Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

smurf

Sitat fra: Hagesæter på søndag 15. februar 2015, klokken 20:09
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 00:04
Interessant å høre resultatet!
Er dette pre-autopilot Tesla, eller ny?
Skulle likt å vite forskjellen i demping på ny og forrige. Altså hva som er gjort hvor, slik at innsatsen kan gjøres der det er mer å hente.
Min er pre-autopilot. Jeg fikk den i Mai 2014.
Den er en TMS 85kw m /Techpakke og HiFi. Ellers standard.
Er det noen som vet om bilene levert i Mai 2014 har stålplaten under batteriene? Jeg vil tro at platen vil redusere støyen noe.
Fikk min i mai 2014 og den har den omtalte titanlisten som skal beskytte batteri. Jeg antar det er denne du omtaler som stålplate...? Etter hva jeg har lest er det en titan list i forkant så usikker på hvor mye den støydemper...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

ctr46

Har du mål på alle de forskjellige bitene du har laget så er det kanskje litt lettere å kopiere. Så veldig bra ut den jobben du har gjort. Kunne godt tenkt meg å gjøre noe tilsvarende.

Den matta du la under teppet i frunk var det samme materiale som alt det andre du la? Tilgi meg om jeg har lest feil evt:)
.

Tønsberg

Henger meg med på denne tråden.
Spennende lesning.
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

kjølholdt

velg custom auto på clima da kan du dempe frekvensen på vifte
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Hagesæter

Sitat fra: ctr46 på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:04

Den matta du la under teppet i frunk var det samme materiale som alt det andre du la? Tilgi meg om jeg har lest feil evt:)


Det var en lyddempingsplate fra Biltema - ikke samme type som de andre stedene.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/
Du trenger en matte på 1000x500mm og en på 500x400 som du klipper til.
På bilde ser du hvordan den minste matten ble tilpasset.
Jeg valgte 20mm trykkelse. De har også mattene i 10mm - det er kanskje nok...


Biten jeg fikk til overs på ca. 400x300mm limte jeg på garasjeveggen foran bilen - i tilfellet jeg skulle kjøre for langt frem og treffe veggen.



ctr46


Sitat fra: Hagesæter på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:01
Sitat fra: ctr46 på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:04

Den matta du la under teppet i frunk var det samme materiale som alt det andre du la? Tilgi meg om jeg har lest feil evt:)


Det var en lyddempingsplate fra Biltema - ikke samme type som de andre stedene.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/
Du trenger en matte på 1000x500mm og en på 500x400 som du klipper til.
På bilde ser du hvordan den minste matten ble tilpasset.
Jeg valgte 20mm trykkelse. De har også mattene i 10mm - det er kanskje nok...


Biten jeg fikk til overs på ca. 400x300mm limte jeg på garasjeveggen foran bilen - i tilfellet jeg skulle kjøre for langt frem og treffe veggen.

Ok supert!

Det var et pr ting til jeg lurte på om du evt kunne postet. Det ene var om det er mulig å ta et bilde av dørene og så vise hvor du har satt de enkelte bitene. Det vil i så fall spare mye tid for alle oss andre som sitter på gjerdet:)

En annen ting er om de bitene er mulig å poste hvilke mål du endte opp med. Mulig du ikke har den informasjonen?

Lysten til å gjennomføre dette stiger stadig merker jeg!:) hadde vært digg å fått bilene noen hakk stillere!
.

kjellan

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

ctr46

Den 20mm støyisoleringsplata fra Biltema. Har du artikkelnr til den? Finner den ikke på nettsiden til Biltema.
.

Hagesæter


ctr46

#24
Sitat fra: Hagesæter på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:32
Jeg brukte to plater i ulik størrelse
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/


Art: 369218 og 369215

Takk for det. Jeg endte opp med å bruke samme tykkelse på sidene også ettersom jeg allerede hadde kjøpt kun den.

Jeg har kommet et stykke på vei i prosjektet mitt, men tiden går fort og rakk ikke ta hele bilen ferdig. Ble ferdig med frunk og montert ledlyspakken til sigurdi. Videre fikk jeg gjort en del på bakdørene men ble ikke helt fornøyd der heller før jeg måtte pakke sammen.

Du skriver at det er lurt å legge en del rundt selve låsen på døra for å få skikkelig mercedes følelse :) Det hadde vært fint om du kunne utdypet litt med hvor du la demping og eventuelt noen flere bilder. Jeg har forsøkt å se men ble ikke helt klok. Det er rimelig trangt for å si det sånn.

La du litt demping i dørtrekket som du tok av? Under filten?

Helt genialt at du har gått opp løypa her i alle fall! Hadde aldri begynt på dette uten å ha den bakgrunnsinfoen som du har kommet med!

Så tusen takk for det så langt :)
.

Hyperstress

@TS:
Var det noe særlig med støyabsorberende materiale i dørene? Var det ev plass til det? Ser for meg at det kan være egnet i der.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hagesæter

Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. mars 2015, klokken 18:24
@TS:
Var det noe særlig med støyabsorberende materiale i dørene? Var det ev plass til det? Ser for meg at det kan være egnet i der.


Disse tre bildene viser det som var i døren fra før. Jeg brettet vekk filten der jeg kom til (de to siste bildene) og la i et stykke Butyl. - Har dessverre ikke bilde av ferdig.
Skal en legge til mer en dette må en løsne filten - da bør den også festes igjen. Dessuten tror jeg ikke dør dekselet har godt av den ekstra vekten som butyl mattene gir.

Hagesæter

#27
Sitat fra: ctr46 på søndag 01. mars 2015, klokken 17:59

Du skriver at det er lurt å legge en del rundt selve låsen på døra for å få skikkelig mercedes følelse :) Det hadde vært fint om du kunne utdypet litt med hvor du la demping og eventuelt noen flere bilder. Jeg har forsøkt å se men ble ikke helt klok. Det er rimelig trangt for å si det sånn.

Helt genialt at du har gått opp løypa her i alle fall! Hadde aldri begynt på dette uten å ha den bakgrunnsinfoen som du har kommet med!

Så tusen takk for det så langt :)


Jeg prøvde å ta noen bilder, men mobilen min er for stor til å få innom døren.  :)  Det det handler om er å få noen mindre biter rundt låsen i karmen inne i dørene. Har illustrert på bildene under - de blå feltene er selvfølgelig på innsiden av døren og ikke synlig.
Illustrasjonen viser bare butylen rundt låsen. Det er mer butyl på alle flater.

Hyggelig å være til inspirasjon.  :D

Hagesæter

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:02
velg custom auto på clima da kan du dempe frekvensen på vifte


Custom auto betyr at en kan stille ned hastigheten på en av komponentene. F.eks viftehastigheten, men da er hastigheten låst på en bestemt hastighet.
På min gamle bil kunne jeg velge stille modus. Da ville fortsatt hastigheten på viften justeres etter behov, men holde seg så lavt som mulig for å unngå støy.

eldanz

@Hageseter;
Dette ser interessant ut. Lurer på hvordan man kan ta av dørdeksler etc. uten å få problemer/ødelegge noe. Dette gjelder sikkert også andre steder hvor man tar av deksler.
Hadde vært kjekt å få en god forklaring på det.

(Venter på bil)

På forhånd takk!
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA