Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har DU lyst på nytt Lithium batteri i din Think?

Startet av schweitzeren, fredag 24. oktober 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

Lynet

Hva er selvutladingen på disse batteriene pr år?
Hvis batteriene har selvutladet seg helt i løpet av de årene batteriene har stått lagret er vel dette et mildt vågalt prosjekt, eller tar jeg feil? Og i hvilken temperatur har de stått lagret, på et kjølig lager, eller i en stålcontainer i sola?
Men samtidig er det et spennende prosjekt.
Er det mulig å få svar på spørsmålene ovenfor?
Og kanskje de i USA kan scanne dokumentasjonen som følger batteriene så kan jeg høre med Statens vegvesen om dokumentasjonen er tilfredsstillende?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

schweitzeren

De er 100% identiske med de som sitter i allerede godkjente lithium biler... og SW som lastes inn vil også være samme... kabler vil vil skulle lages eller finnes men vil bli 100% identiske de også... Staten kan ikke ha noe at si på dette!
Resten er ikke noe at tenke på.... eller ikke noe jeg tenker på... er en veldig bra og stor leverandør og jeg skal selv ha 1 kanskje 2... hvis jeg vinner i lotto bliver det sikkert flere  8)

God kveld
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Lynet

Statens vegvesen krever at jeg må dokumentere:
- at batteriet tilfredsstiller gjeldene utgave av ISO-standard 9461-1
- tilfredsstiller at kravene i ECE 100 er oppfyllt
- at batteriet er installert etter fabrikkens anvisninger er relativt enkel å oppfylle
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

schweitzeren

Kan sikkert få noe dokumentasjon fra de.. men som sagt tidligere.... samme batt som i allerede godkjente biler = samme dokumentasjon = samme krav oppfylles= samme installasjon.

Da må vi bare be en bønn for at momsen fjernes og vi kan vinner litt i lotto og kan få bestilt og installert et knall batteri

/Jesper

TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Lynet

Jeg vil ha dokumentasjonen mot vegvesenet klart før jeg bruker masse penger på et batteri som vegvesenet nekter å godkjenne nettopp på grunn av manglende dokumentasjon.
Så da må jeg dessverre meddele at jeg trekker meg på grunn av dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

edybvik

Hei, ble det/blir det noe av dette batterikjøpet? Hva er ca priser ? 
Var det ikke rundt 20000kr pr/batteri etter konkursen på Valmet i Finland?
Det er vel mulig å bytte ut defekte moduler i eksisterende lithium batterier på samme måte som styrekortene?

Et annet spørsmål. Hvordan sendes informasjon om batteriladenivå fra batteri til PCU / måler på dashbord?
Jeg har en ekstra Think med powerlimit problem. Den vil ikke kjøre og batteri symbolet lyser sammen med power limit som blinker. Det er satt inn nytt 12V batteri som er fulladet uten at det hjelper.
Jeg prøvde å koble batteri fra Thinken som virker til PCU på den som ikke virker. Samt koble jordledningen under setet mellom bilene. Det er vel ikke flere ledninger mellom batteri og bil enn de to til PCU og jordledningen?
Har ennå ikke tatt ned batterikassen selv, så jeg mangler den erfaringen.
Dessverre var resultatet samme som før... bare blinkende power-limit og batterifyllingsgrad nøyaktig som for batteriet som står i bilen - selv om jeg mener det er frakoblet :0(
Noen som har tips om det finnes arbeidsmanual / tidligere erfaring med batteribytte?
All info mottas med takk :O)

edybvik

Hei, ble det/blir det noe av dette batterikjøpet? Hva er ca priser ? 
Var det ikke rundt 20000kr pr/batteri etter konkursen på Valmet i Finland?
Det er vel mulig å bytte ut defekte moduler i eksisterende lithium batterier på samme måte som styrekortene?

schweitzeren

Der jobbes på spring for at få priser fra US... 20.000,- har jeg ikke hørt før... ikke for Lithium... men veit Zebra ble solgt i hopetall... men veit ikke om pris?
Jeg har planer om at lage en instruksjon med delenumre som skal til for at konvertere til Lithium.
Det skal være mulig at skifte dele av pakken så jeg har også spurt om dette samt styrekort da de er følsomme for fukt.
Min instruksjon håper jeg også vil kunne brukes mot biltilsynet så det kan godkjennes enkelt med bytte!

Mvh
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Citrus

Dear Jesper, All

Do you know the outside dimensions of the sub-pack (see picture). The Th!nk Enerdel battery pack contains in total 8 of these sub-packs. I'm looking for a Li-Ion battery pack for my Sam Cree (2001 version). Since the Enerdel pack in my Th!nk is performing well (did 50,000 km till date) an Enerdel pack could be an option if I can fit it in.

Thanks for any help, Jaap.

schweitzeren

Er der liv i dere Think'ere der ute?

Jeg skal prate med USA i morgen og har tenkt at bestille snarest da min lille Think trenger til at komme ut på veien igjen  :D

Men kan alle dere som er 100% sikre på at dere har lyst på et slikt batteri sende meg en PM (ASAP) også dere som jeg har pratet med på telefon i det siste!

Jeg vil gjerne fylle en 20 fots med batterier for at spare så mye som mulig på frakt

Takk for innsatsen
Mvh
/Jesper

PS. Jaap... i'm not sure about the dimensions.. sorry! but if you allready have a Think with EnerDel i suggest you take it out and messure.... this also to check for cracks in the batery case to prevent moisture/water to get in  ;)
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Lynet

#25
Nå bør det skjer noe i denne saken!
ESA har sagt at Norge kan innføre momsfritak på batterier til elbil, og fristen for innføringen er 1.juli  ;D
http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3520-na-kan-du-endelig-lease-elbil-momsfritt
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

schweitzeren

Det var svært gode nyheter..... da kan vi få bestilt snart :D

Jeg har stadig en del som spør og er klar til at bestille.

Status er at en 20 fots kontainer koster ca $4500 alt inklusiv... så for at det skal kunne betale sig må vi ha mer en 10 batterier bestilt og helst opp mot 20 (plass til 30+ i en 20 fots)

Hvis/når vedtak på momsfritak kommer vil jeg bestille til de som melder sig da og transport finner vi en løsning på til den tid.....

Det er mulig som skrevet før at konvertere fra Zebra til Lithium dog uten jeg er 100% sikker på godkjenning enda. Men jeg kan ikke se det skal bli et problem. Største problem så langt er at finne en leverandør som kan levere kabler og kontakter til denne konvertering... Pris for dette kan jeg derfor ikke si noe om enda?

Fortsatt god dag der ute  8)
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Roy (Fr)

Hei alle !

I am looking for any technical manual about the Enerdel Li-ion battery, the MLEC, and the drive train of the Think City...

Thank you for your help !
French 'mia electric' driver

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

schweitzeren

Ingen kjøp nei.... Fant 2 Enerdel samt 1 A123 batteri... 2 Enerdel er i mine 2 Think A123 står som reserve og tenkte installere i en bil men idag vurderte jeg om jeg skulle ta ut celler eller selge pakken.

Er akkurat testet og ladet opp til 100% så burde monteres i bil men jeg har ikke noen muligheter akkurat nå så hvis du kommer med at greit bud kan det være du kan få det  ;) :)

Mvh
Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA