Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kondens i bil

Startet av havardr, torsdag 01. januar 2015, klokken 19:36

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Marius Engel på søndag 04. januar 2015, klokken 14:29

Sitat fra: smaug01 på søndag 04. januar 2015, klokken 13:45
Kjører med ac og heat på hele tiden siden det iflg bilen bruker minst strøm. Har heller ikke problemer med dugg annet enn det som måtte være på frontruten om morgenen før start. Kjører mye småturer på en mil hver vei til jobben feks om det spiller inn. Er det ikke noen her som har verksted håndboken til Leaf som kan se hvordan ac kretsen er illustrert på tegningen?

Har du sett forskjell på forbruket over tid, minst 15 minutter, og da at bilen er like varm ved begge forsøk (at den ikke er varmest ved slutten av turen)?

Jeg har forsøkt, og sliter med å se forskjell. Men på veldig kort sikt (1-2 minutter), går strømforbruket med med ac også på.

Jeg sendte mail til Nissan support. De svarte at hvis strømforbruket er lavere med Ac og heat enn kun med heat på vinteren må jeg inn på verksted med bilen, for slik skal det ikke være.
Den mailen fikk jeg for ca en uke siden.
Hvis varmekolbe og aircon er på samtidig for å tørke luften burde man se et skyhøyt strømforbruk ikke bare likt eller lavere enn med bare heat på. Det må jo være den overlegent mest effektive måten å bruke opp energi på, likevel ser jeg altså over tid at strømforbruket er lavest med ac og heat på. En varierer selvsagt litt men med ac av spretter den ganske rask opp. Kanskje det er noe feil på min bil? Synes ikke varmen er skremmende akkurat.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Elbil fundamentalist

Sitat fra: dørvakta på søndag 04. januar 2015, klokken 19:35
Kondens sier du? Dette er filmet fra min bil 29 desember. Bilen ble vasket i maskin. Det drypper noen dråper ned herfra hver dag, og bagasjerommet ser ut som et badekar til tider. Jeg har hatt bilen hos buskerud bilsenter, men de bare renset bilen innvendig for mugg og sa at det ike var noe problem. Jeg kaller det lekkasje, jeg.
http://youtu.be/V9in06y1ihE
Du har lekkasje, ingen tvil om det. Trådstarter derimot kan lide under litt mye småkjøring og for dårlig utlufting av fukt tror jeg. Har hatt samme problem med min Leaf og det løste seg med de punktene jeg skrev over.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Marius Engel

#32
Sitat fra: smaug01 på søndag 04. januar 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Marius Engel på søndag 04. januar 2015, klokken 14:29

Sitat fra: smaug01 på søndag 04. januar 2015, klokken 13:45
Kjører med ac og heat på hele tiden siden det iflg bilen bruker minst strøm. Har heller ikke problemer med dugg annet enn det som måtte være på frontruten om morgenen før start. Kjører mye småturer på en mil hver vei til jobben feks om det spiller inn. Er det ikke noen her som har verksted håndboken til Leaf som kan se hvordan ac kretsen er illustrert på tegningen?

Har du sett forskjell på forbruket over tid, minst 15 minutter, og da at bilen er like varm ved begge forsøk (at den ikke er varmest ved slutten av turen)?

Jeg har forsøkt, og sliter med å se forskjell. Men på veldig kort sikt (1-2 minutter), går strømforbruket med med ac også på.

Jeg sendte mail til Nissan support. De svarte at hvis strømforbruket er lavere med Ac og heat enn kun med heat på vinteren må jeg inn på verksted med bilen, for slik skal det ikke være.
Den mailen fikk jeg for ca en uke siden.
Hvis varmekolbe og aircon er på samtidig for å tørke luften burde man se et skyhøyt strømforbruk ikke bare likt eller lavere enn med bare heat på. Det må jo være den overlegent mest effektive måten å bruke opp energi på, likevel ser jeg altså over tid at strømforbruket er lavest med ac og heat på. En varierer selvsagt litt men med ac av spretter den ganske rask opp. Kanskje det er noe feil på min bil? Synes ikke varmen er skremmende akkurat.

Har lest før at flere sier at bilen ikke blir like varm med heat og ac på samtidig, som ved bare heat.

Jeg vet ikke helt hvordan elektronikken justerer forbruket til varmeelement og aircon med slik instilling på vinteren, men kanskje bilen ikke ønsker å bruke full energi på varmeelementet når begge deler er på siden dette bare skal gjøres midlertidig for å fjerne evt dugg? Bare en tanke, ikke basert på fakta. Men det er slik bruk av klima anbefales i bruksanvisningen.

Litt som enkelte husholdningsavfuktere: Den avfukter luften, og varmer den litt opp igjen sånn at du ikke skal få kald luft inn i kupè, men det blir ikke nødvendigvis varmt nok til å holde ønsket kupètemperatur. Mulig?

Jeg kan vel legge til at ved kun heat, og 5 grader eller lavere opplever jeg bortimot ingen dugg i bilen, spesielt hvis jeg velger mode mot frontrute og føtter og vifte i auto. Men stort sett velger jeg full auto, som gir luft mot føtter vanligvis, for det er mest behagelig synes jeg.

havardr

Sitat fra: dørvakta på søndag 04. januar 2015, klokken 19:35
Kondens sier du? Dette er filmet fra min bil 29 desember. Bilen ble vasket i maskin. Det drypper noen dråper ned herfra hver dag, og bagasjerommet ser ut som et badekar til tider. Jeg har hatt bilen hos buskerud bilsenter, men de bare renset bilen innvendig for mugg og sa at det ike var noe problem. Jeg kaller det lekkasje, jeg.
http://youtu.be/V9in06y1ihE

Dette er samme sted som det kommer fra min, dog ikke like mye.
Forhandleren kalte det kondens, og mente at det egentlig ikke skulle skje, men de tok noen bilder og sendte til Nissan, har enda til gode å høre noe fra dem, men skjer sikkert ikke stort der i julen.

@Marius Engel:
Kjøringen på denne bilen varierer veldig, alt fra 5 minutter til en time av gangen, normalt sett går denne bilen tre dager i uken med 2x 30min pluss til butikken, dette gjorde de frem til 16. desember, og den har hatt noen gode turer også etter dette. Fuktigheten ble oppdaget 29. desember og registrert hos verksted samme dag.

@Alle:
Det var igrunn en diskusjon rundt fuktighet i bilen jeg ønsket med denne tråden, og kanskje få kartlagt om dette var et problem. Ikke hvordan AC fungerer.
Min filosofi på det der er at dersom det er meningen å bruke AC, så ville den slått seg på ved "auto" på klimaanlegget. Det er begrenset hvor mye jeg gidder å fikle med de knappene der og justere både hvor det blåser og hvor mye.

Marius Engel


Sitat fra: havardr på mandag 05. januar 2015, klokken 10:25

@Alle:
Det var igrunn en diskusjon rundt fuktighet i bilen jeg ønsket med denne tråden, og kanskje få kartlagt om dette var et problem. Ikke hvordan AC fungerer.


Ser den

IvarB

Opplevde akkurat det samme som trådstarter i helgen og leverte inn bilen til samme forhandler, Vestfold Auto i dag. Glemte å spørre om de har vært borte i dette før, men det skal jeg jammen gjøre når bilen hentes igjen. Blir spennende å høre svaret.
Bilen har vært lite i bruk i julen, men bilen må da jammen kunne tåle å stå ute !
Hadde vært spennende med en tilbakemelding fra trådstarter om hvordan det har gått.

havardr

Liten tilbakemelding her ja:
Intet nytt å melde, sånn egentlig.
De sendte bilder til Nissan, jeg purret opp Vestfold Auto i forrige uke, og da ringte de dagen etter med en spørsmålsliste fra Nissan. De lurte blant annet på om jeg brukte forvarming, om jeg brukte resirkulering, hva temperaturen var i bilen, om den sto "værutsatt" (det er jo en bil for....) Men ja, han sendte inn svarene torsdag i 15 tiden, så får vi se. Tenkte å sjekke med dem i morgen om de har hørt noe mer.

Han regnet fremdeles med at de måtte ta inn bilen for en skikkelig sjekk, men ville gjerne ha tilbakemelding fra Nissan på hvor å leite.

havardr

Liten oppdatering her.

Var akkurat innom Vestfold Auto, her ligger saken hos en stakars mekaniker, så han i skranken viste ikke noe.
Når mekanikeren kom tilbake fra en prøvekjøring kunne han fortelle at han måtte ha bilen inn og ta av hele taktrekket,  det var to steder i taket som måtte sjekkes.

Har fått time onsdag om en uke, så får vi se

IvarB

Vår bil er demontertinnvendig, men de har tatt opp saken videre med Nissan. De fortalte at de hadde en helt lik sak (din bil) når jeg spurte om det hadde vært andre tilfeller. De skulle sette den sammen igjen i morgen hvis de ikke hadde fått noe mer fra Nissan og så ta den inn igjen siden.

skysurfer

Jeg fant nylig masse vann, sikkert en halv liter totalt i bagasjerommet på min 3 mnd gammel leaf....
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

knutgrr

Hvor er det man bør sjekke konkret (både i cupe og bagasjerom) ?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

havardr

Hos meg så kom det inn i "sprekken" mellom mikrofonen og brilleholderen, jeg har også sett andre bilder på nett der det kommer fra en av "festene" til solskjermen.
Vann i bagasjerom kan jo gjerne være andre ting, som utett pakning, hull under bilen eller at vannet finner veien inn ved lysene

havardr

@IvarB : Kan jeg spørre hvor gammel din bil er? Kan jo tenkes at det kan være feil på en serie. Min er levert fresh off the boat 31. Juli 2014

LeafSwe

Tror det beror på dålig ihopsättning. Made in England...
3P+
3SR+

havardr

#44
Liten "oppdatering" igjen her.

Var i dag hos Vestfold Auto.
De har tatt ned trekket i taket, og ingen lekkasjer er funnet. Det var ikke så mye kondens der nå lenger, men bilen har blitt tørket ut.
Saken ligger til oppfølgning hos Nissan enda, og de trodde den nå var sendt til Frankrike, så da får man vel bare vente og se.
Forsøkte å ringe kundeservice nå for å se om de hadde noe mer i saken og kanskje få purret litt fortgang på svaret, men da måtte jeg ha et referansenummer fra forhandler, så da får jeg prøve å skaffe det i morgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA