Skrevet av Emne: Senkefjærer  (Lest 32158 ganger)

ASVN

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 51
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #150 på: onsdag 10. mai 2017, klokken 19:27 »
Hvordan er det med senkesett til den nye egolfen?

Noen som vet hva VW sier om garantien når man senker?

rolandvg99

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 416
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #151 på: onsdag 10. mai 2017, klokken 19:49 »
Hvordan er det med senkesett til den nye egolfen?

Noen som vet hva VW sier om garantien når man senker?

Vet i alle fall at jeg ville vært forsiktig med å minke avstanden fra bakken opp til halvparten av bilens verdi...

But that's me. :)
"I like soul with a capital S"

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 495
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Senkefjærer
« Svar #152 på: onsdag 20. september 2017, klokken 12:55 »
Er det flere som har problemer med ACC etter å ha montert senkesett?
Jeg får konstant "ingen sensor sikt" feilmeding og møller mener det er fordi ACC må kalibreres på nytt fordi bilen er senket. Dette skal de ha 3500 kr for å gjøre

Jeg ser også at det er en liten justeringskrue på ACC sensoren, så i teorien skulle det være verdt et forsøk å justere sensoren litt oppover og se om det hjelper. Bare holde kontroll på hvor mange runder man skrur.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #153 på: fredag 22. september 2017, klokken 11:28 »
Sjekk på forhånd med Biltilsynet om hva de sier med å senke de fleste elbiler som har batteriet montert i gulvet mellom akslingene?
Det er ikke sikkert at dette er sikkerhetsteknisk godkjent da det øker risiko for å skade batteriet og derved forårsake brann. Det kan også være at man risikerer avkortning i forsikringsoppgjøret dersom bilen får en slik skade og den brenner opp?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Sonus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 395
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #154 på: onsdag 27. september 2017, klokken 08:46 »
Sjekk på forhånd med Biltilsynet om hva de sier med å senke de fleste elbiler som har batteriet montert i gulvet mellom akslingene?
Det er ikke sikkert at dette er sikkerhetsteknisk godkjent da det øker risiko for å skade batteriet og derved forårsake brann. Det kan også være at man risikerer avkortning i forsikringsoppgjøret dersom bilen får en slik skade og den brenner opp?

Så lenge senkesettet er TüV-godkjent sier de ingenting. Flere har fått senkesett godkjent i vognkortet på E-golf. Om det er smart er en annen sak. Jeg har senkesettet liggende umontert da jeg opplever mye probelemer/ulyder i hjulopphenget foran og derfor ikke tar sjansen mtp bortfall av garanti da bilen har vært utbedret seks ganger for lyder i hjuloppheng drivlinje som jeg frykter Møller ville ha tillagt senking om jeg hadde gjort det.

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #155 på: onsdag 27. september 2017, klokken 10:35 »
Det spørs om senkesettet er godkjent for en E-Golf og ikke en vanlig "fossil" Golf.
Er det ikke godkjent for E-Golf - så er det heller ikke godkjent.
På TüV-papirene står det hvilke bilmodeller dette er godkjent for. Har du ingen av disse (spesifikt på undertyper/modeller), så er det ikke godkjent. Det holder ikke med "Golf" men må være spesifisert med "E-Golf og modellår (event. chassis-serie).
Om papirene ikke er i orden og du skader batteriet slik at det kortslutter og blir brann, kan du regne med kraftig avkorting av forsikringspremien.

Først ta med godkjenningspapirene og sjekk med Biltilsynet. - Merkelig at noen har fått godkjent dette da det påvirker sikkerheten negativt.
Tviler på om VAG ville godkjenne en lavere bil grunnet risiko for å skade batteriet? Om produsenten "setter seg på bakbeina", skal det mye til for at det blir godkjent.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 495
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Senkefjærer
« Svar #156 på: onsdag 27. september 2017, klokken 19:51 »
Det står i TUV papirene at den er godkjent for E-Golf.
Har time for 4 hjuls kontroll i morgen, og biltilsynet om 5 uker..
Senkesettet monterte jeg selv, tok en liten ettermiddag.

Tilbake til ACC radaren.  Justerte vinkelen litt opp (Først 1 runde, så 2,5 runde på nedre skrue).
Kjørte langtur på 25 mil i går og brukte ACC hele veien uten feilmelding. 

Gleder meg til å få på BBS Speedline felger (19/8,5"-ET48). Plukket disse opp rimelig på eBay fra Tyskland. Koster vistnok nesten 10k stykket hos Møller.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 495
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Senkefjærer
« Svar #157 på: mandag 06. november 2017, klokken 10:22 »
Og nå har jeg fått godkjent senkesettet hos biltilsynet.
Hadde med TUV papirer og dokumentasjon på 4 hjulskontroll og justering av lys.
Ikke noe problem.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

Larsbjoernar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #158 på: torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:22 »
Spørsmål til dere som har senket e-Golfen. Har dere fått hjulstilling satt såpass "ok" at det ikke er noen problemer med ujevn slitasje på dekk? I så fall hva ble brukt som utgangspunkt for oppsettet, vanlig e-Golf hjulvinkler eller f.eks Golf med R-Line understell eller Golf R?

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 495
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Senkefjærer
« Svar #159 på: torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:52 »
Hei Lars.
Ja etter 4 hjuls kontroll er det ikke noe problem med ujevn slittasje på dekk.
Jeg har kjørt med senket bil et år nå.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

Larsbjoernar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #160 på: torsdag 25. oktober 2018, klokken 11:30 »
Hei Lars.
Ja etter 4 hjuls kontroll er det ikke noe problem med ujevn slittasje på dekk.
Jeg har kjørt med senket bil et år nå.

Kunne du vist frem målebrevet fra din kontroll? Hvor mye er din senket, og hva slags dimensjon på hjul kjører du med?

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 495
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Senkefjærer
« Svar #161 på: torsdag 25. oktober 2018, klokken 15:06 »
Det er som sagt over 1 år siden så usikker på om jeg har det måleskjemaet enda.

Den er senket 30mm framme og 20mm bak med Eibach. Anbefaler ikke noe mer egentlig for da begynner det å bli VELDIG lite klaring under der.. jeg subber rett som det er nedi om vinteren.

Kjører BBS Speedline felger (19/8,5"-ET48) 235/35 ZR19 91 om sommeren. (Subber øøørlittegranne når man svinger maks rattutslag).

Og noen Audi 18" om vinteren
« Siste redigering: torsdag 25. oktober 2018, klokken 15:11 av offpist »
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

Larsbjoernar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #162 på: torsdag 25. oktober 2018, klokken 16:02 »
Jeg har senket min med 25/25 H&R, men har litt utfordring med slitasje på dekk som jeg ikke syns er jevn nok. Bilen har vært på kontroll/justering hos Møller noen uker etter at fjærer ble montert. Er nok riktig som du sier med høyde på bilen også, det er greit å ikke ha disse for lave.

Råde

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2020
    • Vis profil
Sv: Senkefjærer
« Svar #163 på: torsdag 08. november 2018, klokken 22:42 »
Spørsmål til dere som har senket e-Golfen. Har dere fått hjulstilling satt såpass "ok" at det ikke er noen problemer med ujevn slitasje på dekk? I så fall hva ble brukt som utgangspunkt for oppsettet, vanlig e-Golf hjulvinkler eller f.eks Golf med R-Line understell eller Golf R?
Kjørt med senk i 4 år. Ingen problem verken på sommer (224/40-18) eller vinter (205/50-17). Aner ikke hva som var utgangspunktet for 4-hjulskontrollen, men det var ikke møller som utførte den. Jeg Jar fått frarådet senking av møller (eibach) med pekefinger (!), så at de klarer å gjøre riktig hjulkontroll på senket bil tvilte jeg på, og valgte en mekonomen til det.
e-Golf | X75D