Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av Hyperstress, tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

EJ

Bil ble kjørt uten stopp fra 100 til 8% så er ikke noe frafall I park

hadde 33km av estimated range igjen og kjørt 328,5 km avg 201wh/km

Bil har vært ladet til 100% 5 ganger I løpet av 1 år, laveste den har vært tidligere er 14%

Har hele tiden syntes at KwH har vært veldig lavt I forhold til % og km (Park og drain er vanskelig å kalkulere)
så jeg ville vente til jeg hadde kjørt I 1 strekk før jeg snakket med Tesla


Men har bedt Tesla se på det når de fikser lekasje I tak osv + årlig service så får se hva de sier

Bil hadde 387 km Typical og 480 rated eller noe slikt før oppstart

Etter hva jeg vet så er vel rated beregnet utifra 175wh/km eller noe slikt

Muffinman

387 typical på en P85D med range mode av er innafor det. Tror bilen din er av den normale sorten, men kunne jo vært gøy å lese den av via canbus. Hvor holder du til i landet?


GOS

Sitat fra: EJ på onsdag 13. juli 2016, klokken 09:53
Vet ikke helt hvor nøyaktig trip teller er med tanke på KwH forbruk

men kjørte fra 100% til 8% selv I sommer og hadde brukt 66,1 KwH I en tur uten stop

med Aircon av

så med de data så har jeg under 72KwH på en 1 år gammel P85D kjørt 10k

Er det noen som jeg bommer totalt på her (Vet at det kan være noe gjemt 1 eller annen plass men 13KwH virker I meste laget
La oss si at bilen din har 78 kwh tilgjengelig på batteriet. Alt dette klarer du ikke å utnytte til å kjøre da deler av energien går vekk til indre motstand. Dersom du kjører i fin konstant pådrag, ca 12 kw (tror jeg det er) effektforbruk, så ville du klart å få ut disse 78, dess mer variasjoner over disse 12 kw dess mere tap i motstand som reduserer det du får ut av batteriet. Min er faring er at dette utgjør noen prosenter.

Jeg er ganske sikker på at batteriet ditt er "innafor"
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cookie Monster

#214
Jeg får også 387 typical på 100% og har 77.5 kWh på min pakke lest både via Canbus og Tesla sin egen diagnosemeny.
Så din er nok helt i orden ;)

Til sammenligning har jeg lest av eldre 85 rwd med ca samme km stand som er nede i 73-74 kWh.

Husk at P85D fikk justert typical verdien i FW 7.1 oppdateringen til 200 wh/km før tap. Min gikk da fra å vise 402 km ved 100% til 387.
200wh/km x 387km = 77.400 eller 77.4 kWh ;) Er også noe tap når man kjører fra 100-0 som ikke vises her så man får ut noen kWh mindre.

Bilen bruker ikke noe mer enn før, selv ved 21" med 285 dekk bak har jeg ikke noe problem å ligge under 180 wh/km i forbruk på langturer.
Så hvorfor Tesla justerte ned P85D og opp 85D etter 7.1 er egentlig merkelig. For 85D er nå litt vell optimistisk for de aller fleste men P85D er litt vell i "strengeste" laget da den var ganske perfekt slik den var før.
Tipper de har hentet data fra mange å justert etter det. P85D har nok i snitt mye høyere siden de brukes nok litt mer aktivt og man er avhengig av å bruke range mode mer for å klare lave tall.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

EJ

Ok, syntes bare det så vel lavt ut selv :)

Får se hva Tesla sier, de skulle ta 1 test når de fikset tingene som ikke var I orden + service

Men stemmer det så stemmer det :)

Muffinman

Angående forbruk på 85D i sommer. Kjører stadig langturer uten rangemode med snittforbruk ned mot og til dels under 160wh/km uten å spare på hverken hastighet eller AC. Dette med 19" PS3. Så den er nok veldig effektiv. Rangemode har forresten kun liten innvirkning på forbruket på 85D.

Håper å få samme hjuloppsett som Cookie i løpet av uka. Riktignok med noe rimeligere dekk. De har veldig gode ratinger, så det blir spennende å se om det stemmer i praksis og ikke minst sammenligne.

zoom

Sitat fra: lunitiks på onsdag 13. juli 2016, klokken 09:40
hvor er sigurdi og cookie med nasa-utstyret sitt? få denne 75kwh-bilen avlest!
Om nevnte personer har anledning kan vi ta en canbus avlesing av min S75D.

Øggen

Tek ej heilt feil, når ej får en følelse av at 85 pakken va en særdeles dårlig deal? Mtp effekt du får i forhold til det vi betalte for?
Fikk data fra utlesning av min bil idag.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

Neida, dette er helt greit. Du må legge på 4kWh i brickprotection som du ikke får utnyttet. Da er du på 81,5.  Det er et kjent sak at 85-pakkene underleverer noe, men det er noe forskjell på hva de leverer som nye. Det finnes årsgamle biler som fremdeles ligger godt oppå 78kWh + brick. Så taper jo disse batteriene seg mest i starten før de stabiliserer seg.  Min 85D ligger på 77, mens P85`en litt over 69. Sistnevnte er nok ikke helt i vater (batteri eller bms) og skal inn på garanti. Det at de tar den inn tyder nok på at de har sett avvik gjennom fjerndiagnosen. Spent på hva som kommer ut av det.

Øggen

Mitt utklipp av ditt svar: "Det er et kjent sak at 85-pakkene underleverer noe"
Kjent eller ikkje, det understreka berre mitt inntrykk. Not much value for the money!
Kosta vel 70K å oppgradere fra 70 til 75, så da "tapte" ej 50000 på dei manglande 3,5 kW`ane
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

Vet ikke hvor gammel bilen din er, men nominell kapasitet er jo oppgitt på ny bil. Du må også ta høyde for det som batteriet har tapt seg til å begynne med før det stabiliserte seg. Nå er det vel målt nybiler til over 79kWh, og da er vi oppe i 84kWh inkl brick. Det synes jeg er innafor. For de tidlige 85-bilene var ikke slik, de batteriene hadde nok noe lavere kapasitet når de var nye og avviket mellom oppgitt og reell var større.

Skulle vært interessant å vite i hvilket kapasitetsmessig intervall pakkene skal ligge for at Tesla godkjenner dem til montering i ny bil.

GOS

Sitat fra: Øggen på onsdag 13. juli 2016, klokken 18:40
Mitt utklipp av ditt svar: "Det er et kjent sak at 85-pakkene underleverer noe"
Kjent eller ikkje, det understreka berre mitt inntrykk. Not much value for the money!
Kosta vel 70K å oppgradere fra 70 til 75, så da "tapte" ej 50000 på dei manglande 3,5 kW`ane

Her må du vel sammenligne epler med epler. Når du har 77 på din så må du sammenligne det med 71 på 75-batteriet eller 66 på 70-batteriet. Alle har ca 4 kwh i brick protection og dine 77 er etter at disse 4 er trukket fra. (De tidligere 70-batteriene har muligens noe mer enn 66 etter fratrekk av 4 kwh brick protection)

Så den deltaen på 3.5 er nok ikke riktig.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Tja, 60 og 70 ligger nok noe nærmere oppgitt kapasitet i virkeligheten enn hva 85-pakkene gjør. Det blir veldig spennende å se hva 60, 70 og 75 av ny type med 75-batteri vil måle.

GOS

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:40
Tja, 60 og 70 ligger nok noe nærmere oppgitt kapasitet i virkeligheten enn hva 85-pakkene gjør. Det blir veldig spennende å se hva 60, 70 og 75 av ny type med 75-batteri vil måle.
Ja, men det ser du jo ut av tallene mine også. 77+4=81 som ikke er 85.    71+4 = 75 som er 75
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA