Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader Sørlandet.

Startet av Nutcase, tirsdag 16. desember 2014, klokken 17:26

« forrige - neste »

AAK



Ny hurtiglader er under montering 30meter fra E39 ved Vigeland - Lindesnes. Her er det pizzabakeren og resturant/gatekjøkken like ved.

Nå står laderene veldig tett langs E39 her sør i landet. Dette er veldig bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk

goggo

Dette er en fin plassering. Fint å kunne fylle på litt før eller etter en tur ned til Spangereid eller Lindesnes fyr, eventuellt nordover på RV 460.

Vet du @sørlandsbanden om det er Fortum eller GK?
Jeg hadde egentlig ventet at det skulle dukke opp en GK ladestasjon på Circle-K stasjonen en kilometer eller så lengre vest for denne lokasjonen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

AAK

Sitat fra: goggo på lørdag 01. juli 2017, klokken 10:40
Dette er en fin plassering. Fint å kunne fylle på litt før eller etter en tur ned til Spangereid eller Lindesnes fyr, eventuellt nordover på RV 460.

Vet du @sørlandsbanden om det er Fortum eller GK?
Jeg hadde egentlig ventet at det skulle dukke opp en GK ladestasjon på Circle-K stasjonen en kilometer eller så lengre vest for denne lokasjonen.

mvh
Hugo

Nei, det vet jeg ikke. Finner heller ikke noe info om det når jeg googler.. ser Lindesnesfondet støtter med 150k til denne, en i Kyrkjebygd og en på Bortelid. Så dette er veldig gode nyheter med hurtiglader på disse strekkene innover også.

Denne på Vigeland er fint plassert ja, selv om jeg personlig liker plassering ved "bensin"stasjoner best. Laderne i Mandal ligger litt avsides, og den ENE i Lyngdal ser jeg alltid er opptatt. Selv bor jeg på Vigeland, så har aldri hatt behov for å lade på disse. Men i Lyngdal burde det vært satt opp flere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

trondav

Sitat fra: sørlandsbanden på lørdag 01. juli 2017, klokken 21:16
Sitat fra: goggo på lørdag 01. juli 2017, klokken 10:40
Dette er en fin plassering. Fint å kunne fylle på litt før eller etter en tur ned til Spangereid eller Lindesnes fyr, eventuellt nordover på RV 460.

Vet du @sørlandsbanden om det er Fortum eller GK?
Jeg hadde egentlig ventet at det skulle dukke opp en GK ladestasjon på Circle-K stasjonen en kilometer eller så lengre vest for denne lokasjonen.

mvh
Hugo

Nei, det vet jeg ikke. Finner heller ikke noe info om det når jeg googler.. ser Lindesnesfondet støtter med 150k til denne, en i Kyrkjebygd og en på Bortelid. Så dette er veldig gode nyheter med hurtiglader på disse strekkene innover også.

Denne på Vigeland er fint plassert ja, selv om jeg personlig liker plassering ved "bensin"stasjoner best. Laderne i Mandal ligger litt avsides, og den ENE i Lyngdal ser jeg alltid er opptatt. Selv bor jeg på Vigeland, så har aldri hatt behov for å lade på disse. Men i Lyngdal burde det vært satt opp flere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser fremdriften her daglig - jobber på nabohuset DDV Drift :-) Blir ett greit alternativ på strekningen Stavanger-Kristiansand. Rett ved E39.


Sent from my iPad using Tapatalk

goev

Så flott at det dukker opp en hurtiglader på Vigland og!
Jeg har sett at det jobbes med noe oppe på Cirkle-K-stasjonen også, men jeg vet ikke om det er snakk om ladestasjon. Hadde vært kult med to på Vigeland :D

Når det gjelder laderene i Mandal, så er Fortum sin på Kiwi ganske fin. Det er jo både Kiwi, Rema og Pizzabakeren i nærheten. Ikke er det så stor avstikker fra E39 heller.
Laderen ved Buen ligger ved kulturhuset med kiosk og en stor lekeplass for ungene. I tillegg ligger det en italiensk restaurant der. Kanskje litt langt unne E39, men ikke akkurat avsidesliggende  ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Noen som vet noe mer om denne "laderen" på Vigeland? Alt jeg ser foreløpig er en ubetjent bensinstasjon :(
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AAK

Sitat fra: goev på mandag 14. august 2017, klokken 12:20
Noen som vet noe mer om denne "laderen" på Vigeland? Alt jeg ser foreløpig er en ubetjent bensinstasjon :(



Sitat fra: AAK på søndag 10. september 2017, klokken 11:26
"Hurtiglader på is"

Lindesnes avis melder at ladestasjonen ved e39 Vigeland er lagt på is. Utifra denne saken så ser det ut som om de skulle drifte sin egen stasjon? Og at grønn kontakt eller Fortun ikke var inni bildet her? De ønsket også at det skulle være kortterminal, men at det ikke er mulig å få levert ladere med det.

"Så disse ladestasjonene leveres faktisk over hodet ikke med kortterminal"






Sent from my iPhone using Tapatalk



Sent from my iPhone using Tapatalk

goev

Ser ut som at det skjer noe i Hestehaven på Vigeland.
Da jeg suste forbi rundkjøringen i morges, så jeg noe som lignet mistenkelig på en hurtiglader der.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Radiobil1

Sitat fra: goev på onsdag 18. oktober 2017, klokken 10:39
Ser ut som at det skjer noe i Hestehaven på Vigeland.
Da jeg suste forbi rundkjøringen i morges, så jeg noe som lignet mistenkelig på en hurtiglader der.

Den er oppe og kjører, men av en eller annen årsak koster det 4 kr pr minutt på denne.
Noen som vet hvordan minuttpriser blir fastsatt?

Virker jo rart å betale pr minutt vs pr Kwt, som jo virker mer fornuftig. Betaler jo ikke strøm hjemme pr tidsenhet men pr kwt. Spørs joo også litt på hvor mye bilen klarer å motta pr minutt, som er ganske forskjellig. Både utfra biltype men også utfra batteritemp.

Hvis denne ligger 1,50 over i pris kontra lader i Mandal velger vel folk heller det?

Lars C. Krogenæs

Fortum har noen ladere de ikke tjente penger på grunnet lite bruk. Da valgte de å sette opp prisen på disse, for å komme i pluss.

Resultatet er jo at disse laderne blir enda mindre brukt, og man velger heller ladere andre steder. Dermed taper de enda mer.... Jeg skjønner ikke at Fortum heller har vanlig pris, og subsidierer disse ladestasjonene. Det kommer jo stadig flere elbiler, så de vil gå med overskudd i fremtididen -hvis prisen er riktig.

Prismodellen med betaling per minutt er for å unngå at man står i evigheter for å topplade elbilen. De siste prosentene er trege å fylle på. Med en pris kun på strømmen hadde man ikke hatt noe incentiv til å flytte bilen etter 80-90 prosent.

Hurtiglading er ikke en råvare du kjøper, men en tjeneste. Akkurat som en klippetime hos frisøren eller tur med bussen. I andre land, der elbilen ikke er et massemarkedsprodukt, har de mange flere hurtigladere per elbil, og det er ikke like farlig at elbilene blir stående å topplade. De vil nok endre mening etterhvert..
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

goggo

Det er jo en Circle K stasjon noen hundre meter lengre oppi bakken der, la oss håpe at Circle K eller Grønn Kontakt kommer med en ladestasjon der snart.

Jeg vil tro at det er stort behov for en ordentlig ladestasjon i dette området (da mener jeg med 2 eller flere hurtigladere, og en prising som ikke skremmer vettet av kundene).

Dette ligger jo midt mellom Lyngdal og Mandal på E39, samt at hovedveien til Lindesnes Fyr og Spangereid (med bl.a. den nye Under restauranten) går herfra.

Grønn Kontakt - hvor er dere? :)

Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre hurtigladebilister, men selv planlegger jeg aldri stopp på ladestasjoner der det bare er en enkelt hurtiglader. Spesielt ikke når det hverken er kaffe påfyll eller do her. Da blir disse bare  til nødbruk.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Lars_F

BKK har nylig åpnet denne uken ny ladestasjon ved Frolandssenteret. Mykland ble satt i drift tidligere i år.
Jobber med hurtiglading i Eviny

siddis86

Usikker hvor jeg skal legge denne, men den kommer her:

Nå har vi kjørt på en langhelgtur til Sørlandet og gjort oss noen erfaringer med hurtiglading i området. Har vært på fjellhytte i Lyngdal med forskjellige utflukter så det har blitt lading og planlegging. Med IONIQ klarer vi med null problem å komme oss til hytta og Lyngdal om vi starter hjemmefra med fullt batteri. Måtte lade i Lyngdal for å komme oss på dagstur til dyreparken. Vi kunne også kommet oss frem og tilbake til dyreparken på en lading, men litt snaut. Og dette er også grunnen til min lille frustrasjon.

For det første er dette etter GKs prishopp dyre greier mtp at Fortum sitt prispåslag mellom Ålgård og Mandal.

For det andre må skjønner jeg ikke forretningsmodellen til disse selskapene. 2-3 hurtigladere hver plass kunne med fordel blitt erstattet med færre lokasjoner og heller flere ladere på hver plass. Det blir litt kaotisk og kø på noen plasser og skal man da ta sjansen å kjøre videre til neste plass. Er det mer kø der? Står man lenge i kø, kan man se at det er bortimot tomt noen km lenger ned på strekningen. Og ja, jeg ser poenget med at det bor folk på disse plassene som trenger lading nært hjemstedet hele året. Men om man hadde hatt et stort «ladetorg» enten i Lyngdal, Mandal eller Søgne, tror jeg vi hadde unngått en del frustrasjon. Håper dette kommer med nye E39 som bygges der nede. Om Lyse eller CirkleK ønsker å etablere dette så er markedet «up for grabs». Fortum som måtte legge på prisen tror jeg bommer pga de har en til to ladere ved hver rundkjøring.

For det tredje og denne går til Grønn Kontakt. Helt i orden å ville tjene penger, men dere lurer ikke meg med mindre jeg må. Sørg i alle for at ladekablene deres er lange nok. Hva skjer med disse nye laderne hvor folk som kjører IONIQ må stå på kryss og tvers for å få ladet? Det er faktisk et elendig stykke arbeid.

Skal kjøre til Sandefjord og Sverige i neste uke og kommer til å planlegge med å lade på flest mulig IONITY-stasjoner bortover. Satser på en fin tur. Bilen er jo en drøm å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA