Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

Jejl

#810
Jeg har kanskje vært heldigere enn de fleste, men min P85 har fungert helt strålende i snart 5 år. En god del barnesykdommer og rep har det vært, men det har som regel vært flere ting som har oppstått samtidig, og servicesenteret i Stavanger har fikset det som har vært å klage på raskt.Og jeg har aldri hatt noen alvorlige feil med bilen som har ført til driftsstans. Vil tro jeg har kjørt en tilnærmet feilfri bil i minst 4 år av tiden jeg har kjørt bilen.

Eneste unntakene er nå sist jeg hadde bilen inne og måtte vente over en uke på ny DU, og jeg forsøkte å bestille 100 000 km service til midten av juli, men måtte vente til midten av august. Men vi har alltid fått lånebil, og jeg har aldri en eneste gang hatt problemer med å få kontakt med servicesenteret. De har som regel svart ila noen få timer på mail.

L3eif

Jeg hadde time på torsdag for å fikse garantisaker som skulle vært på plass da jeg hentet ut bilen i desember. Har altså ventet 6 mnd på denne timen. Nå har også en høyttaler tatt kvelden - noe som er irriterende når vi nå skal på biltur nedover kontinentet. Jeg gikk igjennom feilene med en trivelig og forståelsesfull tekniker og alt virket greit, men de hadde ikke lånebil eller tid til å ta bilen min - så da kjørte jeg på jobb med bilen og ble lovet at de skulle komme med en lånebil senere. Dagen gikk, jeg ringte opp og de sa at «vi ringer deg når vi har bil». Så gikk fredagen. Nå er det helg. Jeg drar på ferie på onsdag...
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

HelectriC

Sitat fra: L3eif på lørdag 30. juni 2018, klokken 09:58
Jeg hadde time på torsdag for å fikse garantisaker som skulle vært på plass da jeg hentet ut bilen i desember. Har altså ventet 6 mnd på denne timen. Nå har også en høyttaler tatt kvelden - noe som er irriterende når vi nå skal på biltur nedover kontinentet. Jeg gikk igjennom feilene med en trivelig og forståelsesfull tekniker og alt virket greit, men de hadde ikke lånebil eller tid til å ta bilen min - så da kjørte jeg på jobb med bilen og ble lovet at de skulle komme med en lånebil senere. Dagen gikk, jeg ringte opp og de sa at «vi ringer deg når vi har bil». Så gikk fredagen. Nå er det helg. Jeg drar på ferie på onsdag...

I fjor var jeg i sånn ca samme situasjon, men jeg hadde allerede fått låne-Tesla fra SC. På fredagen ringte jeg og spurte om bilen var ferdig? Nei, men kanskje i løpet av dagen fikk jeg vite. Ingen hørte av seg og på lørdagen dro vi på ferie. På mandagen ringte SC og fortalte at bilen var ferdig. Da fikk de beskjed fra meg at vi allerede var i Sverige og på vei mot Østerrike. Ok, sa de da. Gi en lyd når du er tilbake. 5000km og 4 uker senere hentet jeg bilen min og levere tilbake lånebilen, som nå var godt innkjørt :)
ioniq 5

Jeronan

Sitat fra: L3eif på lørdag 30. juni 2018, klokken 09:58
Jeg hadde time på torsdag for å fikse garantisaker som skulle vært på plass da jeg hentet ut bilen i desember. Har altså ventet 6 mnd på denne timen. Nå har også en høyttaler tatt kvelden - noe som er irriterende når vi nå skal på biltur nedover kontinentet. Jeg gikk igjennom feilene med en trivelig og forståelsesfull tekniker og alt virket greit, men de hadde ikke lånebil eller tid til å ta bilen min - så da kjørte jeg på jobb med bilen og ble lovet at de skulle komme med en lånebil senere. Dagen gikk, jeg ringte opp og de sa at «vi ringer deg når vi har bil». Så gikk fredagen. Nå er det helg. Jeg drar på ferie på onsdag...

If you are in Oslo area or Bergen, then they are completely out of Tesla loaners, have waiting lists and since it's summer time. Forget it.
Companies like Hertz are also completely empty on large family cars at the moment, so chances of getting a sizable fossil loaner is almost null too.  :(

If the issues on your car are minor and the car is perfectly drivable, I would use your own car for the summer holiday.
I would not want to take a loaner abroad anyway, since they have terrible insurance (very high egenandel) on those and no app access either! Most of them don't have AP enabled either.

If it's just one speaker that has trouble, ask them if they can temporarily disconnect it (shouldn't take more than 5 minutes), so you can at least enjoy listening to music on your summer trip.  :+1:

Just my 2 cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Muffinman

#814
Sitat fra: Jeronan på søndag 01. juli 2018, klokken 09:01
The irony here is, is that the current problem is actually Tesla themselves and not the 3rd party repair centers. Tesla is unable to deliver the parts in time, which is what drives the costs up for insurance companies, when customers have to drive for months in a rental car.
Dette er i beste fall unyansert. Bare svært lite fåtall har forsikring som dekker leiebil ut over to uker. Ja, du mener nok at alle burde ha forsikring med utvidet leiebildekning, men hva folk burde etter din mening drar ikke opp reparasjonskostnadene.

Min erfaring er at disse skadeverkstedene er bukken som passer havresekken, og de benytter enhver anledning til å mele egen kake.  De takserer skadene selv, så stiller de seg liksom i kundens hjørne og skifter ditt og datt for "sikkerhets skyld".  Og så er kontrollmekanismene svake; kunden er jo egentlig forsikringsselskapet. Faktura ender ofte høyere enn takst, men ikke så mye at det utløser krav om ny takst. Alle verkstedene jeg har hatt kontakt med enten i egne eller bekjente sine saker har opptredt på denne måten. Slik sett er faktisk Musk spot on i forhold til problemstillingen.

NilsG

Har Tesla utfordringer med serviceapparatet i Norge? Ja åpenbart.
Betyr det at alle biler blir stående og vente på tid og deler? Definitivt ikke!

Etter EU-kontroll fikk jeg en feil som måtte rettes (slakk i hjullager) og kjørte innom Tesla for å få lagt det til i serviceavtalen. Denne feilen hadde de mulighet til å ta inn og ta da det var en begrenset jobb og fikk time ca to uker senere.

140' servicen hadde jeg for et par uker siden i Drammen, ble bestilt 3 måneder i forveien. Bilen levert etter opprinnelig avtale en onsdag ettermidag, service booket til torsdagen. Tesla lånebil. Hyggelig liten prat med de og andre kunder, ingen som klaget så veldig. Sa noe sånt som "dere har vel litt og gjøre for tiden, så dere blir kanskje ikke ferdige i morgen?" Ca svar: "Nei, er ikke sikkert de får startet på den i morgen, men ferdig til tirsdag/onsdag bør gå greit." Fikk telefon på ettermiddagen torsdagen om at de var startet og at de hadde avdekket flere ting som burde tas og om jeg ga klarsignal til det (Ekstra kostnad, bl.a noen endeledd/stag eller lignende). Tirsdag tikket det inn melding om at bilen var ferdig så jeg fikk hentet på onsdagen. Nok en god erfaring med gjengen og servicen i Drammen. Samme uka som jeg skulle levere ringte jeg for å høre om mulighet til å få lagt inn å oppgradere til LTE. De tok telefonen etter 2(!) ring. Oppgraderingen ble også gjort.

Så at ingen i Tesla svarer på telefonen eller at Tesla ikke har noe reservedeler inne er i hvert fall svada...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Muffinman

Jeg opplever heller ikke problemer med å få svar på telefon, ingen vesentlig ventetid på avtale og ting er så langt blitt gjort til avtalt tid. Som det ikke var nok har man hivd seg rundt og omallokert deler slik at ting som dukket opp er blitt ordnet på sparket. Og jeg har ikke opplevd ventetid på deler, selv om jeg har hatt behov for en del av dem de siste månedene.

Så problemene som beskrives er ikke gjeldende i hele organisasjonen ihvertfall.

latigo

Første ledige time for (80k)-service i Trondheim bestilt idag var slutten av september. Eg ønska meg starten av september, men inga krise - om dei får det unnagjort etter avtalen.

Sveinung1954

Sendte mail til Kokstad om at klimaanlegget er kaputt (igjen). Fikk svar i løpet av en dag, noe som overrasket positivt. Det som ikke var så positivt var at de ikke bare ikke kunne gi meg en time innenfor rimelig tid, det kunne ikke gi meg time i det hele tatt.....de konstaterte bare at de har langt ventetid og er usikker på når de kan ta bilen inn.

Evig eies kun et dårlig rykte.

Blir nå mobbet av min far som kjørte Lada på 80-tallet. Mye mindre problemer med den, og når den hadde behov for service var det faktisk mulig å få time.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

OlaM

Sitat fra: Geirr på mandag 02. juli 2018, klokken 14:45
Sendte mail til Kokstad om at klimaanlegget er kaputt (igjen). Fikk svar i løpet av en dag, noe som overrasket positivt. Det som ikke var så positivt var at de ikke bare ikke kunne gi meg en time innenfor rimelig tid, det kunne ikke gi meg time i det hele tatt.....de konstaterte bare at de har langt ventetid og er usikker på når de kan ta bilen inn.

Evig eies kun et dårlig rykte.

Blir nå mobbet av min far som kjørte Lada på 80-tallet. Mye mindre problemer med den, og når den hadde behov for service var det faktisk mulig å få time.

Feilmeldinger eller bare tomt for gass? Hvis sistnevnte så kan andre fikse det, jfr. denne Teslabjørn-videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=W-AoxFmTkpI
'21 3LR

daktari

Nå har bransjestandard for regelmessig service vært et par 3 uker ventetid. Levering på morgen, ferdig på ettermiddagen.
Dette har gjeldt de 4 andre bilene jeg har hatt siste 15 år, alle forskjellige merker, og familien forøvrig.
Eneste gangen jeg har ventet lenger er når man har manglet en del som de ikke rakk å få levert samme dag, den var klar dagen etter.
Jeg har også byttet reg.rem og bremser i Sverige, på damme time, mens jeg ventet.

Det irriterer at Tesla lar bilen stå i flere dager, og over helgen, uten å ringe om forsinkelser. For min del Rud.
Håper Tesla snart kommer ajour.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rolf Gjerdsjø

Tesla har på endel lokasjoner alt for lang ventetid, men det er slett ikke sånn at det ikke er ventetid hos andre merker heller. Hadde en Ford Focus hvor AC røk (en av ellers få feil på denne) i månedsskiftet april/mai. Fikk time i midten av juli. Volvo V50, aldri under 2,5 mnd ventetid på noe som helst. Stod også på verksted i 3 uker pga defekt servostyring (en av fryktelig mange feil på denne). Ford Mondo, skal ha 60.000 km service - nesten to mnd ventetid. Alle her er snakk om merkeverksted.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

arthur

Har en Toyota, en Mitsubishi og en Honda og aldre opplevd den type ventetid som eiere av Tesla opplever. Har en Mitsubishoi på service nå og en del må skiftes (på garanti) og de beklaget i går ettermiddag at delen ikke kom før 12.00 i dag, men lovet bilen ferdig i ettermiddag.
En annen ting er at med de nevnte biler så trenger jeg ikke verksted utover service!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hodetelefoner

Shit. Kan ikke skjønne at det ikke er ledige timer blandt norges 2400 verksteder. som kan skru mitsubishi.

Hodetelefoner

Sitat fra: arthur på tirsdag 03. juli 2018, klokken 08:39
Har en Toyota, en Mitsubishi og en Honda og aldre opplevd den type ventetid som eiere av Tesla opplever. Har en Mitsubishoi på service nå og en del må skiftes (på garanti) og de beklaget i går ettermiddag at delen ikke kom før 12.00 i dag, men lovet bilen ferdig i ettermiddag.
En annen ting er at med de nevnte biler så trenger jeg ikke verksted utover service!

Går du og kjøper en mercedes. Så vet du at den trenger "flere servicer" enn honda. Men man kjøper ikke en Honda hvis man har råd til Mercedes.
Det er slik vw tjener gode penger. de ga bilene bedre utseende, bedre interiør, understell som må byttes hvert 10. minutt. folk kjøpte VW isteden for honda og toyota..

Så må du huske, at ventetiden på verkstedene er 90% pga "meksikanske" feil. Feilmontering av ditt og datt. folk som gir faen under montering..
Surt for de som må vente. og surt for Tesla som må bruke penger på dette.
Få verksted besøk som ikke skyldes "slurv".. Dessverre..
Men heller to uker uten dør på teslaen, enn 10minutter i en toyota :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA