Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan forlenge rekkevide på bilens WiFi

Startet av geos, mandag 20. oktober 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Firefoxa

Sitat fra: bluefox på tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:56
Da har jeg bilens WiFi i hele huset.

-TP-LINK TL-WA850RE Range Extender, fås overalt, 275.- hos Komplett. I stikkontakt innen bilens WiFi område.
-Range Extender kontaktes så med WiFi fra laptop.
-Survey og velg bilens SSID
-Sett inn passord
-Finish!

Jeg har disablet husets WiFi i iPhonen og har da bilen direkte tilgjengelig uten å måtte skifte over. Den har alikevel nettkontakt via G3/G4 og jeg har paden for oppslag.

Nå kan jeg slå på forvarme fra TV godstolen i underetasjon og hvis behov fra senga.  :)

Hei.

Jeg har prøvd å sette opp same TP Link i dag uten hell. Gjorde du noe spesielt? Har du annet WiFi i huset? Gjorde du noe i/med bilen? Er din telefon paret direkte med bilen også?

Takk.

mvh.

EA.

gamleboyen

Er det slik at bilen har egen wifi-router (med SSID)? Eller må den stå en plass det det er et wifi-nett fra før?

JanErikH

Har kjøpt en Netgear N300 rekkeviddeforlenger. Koblet den opp til bilens nett og definert at den skal virke som repeater. Har gitt den samme SSID og passord som bilen (endret SSID fra remotexxx_EXT til remotexxx). Når jeg prøver å koble opp mobilen der hvor det er dekning både fra bilen og forlengeren, får jeg melding i appen om at det allerede er koblet opp en enhet til bilen. Når jeg forsøker å koble opp der hvor det bare er dekning fra forlengeren, får jeg melding om at  appen ikke kan kommunisere med bilen. Noen som har gode tips? I mellomtiden skal jeg fortsette å ergre meg over at Mitsubishi kan lage en så vanvittig dårlig løsning for å kommunisere med bilen...

aaa3

Jeg kan ikke hjelpe deg med forlengelse av bilens WiFi. Men får du det ikke til kan jeg anbefale SMS-appen (anbefales uansett, deilig å komme til varm bil etter handletur, skitur etc.).
Se her hva jeg skrev i en annen tråd:
Sitat fra: aaa3 på søndag 13. november 2016, klokken 19:14
Se her: http://www.autoapps.no/Topp_Menyer/01-Outlander_PHEV_SMS_Remote/Outlander_PHEV_SMS_Remote.php
Jeg bruker denne appen ofte, det funker fint.
Flere tråder om appen på dette forumet, se særlig denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18927.0.html

Appen ble skrevet den gang det bare var 10 min forvarming tilgjengelig. Derfor ble den slik den ble. Men nå kan du sette forvarming til f.eks. 30 min i Mitsubishi-appen, og bare sende #Heat10# i remote-appen. Da starter varmen, og går til tiden er ute i Mitsubishi-appen (30 min), eller til du åpner en dør.
Dette funker fint, og eliminerer noen utfordringer det har vært på noen telefoner når appen skal avslutte en 10-min sekvens og begynne neste.
OBS! #Heat10# vil starte kjøling/AC hvis det er dette som er programmert i Mitsubishi-appen. Så denne appen er nyttig også om sommeren.

JanErikH

#19
Takk for det, aaa3. Jeg har sett på appen og tester nok den.

Etter det jeg forstår er det bare det å starte klimaanlegget den kan gjøre. Alle andre funksjoner i remote control er da fremdeles utilgjengelige så lenge man befinner seg mer enn en halvmeter unna bilen, og dermed utenfor rekkevidde for bilens nettverk. Ser at det er gjort en god jobb med å utvikle sms-appen, men til den stive prisen av 250 kroner(!!) er det mange forbehold og begrensninger. Det ser ut til å være et begrenset utvalg av telefoner den kan brukes på, det er forbehold om androidversjoner, andre apper må installeres, og det bør gjøres en rekke manuelle innstillinger. Til den prisen forventer jeg nok en app som installerer alt jeg trenger, gjør nødvendige innstillinger og fungerer på de aller fleste telefoner.

Uansett, det er laget er bra konsept for å bøte på et dårlig ditto fra Mitsubishi, det er bare å finne en gammel telefon og prøve :-).

Pizza

Håper det går bra at jeg tar opp denne tråden igjen. :)

Forsket litt på det å forlenge WIFI rekevidden med en repeater og slet med at det ikke fungerte. Min iPhone klarte ikke å se bilen mer en 5m unna og bilen står i en carport ca 15m fra husveggen.

Koblet opp en billig d-link repeater inne i huset som klarer å plukke opp signalet fra bilens wifi antenne. Så var det bare å legge inn samme ssid og passord som bilens wifi. Startet deretter appen men fikk ikke kommunisert med bilen. Enda ssid og passord var helt identisk.

Gikk så inn på iPhone og kopierte følgende informasjon fra bilens WIFI.

- IP adresse
- Subnettmaske
- Ruter
- DNS-tjenere

Søkte så opp det forlengede nettverket og konfigurerte IP og DNS manuelt. La så inn identisk informasjon som fra bilens WIFI.

Vipps så fungerer alt som smurt  :+1:

Håper dette kan hjelpe flere som har trøbbel med å få dette til å fungere!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA