Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

THE

Kokstad er ikke servicesenter for Bergen, men for hele Hordaland og Sogn og Fjordane. 1 servicesenter som håndterer alt av utleveringer, service og reparasjoner i et område med ca 630000 innbyggere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cirys1

Sitat fra: Cobos på torsdag 24. mai 2018, klokken 20:14
Det rare er jo at Oslo-området har tidvis vært bra. Oslo-området i vid forstand er jo fort 1,5mill mennesker så veldig mye mer enn Bergen-området. Men idet de åpnet Tesla-Nord på Grorud gikk køyen drastisk ned, en stund. Brumundal tok unna alle de nord for Oslo. Rud er stort og hjalp veldig på de vest for Oslo. Flytting av all utlevering til Drammen hjalp sikkert også på arbeidsflyten for servicesentrene i stor-Oslo. I Bergen har de bare Kokstad, mens det kommer et stoort servicesenter på Høybråten/Karihaugen nå i sommer som sikkert gjør at Oslo blir helt greit igjen? Jeg forstår jo også at det å åpne et nytt servicesenter ikke er gjort på en måned, men problemene i Bergen virker helt sinnsvake på meg. De burde jo utvidet drastisk for LENGE siden der?? Noen som har noen ideer om hvorfor den store forskjellen?

Cobos

Kokstad er ett av Europas største verksted med over 20 løftebukker.
De har en hinsidig kapasitet visst de hadde klart og bruke den på riktig måte.
Men det hjelper jo ikke all verden når de har mistet kontrollen for lenge siden.
For 3 måneder siden så sluttet det 6 mekanikere samtidig, det er også mange andre som har sluttet der, de har gjennomtrekk av personell. At ledelsen ikke har tatt i disse problemene er veldig bekymringsfullt.

Jeg har hatt 3 Tesla men den siste en X måtte jeg bare selge p.g.a. Kokstad jeg orker ikke og forholde meg til slik service med så dyr bil. Bestilte også model 3 på lanseringsdagen men er i tenkeboksen om jeg i det hele tatt orker og ta den ut.
Tesla er verdens beste bil når alt fungerer men et frustrasjonsmareritt når man må forholde seg til slike SC som Kokstad.

daktari

I Oslo fungerte Rud veldig bra fra mars 2017 til utpå høsten en gang, med korte ventetider. Da begynte 1%-rente-bilene å komme, og flere hundre av dem hadde bl.a. feil lykter som måtte fikses. I tillegg virker det som om deletilgangen har vært elendig, slik at sentrene ble fulle av biler, og ingen lånebiler. Hvis et verksted så også mister masse folk...
Det er trist, for man kan tåle litt plunder hvis det blir fikset fort. Men tåler ikke plunder i månedsvis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MrBacardi

Jeg er personlig veldig fornøyd med Rud, de har alltid levert bra for min del.

Ser at Tesla har veldig mange stillingsannonser ute for tiden, feks så er de i gang med å ansette 20 stk servicefolk til Rud:
https://www.finn.no/120469561
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

daktari

Angående hvor i Norge Teslaene finnes: på referal-siden (via min egen link) finner jeg denne listen.
Ser nesten ut som om det er spart mer CO2 i nabokommunene til Oslo som i Bergen. De skiller også ut områder i samme kommune. Kan dette stemme?
Er det tall fra hvor bilene kjøres, parkeres eller registrert på eier i MyTesla?

City CO2 Saved By Owners
1 Oslo 55.559.466 lbs
2 Trondheim 12.704.616 lbs
3 Bergen 10.930.079 lbs
4 Stavanger 6.301.260 lbs
5 Drammen 4.621.895 lbs
6 Sandnes 3.870.659 lbs
7 Kristiansand 3.399.554 lbs
8 Asker 2.618.999 lbs
9 Sandefjord 2.094.204 lbs
10 Moss 2.082.933 lbs
11 Frogner 1.825.593 lbs
12 Jar 1.715.841 lbs
13 Lysaker 1.611.008 lbs
14 Jessheim 1.563.085 lbs
15 Hamar 1.370.179 lbs
16 Stabekk 1.290.873 lbs
17 Fredrikstad 1.268.712 lbs
18 Nesbru 1.233.993 lbs
19 Nesttun 1.217.145 lbs
20 Skien 1.161.406 lbs
21 Ranheim 1.156.180 lbs
22 Porsgrunn 1.145.319 lbs
23 Ski 1.132.921 lbs
24 Haugesund 1.017.666 lbs
25 Os 997.803 lbs
26 Son 988.889 lbs
27 Skedsmokorset 968.704 lbs
28 Larvik 961.093 lbs
29 Grimstad 949.807 lbs
30 Vollen 898.693 lbs
31 Sandvika 895.751 lbs
32 Lillehammer 882.255 lbs
33 Lier 841.446 lbs
34 Billingstad 828.390 lbs
35 Kolbotn 824.057 lbs
36 Sola 807.736 lbs
37 Fornebu 787.112 lbs
38 Rasta 778.490 lbs
39 Horten 730.055 lbs
40 Molde 668.842 lbs
41 Hvalstad 666.426 lbs
42 Haslum 634.078 lbs
43 Askim 622.075 lbs
44 Sarpsborg 621.050 lbs
45 Heimdal 618.475 lbs
46 Tananger 616.455 lbs
47 Randaberg 608.316 lbs
48 Vestby 594.499 lbs
49 Halden 580.710 lbs
50 Vettre 572.425 lbs
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nie

Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. mai 2018, klokken 20:39
Jeg tenker at jobben må gjøres før bilene forlater fabrikken. Antall biler skal mangedobles, og det er neppe bærekraftig å mangedoble verkstedkapasiteten for å bygge ferdig bilene etter at de er levert kunde. Men man har det neppe mindre travelt med å trykke ut flest mulig M3 på kortest mulig tid enn med TMS og TMX, så vi får inderlig håpe at kvaliteten henger med.
Enig i at kvaliteten fra fabrikk må forbedres men samtidig er det jo slik at bilene som kommer til Bergen er like god/dårlig som i resten av landet.
Det er også riktig som andre skriver her, at Teslas servicesenter i Bergen har en enorm (teoretisk) kapasitet i form av bukker etc.

Når de da likevel ikke får det til å fungere er det nærliggende å tenke at svikten må skyldes lokale forhold.
Synes det er vanskelig å analysere dette fra utsiden men mine tanker går til den lokale ledelsen her i Bergen.
Finnes de...eller er Tesla så sentralstyrt at gjengen på Kokstad er totalt vingeklippet?

rsomby

Hjelper ikke med mange bukker når de som jobber der ikke klarer å fikse biler.
Jeg gikk lei av å få tilbake uten at feil var fikset, gav opp og solgte bilen. Ikke angret på det.

o.b.lix

Sitat fra: nie på fredag 25. mai 2018, klokken 13:47
Synes det er vanskelig å analysere dette fra utsiden men mine tanker går til den lokale ledelsen her i Bergen.
Finnes de...eller er Tesla så sentralstyrt at gjengen på Kokstad er totalt vingeklippet?

Tidligere var Bergen styrt direkte fra USA og da gikk det greit, så fikk de en nordisk direktør (fra Danmark), og det var da det gikk ad undas i Bergen. De fikk ikke lov til å verken ansette eller øke kapasitet på noen måte da. Nå har dette endret seg, men alt for sent, så de er på etterskudd så det holder. Og ja, er sentralstyrt og vingeklippet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Da er det vel bare å be denne nordiske direktøren ta sin hatt og gå. Han er åpenbart ikke kompetent til å gjøre jobben han er satt til.

Jeronan

#684
The amount of lifts in a Service Center doesn't mean a single thing.

Ever been to Bilia in Økern, Oslo?  They have over 20 lifts there too and handle both Ford and Volvo and service a lot of Ambulances as well.
They service a hell lot of cars there on yearly basis, with average 2 week wait time for service appointment in the busiest periods.
With acute issues with our previous Volvo V60, I could drive right in and have it fixed same day or within 2 days worse case, in busy periods.
All parts were always either in stock there or with same day/overnight shipping from parts distribution.


And that is the problem right there with Tesla. Not just in Norway, as you see the exact same complaints on the World Wide Tesla group from people in the US.

Tesla has a chronic shortage problem with parts! The most simplistic parts like a 12V battery or door handle takes an average minimum of 5 weeks these days.
Windshields? Were sold out over entire Norway last month, so people are waiting weeks now for a new windshield.

Total car breakdown due to a more serious problem? Well, embrace yourself to be driving a rental for months! Customer cars have been parked since January/February at Karihaugen waiting for parts!

So it's all fine and dandy they going to open yet another Europe largest SC at Karihaugen (whenever that is, as they first need to be able to find all the people able to work there. Experienced mechanics aren't exactly lining up here for work in Norway).
This is not going help a single bit, when there are no parts! All this will do, is that they need an even bigger parking lot and even more loaners and rental cars. Which aren't available!
People delivering cars right now don't get a loaner anymore nor are there (in some situations) any rental cars available.
There have been several reports now where people couldn't get a loaner nor a rental car, as there was none directly available.  :(
That's how bad the situation in the Oslo area is at the moment. Especially now around summer time, when it's peak season for Rental car companies.
And if you get one, are you willing to use it on your summer holiday with a fixed 10k NOK egenandel? 40k NOK egenandel on Tesla loaners I've heard.

If Tesla doesn't get a grip on parts real soon, then it's not the Model 3 production woes they should be worried about, but lawsuits from frustrated customers and consumer protection agencies, because car's aren't fixed within an acceptable timeframe!

And this parts problem is now also starting to irritate Insurance companies! Since Tesla customers have to drive for way too long periods in rental cars, because Tesla can't deliver the parts needed to fix car's that have been involved in accidents and/or out of warranty repairs.
So if this continues, insuring your Tesla will start becoming a very expensive affair in the near future, as insurance companies will start increasing the prices to compensate, as they are already discussing this right now.  >:(
When that happens, I will be forced to sell our Tesla, as I can't justify paying THAT much in insurance. Then it's just not worth it anymore.

Don't get me wrong, I absolutely love our Model S. It's a fantastic car to drive! But there are limits to one's patience and finances.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Muffinman

Poenget med forsikring er ikke så stort vel? De fleste forsikringer dekker leiebil inntil 14 dager, så må kunden betale selv. Med mindre man har en eller annen premium-forsikring, men det gjelder neppe flertallet.

Jeronan

#686
Sitat fra: Muffinman på mandag 28. mai 2018, klokken 12:44
Poenget med forsikring er ikke så stort vel? De fleste forsikringer dekker leiebil inntil 14 dager, så må kunden betale selv. Med mindre man har en eller annen premium-forsikring, men det gjelder neppe flertallet.

Everyone with a new car has (or should have) a Super insurance that covers rental car over entire period.
And with a Tesla that is exactly what you need right now, or you can end up without a car for several months when unlucky.
We are 100% dependent on having two cars! Since we both have long commutes every day and a 6 year old at school. (hardly a unique situation in Norway)

Not only that, Super insurance also replaces your car with a new one in the first 3 years. Kasko only covers 1st year!
IF super insurance (example) also covers battery and drive train for 200.000km (unless you plan to drive all that km within 8 years ).

So yes, there have been reports that insurance companies are getting worried around the situation with Tesla and lack of parts and unacceptable time it takes for cars to be repaired!
Insurance companies run reports regularly and when Tesla is becoming an anomaly, where a large number of Super insurance holders are driving around in expensive rental cars for very long periods, then this will get the full attention by Management that will start to re-evaluate the policies and pricing for Tesla owners.

This is, pretty sure, also the reason why there is a 10k NOK egenandel now on rental cars and 40k NOK on Tesla loaners, when you go through Tesla for warranty repairs. (was 0 NOK egenandel before last year, but Tesla Norway most likely can't afford that anymore with the sheer amount of cars waiting for parts currently).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Alfa Bergen

Nå har bilen min stått på Kokstad siden 16. Februar. Den 2. mai fikk jeg beskjed om at batteriet som måtte byttes var kommet og at det ikke ville ta lang tid nå.

Jeg fant bilen min stående på parkeringsplassen ved flyplassveien (for de lokalkjente) totalt nedstøvet. Etter flere meldinger fikk jeg en telefon her forleden om at de sliter med antallet mekanikere, og at de ikke aner når bilen vil bli reparert. Fikk løfte om at neste service skulle være gratis for meg.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

HelectriC

Jeg kjører forbi der av og til og seneste tiden har jeg sett at alle biler er vanvittig nedstøvede. En bil hadde til og med vindu bak åpent. Den bilen må være fullstendig ødelagt inni. Men nå regner det, så kanskje bilen med åpent vindu blir vasket inni og da :o
ioniq 5

nie

Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:56
Nå har bilen min stått på Kokstad siden 16. Februar. Den 2. mai fikk jeg beskjed om at batteriet som måtte byttes var kommet og at det ikke ville ta lang tid nå.

Jeg fant bilen min stående på parkeringsplassen ved flyplassveien (for de lokalkjente) totalt nedstøvet. Etter flere meldinger fikk jeg en telefon her forleden om at de sliter med antallet mekanikere, og at de ikke aner når bilen vil bli reparert. Fikk løfte om at neste service skulle være gratis for meg.
Helt utrolig. Hvis batteriet er kommet og ligger på lager i Bergen er det jo en helt triviell jobb å bare sette det i bilen. Burde være en prioritert sak.

Kjenner jeg går på nåler i forhold til om noe skulle skje med bilen min.
Heldigvis nærmer jeg meg 21000km på X'en uten at jeg har trengt hjelp fra Kokstad og krysser fingrene for at jeg klarer meg uten dem lenge enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA