Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betale for Car-Net: Verdt prisen?

Startet av Gordon Retriever, søndag 23. november 2014, klokken 23:45

« forrige - neste »

Gordon Retriever

De første e-up!-ene ble levert til norske kunder i begynnelsen av andre halvdel av november 2013.  Det betyr at perioden med gratis tilgang til Car-Net er ute.  For mens Nissan tilbyr norske Leaf-eiere tre års gratis app-bruk, og britiske eiere av e-up! og e-Golf også får tre års bruk av Car-Net med på kjøpet, har VW og Møller bestemt at norske e-VW-eiere får klare seg med ett enslig år før man må betale for tjenesten.

Pris for tjenesten er oppgitt til 100 euro pr. år, noe som skulle tilsvare +/-850 norske kroner. 

Det nærliggende spørsmålet blir da hva du selv vil velge når din egen gratisperiode utgår.
Hva er du minst fornøyd med ved Car-Net, og hvilken funksjon har du hatt mest nytte av?

Hyperstress

Kjipt å måtte betale for dette. Forvarming av bil er på en måte  en del av bilens funksjonalitet. Ekstra kjipt å begynne å betale nå, når carnet ikke har fungert skikkelig før nylig :( burde fått ett år ekstra.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

EV - Driver

Er hverdagen regelmessig så fungerer forhåndsprogrammering av dette fint. Kona møtes hver morgen av oppvarmet E-UP ladet til 80% klokka 07.05. Virker hver dag. Tror ikke vi forlenger når den tid kommer.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

rogerh

Sammenlignet med andre app jeg bruker får Car-Net terningkast 2 fra meg. I ca 30% får jeg ikke logget meg på. I mitt bruk blir å slå på klima en "need to have" mens de andre er funksjonene er mer "nice to have"
Men å betale +/- 850 for denne appen viser vell mer hvor langt etter VW (bilindustrien) er i forhold til andre app-produsenter. Hadde VW gjort det mulig med å sette et SIM kort i bilen kunne et standard M2M abonnement til kr 20 pr mnd gjort susen.

Tompro

Det sitter vel et sim-kort i bilen, og det kommuniserer over mobilt datanett. Så at det koster noe må vi regne med. Men 850 synes jeg er en litt stiv pris, tross alt.

Men det viktigste for meg er ikke om det koster 600 eller 850, men at tjenesten er såpass upålitelig. Møller hevder at fordi serveren står i USA, så er det forsinkelser i kommunikasjonen. Men med all respekt, det burde koste millisekunder i tid, ikke mange ti-talls sekunder... Det er varmestyringen som betyr noe, og ladestyring til en viss grad. Det andre klarer jeg meg godt uten. Så jeg vil nok fortsette å betale etter år 1, hvis systemet har tilstrekkelig kvalitet.

Og la oss slutte å kalle første år for "gratis" - Ikke'no er gratis, men 1. år er inkludert i prisen på bilen. Vi betaler altså indirekte også for 1. år, og må kunne forvente at tjenesten fungerer skikkelig, og dette er ikke et gratistilbud fra VW som vi skal akseptere en dårlig kvalitet på.

poskare

Nå har jeg ikke fått bilen ennå, så kun testet demo versjonen. Men riktig som Tompro sier her, de kan ikke skylde på at serverne er i USA. Har jobbet med servere i USA kjørende med tunge databaser og aldri hatt noen forsinkelse som har påvirket nevneverdig ytelse. Dette er snakk om dårlig programmering eller dårlig tuning av overføringen av data mellom bil, server, og App, eller ikke investert i serverpark som takler antall forespørsler.
Datamengden bilen sender til server burde ikke være store greiene og unnagjort på sekunder på 3G/4G. Samme gjelder dataene som appen bruker....

Iluvmyup

Er enig med flere her. Burde fått et år ekstra pga alle problem med appen. Bruker den egentlig bare til å sjekke at bilen faktisk lader før jeg legger meg, slik at jeg ikke våkner og skal til jobb, uten strøm :)

Klimakontroll virket aldri for meg før siste oppdatering, men nå er jeg vandt med å klare meg uten funksjonen.

Burde ha fått flere funksjoner som ex. sms varsling ved lade-brudd & fulladet batteri, og mulighet til å stille inn lade prosent og klima ved et tidspunkt. (som allerede finnes i kjøre computer)

Med dagens funksjoner og kvalitet tror jeg det er liten sjanse at jeg velger å forlenge car-net avtalen.

Tompro

Det siste uken synes jeg car-net har vært særdeles dårlig. Får sjekket eller slått på varme kanskje i 1/4 av tilfellene, og sjelden om morgenen når det er mest aktuelt. Spørsmålet er hva vi som brukere bør gjøre med dette. Bilen er solgt med funksjonaliteten i car-net som et klart salgsargument, tydelig profilert i brosjyren. Vi får en mangelfull leveranse.

Jeg synes faktisk det er ganske merkelig at VW ikke får skikk på dette etter så lang tid. En nærliggende antakelse er at dette har de ikke mye fokus på, og anser det ikke som viktig. Kanskje på tide å la NAF/Motor se på dette og hvilke forpliktelser de har i forhold til det de selger?

areinh


Sitat fra: Tompro på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:46
Det siste uken synes jeg car-net har vært særdeles dårlig. Får sjekket eller slått på varme kanskje i 1/4 av tilfellene, og sjelden om morgenen når det er mest aktuelt. Spørsmålet er hva vi som brukere bør gjøre med dette. Bilen er solgt med funksjonaliteten i car-net som et klart salgsargument, tydelig profilert i brosjyren. Vi får en mangelfull leveranse.

Jeg synes faktisk det er ganske merkelig at VW ikke får skikk på dette etter så lang tid. En nærliggende antakelse er at dette har de ikke mye fokus på, og anser det ikke som viktig. Kanskje på tide å la NAF/Motor se på dette og hvilke forpliktelser de har i forhold til det de selger?

Det har fungert dårlig her også den siste uken, er først og fremst mangel på klima-funksjonen som irriterer meg.

Hvis jeg skal tippe, med erfaring fra tyskernes interesse for mobilbruk i bil, så vil jeg tro at dette er et tema med lav prioritet. Vi nordmenn har høye forventninger til at slik teknologi skal fungere, og samtidig er vi et lite marked globalt.

Når det kommer til å klage på tjenesten, så er det vel slik at de kan gjemme seg bak at det er en betalingstjeneste som man har fått gratis det første året. Således vil det vel kun være grunnlag for å klage på abonnementet man eventuelt velger å betale for senere, dersom det ikke skulle fungere tilfredsstillende.

Man burde kanskje sende en samlet henvendelse fra elbil-brukere til Møller, hvor man fremstiller misnøyen. De færreste vil være villige til å betale for en tjeneste som kun virker av og til. Fremfor å sko seg på forbrukerne, burde Volkswagen tilby dette som en gratis tjeneste, og kanskje spesielt i deres største elbil-marked?

Tompro

Sitat fra: areinh på tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:42
Når det kommer til å klage på tjenesten, så er det vel slik at de kan gjemme seg bak at det er en betalingstjeneste som man har fått gratis det første året. Således vil det vel kun være grunnlag for å klage på abonnementet man eventuelt velger å betale for senere, dersom det ikke skulle fungere tilfredsstillende.

Godt mulig du har rett i at de kan hevde dette, men jeg tviler på det. I bilbrosjyren http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/hovedbrosjyrer/e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.file/hovedbrosjyre_e-up-.pdf , side 12-13, presenteres car-net som et vesentlig poeng ved bilen, og dermed etter min mening basis funksjonalitet og ikke et "tilleggstilbud"

I utstyrsspesifikasjonen http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.file/e-up--november-2013.pdf er car-net beskrevet som "standardutstyr" og 1 år inklusive. Det forstår jeg slik at jeg i bilens pris har betalt for det 1. året, og at dette ikke er noen gratistjeneste levert uten forpliktelser. Men jeg er ikke jurist...

areinh


Sitat fra: Tompro på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:57
Sitat fra: areinh på tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:42
Når det kommer til å klage på tjenesten, så er det vel slik at de kan gjemme seg bak at det er en betalingstjeneste som man har fått gratis det første året. Således vil det vel kun være grunnlag for å klage på abonnementet man eventuelt velger å betale for senere, dersom det ikke skulle fungere tilfredsstillende.

Godt mulig du har rett i at de kan hevde dette, men jeg tviler på det. I bilbrosjyren http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/hovedbrosjyrer/e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.file/hovedbrosjyre_e-up-.pdf , side 12-13, presenteres car-net som et vesentlig poeng ved bilen, og dermed etter min mening basis funksjonalitet og ikke et "tilleggstilbud"

I utstyrsspesifikasjonen http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.file/e-up--november-2013.pdf er car-net beskrevet som "standardutstyr" og 1 år inklusive. Det forstår jeg slik at jeg i bilens pris har betalt for det 1. året, og at dette ikke er noen gratistjeneste levert uten forpliktelser. Men jeg er ikke jurist...

Gode poeng, jeg er enig med deg der.

Tbeinet

Har fungert veldig dårlig her også, spesielt siste uka, nesten helt håpløst, bruker kanskje 10 minutter på å komme meg på appen og få aktivert oppvarming. Jeg er ikke så "regelmessig" av meg at jeg kan ha på varmen på et fast tidspunkt. Dessuten har jeg hørt at det er vanskelig å få satt i gang lading av bil når man ønsker. Jeg vil gjerne at bilen lader med det samme jeg setter den i, ifall jeg får bruk for å kjøre en tur.

Kan man slå på varmen i bilen manuelt, uten å la den stå med nøkkelen i? Noen som vet det? Det vil være enklere for meg enn å kåle med appen i 10 minutter.

kasmir

Snakket med Møller i dag om at jeg ikke hadde fått refreshet Car-Net på 6 dager.
De mente jeg måtte vente 1-2 uker før jeg tok den med på verkstedet og fikk resatt "sentralenheten".

Selger derimot skyldte på amerikaserveren...

Hyperstress

Vi burde helt klart samlet oss og bedt om ett år ekstra abo med carnet, da første året, for min del i alle fall, ikke har innfridd løftene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA