken charge port.
So now I have to spend time yet again after work trying to get a different loaner. Getting really tiresome now.  :-\

It just goes to show they don't even have time properly maintain their Loaner cars.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

LASOL

Sitat fra: THE på torsdag 23. november 2017, klokken 12:25
Har samme problem med Tesla Kokstad. Snakket med dem på telefon, og fikk beskjed om å sende epost. Saken gjelder fiks av en del småplukk på en bil hentet ut i september. Sendte epost 8. november, purret 21., og har ennå ikke hørt noe fra dem.

Bilen ble utlevert i Bergen, og tenkte jeg måtte forholde meg til Bergen på garanti/reklamasjonssaker som henger igjen siden overlevering også. Hvis det er bedre service og kortere ventetid andre steder, så kan jeg like godt levere bilen på østlandet siden det uansett er 200 km/3,5 t kjøring hver vei til Kokstad.

Noen som vet hvordan service center på Brummundal er på service og ventetid? Fikk veldig godt inntrykk da jeg var innom der og prøvekjørte bil.
Hei jeg tror dessverre det nå er like lang ventetid nesten alle steder. Jeg prøvde i nesten en mnd å få tak i Oslo Nord på telefon (la igjen utallige meldinger) og epost. Fikk time 2,5 mnd etter kontakt. Prøvde å få endret til andre verksteder på Østlandet inklusive Brummundal men fikk beskjed om at det var like lang ventetid der.. Vurderte å spørre i Danmark da vi skal dit før jul og kunne tatt bil i steden for fly men det ble for mye styr..
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

THE

Ja, ja, får bare vente på time i Bergen til våren en gang da.

Heldigvis ikke noen alvorlige saker, men kunne tenkt meg fungerende DAB-radio og et vindu på førerdøra som ikke overdøver motorene på den gamle dieselferga når jeg lukker det etter betaling....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cirys1

Sitat fra: THE på torsdag 23. november 2017, klokken 14:48
Ja, ja, får bare vente på time i Bergen til våren en gang da.

Heldigvis ikke noen alvorlige saker, men kunne tenkt meg fungerende DAB-radio og et vindu på førerdøra som ikke overdøver motorene på den gamle dieselferga når jeg lukker det etter betaling....
Når fikk du time?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk


Sjaugen

Fikk time 45 dager frem i tid. Må virkelig passe på at de fikser alt / ikke nye 45 dager for oppfølging
2017 S 75D

THE

Sitat fra: cirys1 på torsdag 23. november 2017, klokken 15:10
Sitat fra: THE på torsdag 23. november 2017, klokken 14:48
Ja, ja, får bare vente på time i Bergen til våren en gang da.

Heldigvis ikke noen alvorlige saker, men kunne tenkt meg fungerende DAB-radio og et vindu på førerdøra som ikke overdøver motorene på den gamle dieselferga når jeg lukker det etter betaling....
Når fikk du time?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Har ikke fått time ennå, men da jeg snakket med service i Bergen den 7. Januar så antydet de time midt i januar en gang. I overkant av to måneder fra man får tildelt time, og ca like lang tid fra man kontakter dem til man får time ser det ut til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RaBalder

Sitter også på en to måneders venting nå med time i januar.

Så langt jeg har forstått skal alle nye biler innom verksted her i Norge før dem leveres ut. Og med det kjøret dem har lagt opp til med utleveringer før nyttår, så er jo verksted ikke-eksisterende for kunder i Norge.

Man føler seg ikke akkurat verdsatt som kunde  :(

Og hva en slik følelse har å si for lysten til å kjøpe en ny Tesla kan vel alle forestille seg.
Alle unntatt Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA