Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan du styre luften akkurat og BARE dit du vil? Hva skjer ved luft bare på beina

Startet av , tirsdag 23. desember 2014, klokken 03:19

« forrige - neste »

Bjoris

Syns også det kommer lite på beina, fortsetter å blåse omtrent likt på vinduet om jeg endrer til bare på beina

Muffinman

Har kjørt ca. 30 mil i dag, mye i temperatur mellom -10 og -14 grader. Faktisk var det kaldt på beina store deler av turen. Merker ikke noe til det når det bare er noen få minus.

ctr46


Sitat fra: Muffinman på lørdag 27. desember 2014, klokken 20:15
Har kjørt ca. 30 mil i dag, mye i temperatur mellom -10 og -14 grader. Faktisk var det kaldt på beina store deler av turen. Merker ikke noe til det når det bare er noen få minus.

Tror det er min erfaring idag også. Nå når det er skikkelig kaldt så fungerer ikke elektronikken godt nok. I et par minus og på sommerhalvåret så funker det som det skal...
.

eadie

Virker som kuldegufset på beina kommer i typiske regen situasjoner. Feks lange slake nedoverbakker.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Nye 30 i dag. Eksperimentert litt. I auto finner bilen på at den skal blåse opp på vinduene. Da kommer det svært lite varmluft på beina, og det blir kaldt. Skrur jeg av AC og setter anlegget til å blåse kun på beina blir passe med luft der nede, varmen på beina kommer tilbake og det blåser fremdeles rikelig luft opp på frontruta. Noe kaldere enn 4-5 minus, så blir beina kalde i auto. Auto fungerer med andre ord ikke helt bra når det blir skikkelig kaldt.

Øggen

Grunnen til at jeg spurte om dette er at jeg fryser egentlig aldri. MEN, blir jeg kald på beina , da fryser jeg som bare det. I min bil kommer det så godt som INGEN luft på bena og jeg fryser spennt hele tiden. Kjørte en del i 9minus nå og det var rett og slett jævlig. Men i følge verkstedet er min bil helt iorden. En annen ting med at det blåser/puster varm luft over alt, er at det klabber noe voldsomt på frontruta. Aldri opplevd dette i andre biler om jeg stiller varmen på bena.

eadie

Da har vi observert det samme, Muff. Hvem melder fra til Tesla om svakheten med auto ( og klimaanlegget forøvrig) i kaldere vær enn 0 gr?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

amund

Jeg har kjørt en del nå i jula, har ligget på ca -10 hele tiden. Jeg fryser alltid, men ikke i denne bilen med auto og 22 grader. Av og til må jeg skru ned til 20 for å ikke svette ihjel, virker som det er i starten av turen, når den fyrer som verst.

Har merket at den blåser kun på ruta i starten, men det er bare de første 2-5 minuttene med kald bil, så blåser det på beina.

Har merket kald trekk av og til, fra trekantvinduet, eller dørhåndtaket, muligens nede i framkant av døra, men merker det bare hvis jeg kjenner etter, blir ikke kald på beina.

Det skal sies at jeg kjører på Østlandet, her går det fort 110-120 men er sjelden eller aldri vind, har en teori om at om man har mye sidevind så trekker det mer, har opplevd det i andre biler. Hvis dere har mye sidevind, kanskje det trekker nok til at det blir kaldt? Eller så må det være forskjell på min bil og deres, for jeg er storfornøyd med dette anlegget i auto.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Haldenser

Nylevert bil og ingen problemer med varme, klima, trekk osv. Nydelig bil å kjøre vinterstid, og er nesten i varmeste laget for min del (må ned på ca 19 grader for god komfort
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Øggen

Sitat fra: Haldenser på mandag 29. desember 2014, klokken 16:23
Nylevert bil og ingen problemer med varme, klima, trekk osv. Nydelig bil å kjøre vinterstid, og er nesten i varmeste laget for min del (må ned på ca 19 grader for god komfort

Supert at bilen er varm, men mitt spmål var om den styrer lufta dit du bestemmer du vil ha den. Altså f.eks BARE på beina.

finn_roen

Når alt står til "auto" Velger den varme mot beina, men det er meget lite luft som kommer ned mot beina, det meste går mot frontruten, virker ikke som jeg har noe valg, unsett hva jeg velger blir resultatet det samme.
Prøvde luft inn i kupeen men da skjedde ikke en dritt..

MagnusB

Hvis man ønsker maksimal luftstrøm på føttene lønner det seg å stenge luftkanalene som går ut i kupeen. Dette gjøres ved å skyve hendelen på luftekanalene helt til høyre/venstre. Dette fungerer på alle luftekanalene også på luftekanalene i midten forran og bak.
Stolt eier av brun (nå "limited edition") S60 siden Mars

RaBalder

Sitat fra: MagnusB på fredag 09. januar 2015, klokken 23:52
Hvis man ønsker maksimal luftstrøm på føttene lønner det seg å stenge luftkanalene som går ut i kupeen. Dette gjøres ved å skyve hendelen på luftekanalene helt til høyre/venstre. Dette fungerer på alle luftekanalene også på luftekanalene i midten forran og bak.
Det skal ikke være nødvendig å tette alle andre ventiler for at man skal få varm luft i maximale mengde ut ved føttene.

Det bør være nok å velge på skjermen at man skal ha luft på føttene og ingen andre steder. Da forventer jeg at mesteparten (godt mer enn 50%) kommer på føttene. Litt er det vel praktisk fremdeles går til defroster-dyser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA