Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4WD

Startet av EinG, tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:53

« forrige - neste »

EinG

Et spørsmål, for kjøring med 4WD må en da ha strøm igjen på bilen? Eller? I instruksjonsboken står det vel noe om en kan bruke charge funksjonen før fjelloverganger mm. Hvordan fungerer egentlig dette i praksis?

aaa3

I praksis kan du glemme det.
Er det skikkelig glatt, og du likevel vil kjøre mer enn 70-80 km/t, kan det være lurt å spare strøm, slik at du sikrer drift på bakhjulene. Da kan du bruke "Save".
I lavere tempo (opp til et sted mellom 70-80 km/t) vil fremdriften alltid leveres fra elmotorene, evt med støttestrøm fra ICE, "series hybrid mode". Da vil du ha drift også på bakhjulene, uansett om batteriet er "tomt".
Du vil ikke få mekanisk fremdrift fra motoren før høyere tempo enn dette på grunn av at det er en fast utveksling mellom motoren og hjulene, "parallel hybrid mode".
I praksis kan du glemme hele greia, min erfaring er at bilen velger driftsmodusen som passer best. Også når vi skal opp den siste, bratte kneika til hytta, etter å ha klatret opp fra dalen med "tomt" batteri.

diax

Ved parallellhybridmodus og kjøring i f.eks 100km/t++ kan man få firehjulsdrift ved å trykke inn "4WD Lock"-knappen. Da driver ICE fremakselen og elmotor bakaksel.

tony_johansen

"I lavere tempo (opp til et sted mellom 70-80 km/t) vil fremdriften alltid leveres fra elmotorene, evt med støttestrøm fra ICE, "series hybrid mode". Da vil du ha drift også på bakhjulene, uansett om batteriet er "tomt"."

Som helt fersk Outlander phev eier, var det en befrielse å lese denne setningen som er kopiert fra et innlegg lenger opp.  Er det noen som er uenige i utsagnet eller kan jeg regne det som fakta.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

leafnor

Et "ikkeproblem".

Bilen er en elektrisk bil som enten driftes med strøm fra batteri eller strøm fra generator som igjen er driftet av forbrenningmotoren. Det er alltid 4WD, men over 120km/t kun om det er nødvendig ut fra bilens styresystem.
Over 65 km/t kobles motor direkte til forhjulene, og energi kan gå rett til fremdrift uten å gå veien om batteri. Optimal drift av bensinmotor gjør at det enten går overskuddsenergi til batteri, eller det tappes fra batteri om driftsfoholdet på bensinmotor tilsier at det er mest energieffektivt.
Kjør bilen, ikke tenk mer på det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Godt sagt. Kjør bil og ikke tenk på alle "tips" . Din nye bil klarer seg selv.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Taffelman

Batteriet er på 12 kWh, men bare 8 kWh er "tilgjengelig". Når batteriet er kjørt tomt og el-rekkevidden viser 0 km, så går bilen over fra å være plug-in "elbil" til å fungerer som en vanlig hybrid med 4 kWh buffer. Derfor er det alltid nok strøm til 4wd.

Elbil modus: 0 - 120 km/t hvis det er strøm på batteriet (utover bufferen)

Serie-hybrid 0 - 67 km/t hvis det ikke er strøm igjen

Paralell-hybrid over 67 km/t hvis det ikke er strøm igjen, eller over 120 km/t med strøm på batteriet.

Det er lurt å spare igjen litt ekstra strøm, evt. lade med charge knappen, før lange stigninger med tung last/henger for å unngå ubehagelig høyt turtall på motor/generator opp hele bakken.
X75D
TM3 LR AWD

Bjornlon

Min erfaring er også at det eneste problemet hvis batteriet er "tomt" (helt tomt blir det altså ikke) er motoren går med et inn i h....turtall, men 4WD har man altså fortsatt.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

Taffelman

Med tung henger og "tomt" batteri jager turtallet veldig i serie-hybrid modus for å lage nok strøm til el-drift. Da hjelper det å holde seg over 70 km/t slik at bensinmotoren kobles inn på framakselen mens elmotorene fungerer mer som hjelpemotorer i motbakkene.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA