Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mus i bilen

Startet av TorC, søndag 30. november 2014, klokken 20:19

« forrige - neste »

TorC

Jeg har nå oppdaget at jeg har mus i bilen. Jeg trodde dette var et problem i gamle biler, men jeg har nå to bevis på at det er mus.

Jeg oppdaget for en ukes tid siden at et fleeceteppe som er blitt tygget istykker på. Jeg trodde kanskje at teppet var begynt å gå i oppløsning grunnet dårlig kvalitet. Så idag oppdaget jeg 3 sjokoladeplater som er gnagd på.

Jeg skjønner ikke hvordan i alle dager det kan ha kommet seg inn mus siden jeg sjeldent lar dørene stå åpne. Og jeg er litt redd for at de skal begynne å gnage på ledninger.

Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg skal bli kvitt jævelskapet? Og er det andre som har opplevd det samme? I så fall må det jo være noen ganske store hull et eller annet sted i bilen.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

elektrolux

Er musa inne i bilen går tankene mot gassing av gnageren.

Fortrinnsvis med ikke brennbar gass. F.eks Nitrogen

Siden Nitrogen er lettere enn luft tilføres nitrogenet høyt oppe og vil ventileres ut naturlige åpninger i bunn av bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TorC

Litt skeptisk til gassing av samme årsak som gift
"- Det man absolutt ikke må gjøre er å legge musegift inne i bilen. Da spiser musen den for så å gjemme seg. Råtten mus gir definitivt vond lukt i bilen, avslutter Jan Ivar Engebretsen."

Imidlertid er gass bedre enn gift siden gass er temmelig smertefri. Gift gir en meget smertefull død der musa blør ihjel innvendig over flere timer.

Tror jeg må gå til innkjøp av musefeller...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sølv-pilen

Åpne bilen og la katten sove i garasjen. problem solved.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

TorC

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:41
Åpne bilen og la katten sove i garasjen. problem solved.

Har ikke katt, har ikke garasje, er ikke sadist.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ohm

Musefeller med peanøttsmør. Funker bra.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Daeedor

#7
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 21:46
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:41
Åpne bilen og la katten sove i garasjen. problem solved.

Har ikke katt, har ikke garasje, er ikke sadist.

Hvis du skal ta livet av musa i utgangspunktet , så kommer den faktisk til å dø av det - og du har skylda. Når det er sagt er jeg heller ikke sadist , men jeg har katt. Og den er atskillig mer effektiv enn : felle , gass og .. pistol.
Årsaken til at katten kom hit i utgangspunktet var våre forfedre som hentet den hit fra varmere strøk ..  for å ta gnagere. Og det gjør den helt fint....  :P ( jeg får legge til at jeg bor på landet , og at det hadde vært helt uholdbart uten katta her. Hadde ikke fått gjort annet enn å tømme feller for muselik året rundt ....Pus gjør definitivt jobben sin , det yrer av småkryp her hele året....men ikke inni hus og garasje !)

TorC

Sitat fra: Daeedor på søndag 30. november 2014, klokken 22:11
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 21:46
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:41
Åpne bilen og la katten sove i garasjen. problem solved.

Har ikke katt, har ikke garasje, er ikke sadist.

Hvis du skal ta livet av musa i utgangspunktet , så kommer den faktisk til å dø av det - og du har skylda. Når det er sagt er jeg heller ikke sadist , men jeg har katt. Og den er atskillig mer effektiv enn : felle , gass og .. pistol.
Årsaken til at katten kom hit i utgangspunktet var våre forfedre som hentet den hit fra varmere strøk ..  for å ta gnagere. Og det gjør den helt fint....  :P ( jeg får legge til at jeg bor på landet , og at det hadde vært helt uholdbart uten katta her. Hadde ikke fått gjort annet enn å tømme feller for muselik året rundt ....Pus gjør definitivt jobben sin , det yrer av småkryp her hele året....men ikke inni hus og garasje !)

Musa skal dø. Jeg er ingen vegetarianer/hippie/tree-hugger.  MEN jeg synes ikke at musa skal lide unødvendig. Både gift og katter medfører at musa må få en pinefull død. Jeg vil at musa skal dø, ikke lide. Katter liker å pine ofrene sine på måter som gjør at selv Mengele ville snudd seg i grava. Selv om dette er kattens naturlige instinkter vil jeg ikke at "min" mus skal lide en slik død. Jeg har ikke noe imot at den skal dø, selv om jeg synes det er synd at den ikke er spiselig.

Musefeller og peanettsmør skal kjøpes inn imorgen!



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ohm

Bruker plastfeller fra Europris. 2 pakk til 50 Kr er litt åte i dem, men jeg sper på med litt peanøttsmør, da blir det fangst. Lykke til.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 23:01
Musefeller og peanettsmør skal kjøpes inn imorgen!

Godt den ikke skal pines, men har du tenkt på om den er allergisk for peanøtter? ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 23:01
Musefeller og peanettsmør skal kjøpes inn imorgen!

Godt den ikke skal pines, men har du tenkt på om den er allergisk for peanøtter? ;)

Hvis den er allergisk mot peanøtter vil den neppe lide så lenge.. En moderne musefelle knekker nakken på den før imunforsvaret får sjansen til å reagere. Og hvis den er allergisk mot peanøtter vil den uansett dø.  Da har jeg iallefall gitt den en mulighet til en verdig død.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

Sitat fra: TorC på mandag 01. desember 2014, klokken 00:47
Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 23:01
Musefeller og peanettsmør skal kjøpes inn imorgen!

Godt den ikke skal pines, men har du tenkt på om den er allergisk for peanøtter? ;)

Hvis den er allergisk mot peanøtter vil den neppe lide så lenge.. En moderne musefelle knekker nakken på den før imunforsvaret får sjansen til å reagere. Og hvis den er allergisk mot peanøtter vil den uansett dø.  Da har jeg iallefall gitt den en mulighet til en verdig død.

;)

TB

Har god erfaring med denne typen:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Skadedyr-og-fugl/Musefeller-2-stk-140301/

Har satt opp fleire slike i garasjen etter eg i vår opplevde mus i fossilbilen (som ikkje blir så mykje brukt). Det var hol i dieseltanken, slik at det vart masse dieselsøl ved fylling av full tank. Vart dyrt også... feller er rimelig.

På loftet satte eg opp både denne plasttypen, og den gamle typen. Resultat: Musa henta åte frå den gamle typen, uten at dei løyste seg ut. I plast typen har det vore fangst fleire gonger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

terjebc

Tok en mus i Leafen senest i helgen. Lurer på hva av ledninger den kan ha gnagd på.
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA