Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

Kristian

Sitat fra: 2EL på fredag 15. april 2011, klokken 13:44
Tror nok de fleste som setter bilen på lading i Oslo trenger å lade bilen.

Største tetthet av elbiler er det i Asker, det er kortere enn 4 mil fra Asker til Oslo, de fleste elbiler går 8 mil. Temmelig sikker på at det kun er et fåtall som trenger å lade.

Sitat fra: 2EL på fredag 15. april 2011, klokken 13:44
Nede ved festningen kan man stå hele dagen, og gratis for deg med elbil. :)

Men temmelig uaktuelt å krysse sentrum i rushtrafikken 2 ganger pr dag, bare for å måtte gå langt tilbake. Greit å være idealistisk, men det blir litt drøyt. Særlig når jeg vet at alle andre gir blaffen. Se bare på den avtalen med MC parkering etter 15. april, ser jo ut som de fleste gir blaffen i den, selv om det vil gå ut over dem på sikt.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

hkaspenberg

Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 15:07
Se bare på den avtalen med MC parkering etter 15. april, ser jo ut som de fleste gir blaffen i den, selv om det vil gå ut over dem på sikt.

Det vi kanskje tar for gitt er at alle elbil-eiere er 1) medlem av Norstart og 2) medlem av dette forumet. Det er absolutt ikke tilfelle. Ergo kan vi ikke regne med at meningsutvekslinger her inne eller anbefalinger fra Norstart når frem til den menige elbil-eier.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ladefabrikken

Så du mener at man ikke skal lade i sentrum hvis man ikke må? For de som kjører med litium pakke så er det faktisk lurt å lade så ofte man kan. Hvis man kjører pakken tom vær dag, reduserer man leve tiden på cellene. Hvis jeg hadde bod i Asker og hatt en I-miev eller C-Zero hadde jeg også ladet når jeg kom fram til Oslo

Jeg forstår ikke problemet, ladestasjonene er der for at vi skal bruke dem.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 15:07
Sitat fra: 2EL på fredag 15. april 2011, klokken 13:44
Tror nok de fleste som setter bilen på lading i Oslo trenger å lade bilen.

Største tetthet av elbiler er det i Asker, det er kortere enn 4 mil fra Asker til Oslo, de fleste elbiler går 8 mil. Temmelig sikker på at det kun er et fåtall som trenger å lade.

Jeg kjører E18 t/r hver dag og kan fortelle deg at majoriteten av bilene mellom Asker og Oslo er PSA-biler...
Deretter kommer Think, Buddy og Reva, hvorav eldre Thinker er i flertall.

Hvis du klarer å klemme ut åtte mil av en ti år gammel PSA-bil som kjører på motorveien i høye hastigheter og mye bremsing/aksellerasjon må du fortelle meg hvordan du gjør det!

Jeg kjører "bare" 67km hver dag (det blir noen mil i året) og riktignok går bilen min over 70km på en lading om sommeren -men det er ikke sommer året rundt i Norge. I tillegg har den nå gått over 90.000km og jeg begynner å merke det på rekkevidden.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 12:40
Det er tidsbegrensning på alle de kommunale plassene i Oslo sentrum , så det er lite aktuelt når en skal på jobb.

Nei.

Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 12:40
Det er det ikke noe problem å få ladet en El bil, by'n er full av kommersielle parkeringshus med strøm, men en må selvfølgelig betale. Akkurat som jeg må hvis jeg ikke finner noen ledig Elbil parkering. Er det mere "rettferdig" at jeg skal betale kr 360 for en dags parkering fordi en som trenger å lade skal slippe å betale?

Ingen mener du skal parkere et sted det koster penger hvis du ikke lader -det flere prøver å fortelle deg er at hvis du ikke skal lade kan du prøve å finne en plass uten ladestolpe. Slik at de som lade får gjort det.

Du kjører vel ikke Tesla og parkerer på Aker Brygge?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kristian

Nå er vel ikke diskusjonen om de som parkerer på EL bil plasser egentlig trenger å lade eller ikke veldig interessant.  Jeg antok at det ikke er nødvendig for så mange å lade, dette baserer jeg på egne erfaringer med flere år som PSA eier, det er totalt 3 PSA'er i min lille gate, og jeg har sikkert nærmere 10 kompiser med PSA bil. Mulig jeg tar feil, har ikke faktagrunnlag til å si sikkert.

Mitt utgangspunkt er også at hvis jeg ikke kan stå på Aker Brygge eller noen av de nærmeste EL bil plassene, så må jeg betale for plass. Dette gjorde jeg for inntil ett år siden. Hvis noen kan forklare meg hvor jeg kan parkere gratis i nærheten av Aker Brygge uten å oppta en ladeplass, tar jeg gjerne mot det. Jeg vet ikke om det.

Poenget mitt er; det er litt naivt å tro at at noen skal forlate en ledig ladeplass for å bruke mye tid på å finne en annen plass og å måtte gå langt tilbake. Alt dette bare for at en annen som heller ikke trenger å lade, tar plassen. Oslo Kommune har tross alt laget plassene for alle oss med EL biler, de er ikke forbeholdt de som kommer langveisfra eller har dårlige batteripakker. Det er også en mengde ledige ladeplasser på parkeringshuset på Vika, men en må betale. Kampen om å få alle som ikke trenger å lade til å lete rundt byen etter andre plasser, er tapt. Glem det. Det blir for naivt.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Kristian

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 15. april 2011, klokken 15:28
Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 15:07
Se bare på den avtalen med MC parkering etter 15. april, ser jo ut som de fleste gir blaffen i den, selv om det vil gå ut over dem på sikt.

Det vi kanskje tar for gitt er at alle elbil-eiere er 1) medlem av Norstart og 2) medlem av dette forumet. Det er absolutt ikke tilfelle. Ergo kan vi ikke regne med at meningsutvekslinger her inne eller anbefalinger fra Norstart når frem til den menige elbil-eier.

;-D Hans

Jeg har gjentatte ganger lagt lapper på vinduene til disse bilene, ser ikke ut til at noen bryr seg. De fleste gir faan!
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

HHF

Helt enig i at det blir fåfengt å prøve å forlange at det skal lades fra alle som skal bruke elbilplasser. Alle med lithium eller zebrabatterier kan jo bare sette bilen til lading også om de egentlig ikke trenger det, bare for å oppfylle det kriteriet uten at neon egentlig kan overprøve nødvendigheten av ladingen.

Om folk virkelig er nødt til å lade må de enten komme så tidlig til disse plassene at de vet de får en eller finne seg i å kjøre inn i et parkeringshus med lademuligheter, men betale for parkeringen. Aker Brygges parkeringshus er eksempelvis fullt av ladeplasser - både dedikerte til elbil og stikkontakter på annenhver søyle i hele huset. Det er alltid mulig å få ladet om man må.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Sitat fra: Kristian på torsdag 14. april 2011, klokken 21:27
Men hvem tulling er det som løper rundt og setter disse (lappene) på andre EL biler?  ???
Sitat fra: Kristian på lørdag 16. april 2011, klokken 15:39
Jeg har gjentatte ganger lagt lapper på vinduene til disse bilene, ser ikke ut til at noen bryr seg. De fleste gir faan!
Kanskje det er du selv som legger lapp på bilen din Kristian ??? - i et svakt øyeblikk 8)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kristian

Jeg har vel ikke angrepet det å legge lapper, det er vel budskapet jeg stiller spørsmål ved.

Jeg har lagt en melding jeg fant her på biler som parkerer på MC parkering der forliket blir forklart. Denne tar utgangspunkt i at EL biler kan miste muligheten til å parkere på MC plasser dersom de ikke respekterer forliket. En annen vinkling er at MC har ingen andre steder å parkere. For noen få år siden kunne MC'er parkere hvor som helst, men etter mye tullingparkering er dette blitt strammet inn og nå gjelder like strenge regler som for bil. Problemet er at en MC kan ikke parkere på en betalplass da han ikke har noe sted å legge lappen. Da er det lett å forstå at det er fortvilet når noen få EL biler har fylt hele MC parkeringen og det er rett og slett ingen steder å parkere.

Når vi er inne på å vise hensyn, på Saga er det noen plasser for korte biler og noen for lange. Av en eller annen grunn står alle de korte bilene på de normale plassene, så her er det fullt. Masse ledige korte plasser, men her kan ikke en PSA parkere.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

4jazz

Jeg kjører også MC i Oslo og p-vakten fortalte meg at jeg kunne betale med mobilen og dermed er problemet med at noen tar lappen eliminert.
Oslo
Buddy
Ny mai 2011

Linnea

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. juni 2010, klokken 12:39
God ide, men de gule stripene jeg sikter til er spesielle for Trafikketaten i Oslo. Parkeringsvaktene har små strimmelskrivere i beltet som produserer bøter - bokstavelig talt - på løpende bånd.

;-D Hans

Trondheim Parkering har også slike.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Linnea

Sitat fra: Kristian på torsdag 14. april 2011, klokken 21:27
Men hvem tulling er det som løper rundt og setter disse på andre EL biler?  ???

Fikk for 2. gang en slik lapp på ruta i dag, 1. gang tippet jeg det var en feiltagelse, men når det skjer flere ganger begynner en å lure på om det er andre motiver. Er det kanskje fordi jeg ikke lader? Har sett det tidligere på diskusjoner er at enkelte mer militante elbil bilister mener at EL plassene er kun for dem som er avhengig av å lade, men det er jo enkelt og greit feil. Tror kun en liten prosent er avhengig av å lade, men gjør det fordi det er gratis strøm. Tipper kommunen synes det er helt greit at enkelte av oss velger å dekke våre egne driftsutgifter. Men skal det da bety at jeg ikke skal få gratis parkeringsplass som alle andre?

Når jeg kjører til en ladeplass så er det fordi jeg TRENGER lading. Om jeg ikke trenger lading parkerer jeg på fossilplass. Jeg er en av de tullingene som kjører rundt og rundt i nærområdet på kveldstid for å få batteriet langt nok ned til å kunne lade hjemme over natten istedet for å ta en offentlig ladeplass fra noen som virkelig MÅ lade.

Både lithium og bly tåler fint å stå uten strømtilførsel i løpet av arbeidsdagen, uten at de mister merkbar kapasitet. Om optimale forhold for lengst mulig levetid på batteripakken din skal brukes som argument for å få stå på en offentlig ladeplass hver eneste dag, da trenger vi virkelig en storstilt utbygging av ladepunkter, samt en storstilt og øyeblikkelig utbygging av vassdrag, vindkraft, bølgekraft o.l. Alle elbiler (det blir bare flere og flere) kan virkelig ikke stå tilkoblet strømnettet på dagtid vinterstid, da vi rett og slett får et kapasitetsproblem, og prisene på strøm høynes deretter. .

På Gløshaugen var det alltid ledig plass ved ladepunktene før MiEV'ene dukket opp med sine prekære behov for lading hele dagen, hver dag. Merkelig dette at nye biler, med en rekkevidde gamlingene bare kan drømme om, er så i beita for strøm hele tiden..?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Griffel

#43
Sitat fra: Linnea på mandag 26. september 2011, klokken 11:03
Jeg er en av de tullingene som kjører rundt og rundt i nærområdet på kveldstid for å få batteriet langt nok ned til å kunne lade hjemme over natten istedet for å ta en offentlig ladeplass fra noen som virkelig MÅ lade.

Ikke slit alt for mye med det, en behøver ikke å tømme batteriet hver gang, og heller ikke lade helt hver gang.
Vet du omtrent hva du kjører kan du tilpasse ladingen og avbryte dagen før slik at den blir omtrent tom neste dag, en gang per uke.
Batteriet tar ikke skade av det, og du sparer strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#44
Sitat fra: Linnea på mandag 26. september 2011, klokken 11:03
Sitat fra: Kristian på torsdag 14. april 2011, klokken 21:27
Men hvem tulling er det som løper rundt og setter disse på andre EL biler?  ???

Fikk for 2. gang en slik lapp på ruta i dag, 1. gang tippet jeg det var en feiltagelse, men når det skjer flere ganger begynner en å lure på om det er andre motiver. Er det kanskje fordi jeg ikke lader? Har sett det tidligere på diskusjoner er at enkelte mer militante elbil bilister mener at EL plassene er kun for dem som er avhengig av å lade, men det er jo enkelt og greit feil. Tror kun en liten prosent er avhengig av å lade, men gjør det fordi det er gratis strøm. Tipper kommunen synes det er helt greit at enkelte av oss velger å dekke våre egne driftsutgifter. Men skal det da bety at jeg ikke skal få gratis parkeringsplass som alle andre?

Når jeg kjører til en ladeplass så er det fordi jeg TRENGER lading. Om jeg ikke trenger lading parkerer jeg på fossilplass.

Nå er det lov for elbiler å parkere på plasser for elbil enten de skal lade eller ikke. Men dersom det er ledige plasser uten lading i nærheten og en ikke trenger lading sier vanlig folkeskikk at en skal bruke disse.

Parkerer jeg på en ladeplass er det fordi det er det mest hensiktsmessige der og da, og jeg kobler til ladekablen enten jeg trenger lading eller ikke, slik at jeg slipper å iritere ladefundamentalistene. Bilen tar ikke skade av dette når det bare skjer av og til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA