Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Meg og min Berlingo...

Startet av Gadgetman, torsdag 11. januar 2024, klokken 22:07

« forrige - neste »

Gadgetman

Eg var født da første mann landa på månen, men og eg hadde tatt et stort skritt enda aner eg ikkje...
Nerd, jobber i IT, litt opphengt i trafikksikkerhet.
Samler på gamle datamaskiner(ja, eg har mest trolig maskina du ønsker å selge meg, men det er lov å spørre) Sort/hvit fotografering(mest panorama og gjerne 'pinhole' kamera) og fremkaller selv filmen.
Samler på og maler(veldig amatørmessig) miniatyrer.   
Ikkje spør meg hvilken 3D printer eg har. Eg har 3 i drift for tiden, og noen på lager i påvente reparasjon... Dette endrer seg ofte.   

Hjemme hos foreldra mine står det en Hymas traktorgraver fra 60tallet(bygd på en Nuffield 342 traktor) som eg har begynt å restaurere. (Egentlig er det fatterns, men han har ikkje helse til det lengre. )   

IMG_20220507_104336_2 (Medium).jpg
Bonuspoeng til den som kan fortelle meg hvpr den fremakselen og de hjula kommer fra.

Rotekopp og pelementmaker. Garasjen er mer verksted enn garasje.
(Må flytte dreiebenken om eg skal få inn bilen. Trolig også rydde unna en del sarv)   
Fronten på bilen passer akkurat inn under bordet på CNC fresen min.

Holder fortsatt på å rydde vekk verktøy som bare passer for ICE motorer.   

Min gode, gamle 1999 Berlingo 1.4i MultiSpace med skyvedør og enormt soltak døde i sommer.
Eg skylder på E10 bensinen.
Den var flott og rød, tilogmed!   
Citroen-Berlingo.jpg
(Ikkje min men ganske lik. Eg hadde vindavviserne, tilogmed. Den som er avbilda mangler soltak)

Ett par dager senere tok eg bussen til Trondheim. Ingen god ide på årets varmeste dag!
5 timer i drivhus...   

e-Berlingo.jpeg
Prøvekjørte en 3seter Berlingo varebil som var til salgs. Kjøpte den og kjørte hjem.
OK, det var problemer med å få digitalt signert diverse papir. BankID på mobil var visst ikkje godt nok. Så ble litt sent før eg kom meg av gårde. Selvsagt måtte eg innom IKEA. (Det koster 700+ å få sendt møbler til nærmeste hentested, så spare der man spare kan) 
Fikk IKKJE laderne borte ved IKEA til å fungere.
Men på Klett fungerte laderne fint.   

Rota en del rundt på Halsa. Skulle liksom være en ladestasjon der ifølge Google...
Det var det ikkje.   
Mista en fergeavgang. (De går bare hver time på natta)   

Og det er den lengste turen eg har hatt med bilen til nå. 

Ja, eg var klar over rekkevidda på den før eg kjøpte den.
Men de siste 5 åra har eg aldri kjørt lengre enn til Ålesund med privat bil. (ca 75Km)   
Og tro det eller ei, men de har ladere der også!   

Bilen sliter noe med bakken opp til foreldra mine om vintern. Kan ikkje ta den vanlige 'rygge i Plaid hastighet opp bakken' som med den gamle. For lite erfaring mog for dårlig sikt.   
Spanderte på meg THULE Easy-fit CR-9 hurtigkjettinger(dyre, veldig dyre. Men Elbilforeningsmedlemskap gir rabatt hos BilXtra)   

Som seg hør og bør på en Berlingo, så er koppholdere en vits.
Biltema to the Rescue!

drikkeholder.jpg
Dyttes enkelt ned i sprekken mellom de to passasjerseta.

Men den blir kald på vintern når kvikksølvet kryper nedenfor 0.
Så eg holder på å montere en VEVOR kupevarmer(2KW, diseldrevet). 
Det går bare litt sakte...   
(Så mye anna eg skal gjøre)
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Det er nå godt og vel en måned siden eg var innom IKEA...   
Før eg dro på tur så sjekka eg dekktrykk og etterfylte(nei, dere har ikkje lyst å vite kva målern viste), og i går, mens bilen sto og ladet så tok eg og sjekka igjen.   
Trykket hadde falt 0.2 - 0.3Bar på alle hjul. 

Eg tror eg skal gjøre det til vane å sjekke annenhver uke fremover...   

Bruker en kompressor fra Biltemas MultiX 18V serie.   
Mulig eg lager en holder for den så den kan ha fast plass i bilen.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA