Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

T.K

Sitat fra: THE på lørdag 16. juni 2018, klokken 23:37
Forbrukerrådet kan fort bli neste steg for min del.

TOCN sier jo dette er en sak de har dialog med Tesla Norge om, og det har i alle fall ikke blitt bedre i Bergen i løpet av dette året. Tviler på om Tesla får orden på serviceapparatet sitt før Model 3 leveranser i Norge starter, og da blir det nok dessverre en langt verre situasjon ved service sentrene.

Flere Tesla-eiere nevner Forbrukerrådet, men det virker ikke som om noen faktisk begjærer kjøpet hevet. Det er enkelt, det er gratis og det tar ikke all verdens med tid, sannsynligvis går det raskere å få en slik sak avgjort hos Forbrukerrådet enn det tar for Tesla å skaffe deler.

Tesla har ikke delelager i Norge, og sannsynligvis ikke i Europa. Ingen bygning med deler, ingen hyller med deler. Ring Tesla. Der får du beskjed om å taste 2 for delelager. Jeg har forsøkt dette ved noen anledninger, men telefonen ringer og ringer, ingen tar den, ingen "du er nummer 5 i køen, ingenting! Innvalg 2 er høyst sannsynlig et lure-innvalg.

Når eller hvis modell 3 kommer til Norge, da kollapser organisasjonen til Tesla. Når hvermannsen skal ha et bilmerke som ikke har delelager, det går jo ikke. Så mye bedre å begjære kjøpet hevet nå, så man i alle fall får noe igjen før alle skal ribbe konkursboet. For dette har dessverre bare én utgang, etter mitt beste skjønn.

Muffinman

Sitat fra: T.K på søndag 17. juni 2018, klokken 10:43
Tesla har ikke delelager i Norge, og sannsynligvis ikke i Europa.

På tide å slutte å skrive dette når det er feil. Men tilgangen på mange deler er for dårlig nå

T.K

#722
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. juni 2018, klokken 12:02
Sitat fra: T.K på søndag 17. juni 2018, klokken 10:43
Tesla har ikke delelager i Norge, og sannsynligvis ikke i Europa.

På tide å slutte å skrive dette når det er feil. Men tilgangen på mange deler er for dårlig nå

Du kan jo fortelle oss hvor delelageret til Tesla er og hvorfor de ikke tar telefonen. Det hjelper ikke at de har en vindusvisker liggende et sted (som de sannsynligvis ikke vet hvor er) når så mange venter på deler i månedsvis, noe som har pågått siden lansering av bilmerket i Norge og ikke noe som har oppstått nå.

Du skjønner, jeg er forbruker og ser Tesla som organisasjon fra et forbrukerperspektiv og ser at Tesla høyst sannsynlig bryter med norsk forbrukerlovgivning, jeg er ikke aksjeeier i Tesla og er ikke knyttet til Tesla med andre lojalitetsbånd. Jeg er derned ikke tjent med å snakke situasjonen ned, men heller få opp og frem at Tesla, med den nye modell 3, hvis den kommer, kommer til å lage det største kaoset i norsk bilhistorie. Og da snakker jeg ikke om etterspørselen, men om alle de rasende horder som ikke får deler til bilen sin før etter flere måneder.   

snd

Hvis jeg ringer en venn og han aldri tar telefonen, betyr det at han ikke finnes?
Sitat fra: T.K på søndag 17. juni 2018, klokken 13:08
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. juni 2018, klokken 12:02
Sitat fra: T.K på søndag 17. juni 2018, klokken 10:43
Tesla har ikke delelager i Norge, og sannsynligvis ikke i Europa.

På tide å slutte å skrive dette når det er feil. Men tilgangen på mange deler er for dårlig nå

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

T.K

Sitat fra: snd på søndag 17. juni 2018, klokken 16:11
Hvis jeg ringer en venn og han aldri tar telefonen, betyr det at han ikke finnes?
Sitat fra: T.K på søndag 17. juni 2018, klokken 13:08
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. juni 2018, klokken 12:02
Sitat fra: T.K på søndag 17. juni 2018, klokken 10:43
Tesla har ikke delelager i Norge, og sannsynligvis ikke i Europa.

På tide å slutte å skrive dette når det er feil. Men tilgangen på mange deler er for dårlig nå


Det betyr enten at telefonen hans er ødelagt  eller at han ikke bryr seg om å snakke med deg. Om han driver forretning med salg og du er kunde som skal ha tak i ham for å skaffe deler til tingen du har kjøpt av ham betyr det at vennen din bryter norsk forbrukerlovgivning.

Cobos

Bare for å ha sagt det. Jeg hadde bilen inne hos Bulk bilskadeservice på Ensjø i Oslo etter at min Model S hadde en ugrei diskusjon med en 80-tonns Italia-trikk. Det betydde nye sidepanel, nytt panser, ny bærearm for det ene dempertårnet og sikkert en haug med andre mindre deler. De var nødt til å demontere hele fronten av bilen for å komme til og bytte det som var ødelagt. Pris rundt 180k fikk jeg beskjed om. Hele saken tok vel rundt 8 uker. Hvorpå omtrent 2 av de var venting på deler fra Tesla. Det finner jeg ihvertfall helt innenfor. Godt mulig andre produsenter klarer det raskere, men at det tar tid er ikke rart. Har bilen inne for noe småplukk + 80k service nå og de fant ut at de måtte bytte MCU'en, det tok ekstra 2 uker for delene å komme. Men jeg har Tesla lånebil og jeg får nå 2018 MCU som erstatning. Med andre jeg har blitt håndtert rimelig pent av Tesla service og ting går ikke veldig treigt. Bergen er nok krise og noen deler er det nok manko på, men med Oslo øyne er det nå ok minus og blir nok bedre med Karihaugen senteret.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Bmw_Tryne

Når jeg leser gjennom dette , så er det nesten litt rart at Tesla eierne er mest fornøyd. Dette legger nok Tesla sentralt også merke til, så da regner de kanskje med at folk er fornøyde.

https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyd/69875307
Bmw 530i G30

T.K

#727
Sitat fra: Cobos på søndag 17. juni 2018, klokken 16:51
Bare for å ha sagt det. Jeg hadde bilen inne hos Bulk bilskadeservice på Ensjø i Oslo etter at min Model S hadde en ugrei diskusjon med en 80-tonns Italia-trikk. Det betydde nye sidepanel, nytt panser, ny bærearm for det ene dempertårnet og sikkert en haug med andre mindre deler. De var nødt til å demontere hele fronten av bilen for å komme til og bytte det som var ødelagt. Pris rundt 180k fikk jeg beskjed om. Hele saken tok vel rundt 8 uker. Hvorpå omtrent 2 av de var venting på deler fra Tesla. Det finner jeg ihvertfall helt innenfor. Godt mulig andre produsenter klarer det raskere, men at det tar tid er ikke rart. Har bilen inne for noe småplukk + 80k service nå og de fant ut at de måtte bytte MCU'en, det tok ekstra 2 uker for delene å komme. Men jeg har Tesla lånebil og jeg får nå 2018 MCU som erstatning. Med andre jeg har blitt håndtert rimelig pent av Tesla service og ting går ikke veldig treigt. Bergen er nok krise og noen deler er det nok manko på, men med Oslo øyne er det nå ok minus og blir nok bedre med Karihaugen senteret.

Cobos

Gratulerer med to uker levering på deler til omfattende frontskade. Du fikk deler til fronten din på en fjerdedel av tiden det tok før jeg fikk matter til min bil. Det kan være lettere deletilgang med modell S enn med modell X. Selv har jeg X, og deletilgangen er dårligere enn med S.

Jeg ringte Bulk på Ensjø i dag, og de bekreftet Autoins påstand om lang leveringstid. "Det kan ofte ta to måneder før vi får deler, men det kan også ta tre uker", kunne de fortelle. Autoin forteller også at systemet for deletilgang ikke forteller noenting om når delen kommer. Det kan ta tre uker, det kan ta to måneder, det kan ta lenger. Informasjonen til delelagerbestiller er "Delen er bestilt", ingenting om når den kommer før den kommer på døra.

De andre bilmerkene har deler til hundre modeller, med årganger og modellutvalg. Tesla har tre modeller, allikevel har de måneder venting på mange deler. Delelageret fremstår som virtuelt. dvs det finnes et sted, men fremstår på en dataskjerm, og ingen vet når delen kommer, i motsetning til hos andre merker, hvor de kan fortelle hvor delen er og hvor lang tid det tar før den kommer. Det er dette som er helt merkelig - hvorfor Tesla ikke oppretter et fysisk delelager og hvorfor de ikke sørger for rask ekspedering. Det er ikke uvanlig at deler ligger på sentrallager i nabolandet hos andre bilmerker heller, Ford har det Sverige, ikke i Norge, man trenger ikke et sentrallager ved hvert senter. Men det virker å være milevis unna en løsning for Tesla. Teknologibedriften Tesla har ikke engang teknologi som fungerer på logistikksiden.

Tesla er tomme for utlånsbiler. Derfor har de blitt en stor aktør som leietaker hos Avis og andre bilutleiefirmaer. Hvor lenge dette holder når modell 3 kommer er selvsagt helt uvisst, men det skal ikke mye tankespinn til for å se for seg en konkurs. For hvorfor skal private investorer investere i et firma som går med tap på 15. året, og problemene er større enn noensinne?

Jeg ønsker ikke Tesla konkurs, bilen er fantastisk å kjøre, men jeg tror folk gjør Tesla en bjørnetjeneste ved å la være å kreve kjøpet hevet. Så lenge de får holde på med business as usual kan de gjøre akkurat det.

Jeronan

It's not just Model X.

I am currently waiting almost 5 weeks now for a new front passenger door handle for our Model S. Still not ETA whatsoever.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bekkenes

Har hatt bilen i 6,5 måned , kjøpt ny.
TMS75D
i 6 av de månedene har jeg ventet på nytt passasjersete fremme.
Ikke en gang har de tatt kontakt med meg-
Eneste gangen jeg har fått svar er når jeg sendte en tweet til Elon Musk, og Tesla sentralt sendte meg en epost. Jeg beskrev Bergen Kokstad som ubrukelige mennesker med et ikkeeksisterende servicenivå.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

boppus

#730
Jeg venter nå 7. uken på en bakskjerm til min Model S. AutoIn kan fortsatt ikke svare på når den kommer, da Tesla ikke kan informere AutoIn. Hele våren og sommeren, og antagelig høsten i bulket bil. Første og siste Tesla. Synd.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Meldola

Er det mulig å benytte seg av Tesla i Sverige eller Danmark? Bor i Østfold og kunne fint tatt en tur til Gøteborg dersom det er mulig å fikse småplukk som dørhåndtak der.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

E_S

Sitat fra: Meldola på mandag 18. juni 2018, klokken 14:10
Er det mulig å benytte seg av Tesla i Sverige eller Danmark? Bor i Østfold og kunne fint tatt en tur til Gøteborg dersom det er mulig å fikse småplukk som dørhåndtak der.

Så lenge bilen er innenfor samme garantitid som gjelder i det aktuelle landet skal det være grei skuring. Min erfaring er at ut over 4 år/80000 km som garantien er der blir det krøll, da de ikke vet at biler fra Norge har 5 år/100000 km garanti. Reklamasjon er bare å glemme å ta utenlands.
:)

Cobos

Sitat fra: Meldola på mandag 18. juni 2018, klokken 14:10
Er det mulig å benytte seg av Tesla i Sverige eller Danmark? Bor i Østfold og kunne fint tatt en tur til Gøteborg dersom det er mulig å fikse småplukk som dørhåndtak der.
Jeg vet ingenting om Sverige men har familie i Belgia, så er ofte der på besøk en uke av gangen med Tesla. Jeg har opplevd problemer med 12V batteri og to ganger har servicesenteret på Skøyen og Grorud booket meg inn for bytte av batteri på SC sør for Antwerpen. De har visst en ledig slot hver dag for spesielle avtaler. Helt uproblematisk, vel med unntak av at området SC ligger i er et industriområde og finne frokost der på morgenen var helt umulig. Andre gangen hadde jeg med baguette kjøpt i byen :)
Ville ikke overraske meg om en del gjerne kan tas i Tyskland eller Sverige/Danmark nå i sommer. Hør med servicesenteret hva de kan ordne?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

THE

#734

Etter det jeg fikk forklart fra Tesla sitt godkjente karosseriverksted i Bergen,så er det et sentralt delelager i Nederland, og at det er de som har oversikt over hvilke deler som eventuelt finnes andre steder også.

Når verkstedet bestiller deler får de bare en bekreftelse på at bestillingen er registrert, men ingen informasjon om delen er på lager i Europa, eller evt. hvor lang tid det tar med levering. De har heller ingen mulighet til å spore delen, og vet ingenting før de plutselig får den på døra.

Med denne logistikken, så er det egentlig helt irrelevant om det er delelager i Norge eller ei, og i praksis så har ikke Tesla et delelager pga. at det umulig å bestille en del, og forvente å få den levert innen rimelig tid. Over natta levering av Tesla-deler kan vi nok bare glemme på lenge ennå.

Tesla - fantastisk bil - verdens desidert dårligste serviceorganisasjon!

Enn så lenge kjører jeg lykkelig rundt i en kollisjonsskadet bil full av små feil og mangler (garantisaker) og priser meg lykkelig over at det heldigvis ikke er feil med bilen som fører til driftsproblemer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA