Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El Rayo, Blu og EL-ma

Startet av El rayo, tirsdag 14. april 2009, klokken 18:06

« forrige - neste »

El rayo

#30
Nå er originale alufelger til "Blu" i hus. Tusen takk til Boogie for tipset. Det ble en tur på motorvei til Lier, kjørte 77 km på 79% energi så "El Rayo" er fremdeles sprek som en fele. Prøvde å holde meg under 170A, men nikometeret avslørte at jeg har vært oppe i 202 A. Sitter jo ikke og ni-stirrer på skjermen, heller, det må ha vært i den bratteste bakken selv om jeg lot farten dabba av til 60 km/t. Batteritemperaturen kom opp i 33 grader og sank faktisk utregnet indre motstand i batteriet til 2,3 mOhm. I vinter og i vår har motstanden vært mellom 3,2 og 3,7 mOhm.

Elektrolux, tusen takk! Jeg oppdager stadig ting som mangler. Skal sette det på en liste og maile til deg når jeg har den fulle oversikten. Tror jeg kan spare noen tusen i omregistreringsavgift hvis jeg venter til etter nyttår.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#31
Idag ble det et elkjøretøy til på stallen, en elektrisk assistert tråsykkel som heter "EL-ma Classic". Det vil si - den er ikke assistert enda for 24V NiCd batteriet fra 2010 sies å være defekt. Etter pumping av luft i begge hjul, justering av forbremsen slik at den ikke ligger på og Shimano SIS gearet slik at alle 6 trinnene er med både ved oppgearing og nedgearing, ble det en kort prøvetur med pedalkraft. Jeg synes hun er verd 400 kroner.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Gratulerer! Hadde selv kjøpt den, om det var praktisk mulig.

NiCd batteri går skjeldent i stykker. Forsøk 40 timers C20 lading, og test hver enkelcelle for kapasitet.

Fikset nylig et NiCd sykkelbatteri fra en DBS sykkel. Måtte bytte 3-4 D celler. Om du trenger noen slike celler gi beskjed. Har en del på lager.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#33
Takker, Elektrolux!

EL-ma: Går ut fra at det er NiCd 20 celler. Batteriet er ikke merket, men laderen som følger med er merket 24V 1,5A. Antar at den har temperatursense som ladestopp; det er 3 ledninger til batteriet og grønn/rød LED på laderen.
Vet ikke kapasiteten, men jeg ladet i går med en Schulze 6.30-6 lader; 1A i 7 timer. Da steg ikke spenningen mer så jeg avbrøt. Schultze detekterte 18 celler. Bilde av ladekurve etter en halvtimes lading.

Tok en kort prøvetur i dag. Batteriindikatoren viste full, men sank til 1/4 med det samme motoren startet og steg igjen til 1/2 med full fart (25 km/t).

Schultze detekterte 19 celler da jeg satte på cycling igjen nå. Men laderen registrerer ikke at batteriet er fullt med såpass lav ladestrøm, kan det se ut som.

Det kan se ut som 3Ah celler etter størrelsen på batteriet, som veier 3,9 kg med solid aluprofil som kasse. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-369-78

Edit: tippet feil. Det er 20 stk 9Ah NiMH celler laget av Yuasa
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#34
EL-ma: Tippet feil på kapasiteten. Første utlading over 17 timer med 0,3A ga 5,2 Ah. Ser på slutten at cellene ikke er i balanse. Laderen tapper til 0,85V pr celle.
Laderen trodde nå at det var 21 celler og sluttspenningen ved 2. lading var en halv volt høyere enn første lading. Mulig at batteritemperaturen var noe høyere også etter at alukassa har varmet seg i innetemperatur et par døgn i tillegg til varmen som utvikles i batteriet ved lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#35
EL-ma:Etter bare to sykluser, den andre bare i nederste fjærdedel av kapasiteten, ser det ut til at batteriet er i balanse  ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#36
EL_ma: Byttet ut en kontakt av elendig kvalitet mellom batteri og kontroller. Loddet de tre faseledningene til motoren sammen med ledningene fra kontrolleren og ble kvitt noen kontakter der også. Dessverre hjalp det minimalt på problemet med at batterispenningen synker veldig fort ved belasning.

Har logget batterispenningen, men klarer ikke å laste opp excell-dokumentet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#37
El Rayo: I går måtte jeg sjekke gearlåsen. Det er lenge siden den har gitt meg små hint om at den vil ha litt oppmerksomhet, men ting som virker nesten bestandig må vente.

Det viste seg å være dårlig kontakt i mikrobryteren for "låst" posisjon.

Byttet frostvæske med det samme fronten var av; det skal gjøres hvert 6. år.

Tidsforbruk 3 timer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#38
EL-ma: Det er fjærbelastede kontakter i batteriholderen på sykkelen. På forrige tur opp mot Ekeberg mistet jeg pluselig all hjelpeeffekt. Det viste seg at plasten i batteriholderen hadde smeltet og fjæra hadde derfor mistet spennet, så jeg har montert annen kontakt til batteriet og koblet opp et 8 cellers litium-polymer batteri (29,6V nominell spenning mot 24V på det originale NiMH batteriet). Koblet sammen 4 stk 4S/5000mah B-grade batterier som er laget for hobbybruk. Batteriet veier 2,3 kg med solid gummikappe.

Koblet 2 strenger á 8 celler og de to strengene i parallell for å få 8S/10000mAh. Vet ikke om det er den beste måten å koble på; kanskje to og to celler skulle vært koblet i parallell?

Har regnet ut at batteriet skulle holde til en drøy times tur så jeg syklet en tur på ca 50 minutter.

Konklusjon: litiumbatteri uten BMS er risikabelt, én celle i ene strengen gikk tom før de andre og døde uten at jeg merket noen redusert effekt eller så noe på den originale batteriindikatoren som viser spenning. Cella var nede i 1,2V da jeg kom hjem og spenningen kommer ikke opp når den lades.  :(

Synes det er merkelig at de andre cellene i strengen viste full spenning; 4,18 - 4,20V. Kanskje cella var vesentlig svakere enn de andre.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

...angrer nå på at jeg ikke hoppa på og kjøpe en jeg og  :(

Bra at du får liv i den! :D Vurderer sterkt å kjøpe meg en elsykkel selv.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#40
El Rayo: I dag kom puls bredde generatoren rett i postkassa uten moms  ;D  https://www.jameco.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?langId=-1&storeId=10001&productId=120539&catalogId=10001&krypto=9x3mj8umRTpBBnDiJfoU%2B0DUdXBE4frzLVE9u0nPsql6RW00Y3gzzg%3D%3D&ddkey=https:StoreCatalogDrillDownView

Takker Caspar som fant generatoren til å bruke i hans el Mini.

Nå lager jeg en Eco - Normal - Sport knapp, etter forbilde av den som jeg synes er råtøff i eldre Kewet til min 2000 modell Th!nk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

El Rayo: Har ikke kommet i mål med Eco-Normal-Sport kontrollen enda. Har gått i tenkeboksen ettersom det ikke er plass til pot.meteret der jeg synes det er best å ha det.

De fleste delene til OneMore sitt IV-meter (batteriovervåking) er mottatt. Ettersom måle-modulene egentlig er laget til litium celler så passer de ikke så godt til Saft blokkene, derfor ble det ikke til at jeg tok ned batterikassa i helgen - må tenke på dette også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#42
El Rayo: Går inn en ny vintersesong med "nye", brukte friksjonsdekk, Vredestein Snowtrac2 165/65R13 produsert på slutten av 2006. De tåler max 51 PSI, så jeg prøver først 50 foran og 48 bak. Er klar over at fabrikken anbefaler likt lufttrykk foran og bak på Th!nk classic, men jeg synes at bilen slipper mer nøytralt i svng med 2 pund mindre trykk bak.

Det som overrasker meg litt med de litt bredere dekkene er at de synes litt mer retningsstabile enn de 155 mm brede originaldekka. Teoretisk sett skulle det vel være omvendt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA