Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fulladet etter siste oppdatering 6.1 et eller annet

Startet av kjølholdt, søndag 19. oktober 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. november 2014, klokken 19:35
Denne uka fikk jeg testet rekkevidden på en strekning jeg kjører svært hyppig, og nå er jeg helt overbevist om at 4-5kwh/20tkm er forsvunnet. Jeg har tatt dette med Tesla, men fikk bare et svadasvar. Siden en del brukere opplever nøyaktig 20tkm reduksjon over natta mens de fleste beholder den gamle indikerte rekkevidden er jeg styrket i troen på at man har gjort noe for å omgå en svakhet for bestemte serier/batcher av batteriene, mye likt reduksjon av akselerasjonen for å omgå noe av DU-problemene.  Problemet er å dokumentere det, men om jeg hadde noen serienumre fra dere som har fått reduksjon kunne jeg kanskje se et mønster og dermed ha noe å gå videre med i forhold til Tesla.

Kunne tenkt meg at så mange som mulig av de som har fått reduksjon sender meg VIN, leveringstidspunkt og serienummer på batteriet på PM. Noen som vil bidra?

Hva nøyaktig baserer du overbeviselsen din på? Har du ladet til 100%, kjørt til 0km igjen og sett mindre kWh brukt?
Elbilist

Muffinman

#76
Nå har jeg kjørt mange kjente strekninger utallige ganger før og etter denne "oppgraderingen", men spesielt tydelig ble det på en tur/retur Averøy-Trondheim i går. Dette er en strekning jeg har kjørt noen titalls ganger før SC Aspøya åpnet. Noen av gangene har oppholdet i Trondheim vært svært kort, og selv kun med to-tre timer på schuko før retur har det alltid vært en rest i rekkevidden ved hjemkomst. I går startet jeg med 100%soc, 3,5 timer på schuko i bartebyen og ankom Aspøya med en rest som tilsa at jeg ikke ville greid å nå de 45 kilometrene hjem uten å bruke mesteparten av reserven under 0. Baserer ikke dette kun på denne ene turen, men har merket meg at jeg nå konsekvent ankommer med mindre rest enn før etter å ha kjørt lange, kjente strekninger. Små variasjoner er det jo, men dette er signifikant forskjell og i samsvar med reduksjonen på 20tkm.

Jeg har for øvrig vært svært opptatt av å regne forbruk de første 37000 kilometrene jeg kjørte bilen og har stort sett kunne gjøre rede for det meste, men etter 13000km med ny software og 20tkm mindre ved full tank blir jeg ca 4-5kwh skyldig. Det eneste stedet den energimengden kan være er under 0, og der har jeg ikke tenkt å lete.

Det blir jo veldig tydelig når jeg nå begynner ankomme fast destinasjonen med 20-30km i rest istedet for 40-50. Igjen og igjen.

mr.rs4

Når jeg så på Tesla første gang, og så at en kunne kjøre 480km, tenkte jeg at det er jo bra, men i realiteten kan man ikke kjøre lenger enn 380km? Det er jo en stor forskjell da?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

cairnz

Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. november 2014, klokken 21:39
Nå har jeg kjørt mange kjente strekninger utallige ganger før og etter denne "oppgraderingen", men spesielt tydelig ble det på en tur/retur Averøy-Trondheim i går. Dette er en strekning jeg har kjørt noen titalls ganger før SC Aspøya åpnet. Noen av gangene har oppholdet i Trondheim vært svært kort, og selv kun med to-tre timer på schuko før retur har det alltid vært en rest i rekkevidden ved hjemkomst. I går startet jeg med 100%soc, 3,5 timer på schuko i bartebyen og ankom Aspøya med en rest som tilsa at jeg ikke ville greid å nå de 45 kilometrene hjem uten å bruke mesteparten av reserven under 0. Baserer ikke dette kun på denne ene turen, men har merket meg at jeg nå konsekvent ankommer med mindre rest enn før etter å ha kjørt lange, kjente strekninger. Små variasjoner er det jo, men dette er signifikant forskjell og i samsvar med reduksjonen på 20tkm.

Jeg har for øvrig vært svært opptatt av å regne forbruk de første 37000 kilometrene jeg kjørte bilen og har stort sett kunne gjøre rede for det meste, men etter 13000km med ny software og 20tkm mindre ved full tank blir jeg ca 4-5kwh skyldig. Det eneste stedet den energimengden kan være er under 0, og der har jeg ikke tenkt å lete.

Det blir jo veldig tydelig når jeg nå begynner ankomme fast destinasjonen med 20-30km i rest istedet for 40-50. Igjen og igjen.
Og dette ser du med samme energiforbruk som tidligere turer?

Jeg spør, fordi jeg selv merker at kulda "tar litt på" - samt trekker til tider nesten 150W konstant selv om bilen er av og idle, og blir ikke rapportert av Wh/km-måleren. Så hvis du har f.eks 350km på batteriet, kjører 200 km med X Wh/km, og nå kjører med 350km på batteriet samme strekning og samme X Wh/km og har da 20km mindre igjen på batteriet enn tidligere, da er det mulig å tro det er andre faktorer.

Jeg tror at tilgjengelig energimengde i batteriet stort sett er konstant, altså at antall kWh man kan trekke ut av pakken ikke har endret seg, men at den estimerte rekkevidden endrer seg (stadig).
Elbilist

Muffinman

Jeg orker ikke gjenta meg selv (har gjort det noen ganger i andre tråder) så jeg anser meg ferdig med å diskutere utregningene. Men du skal nok slippe å forklare meg hvordan kulda virker på bilen. Jeg er godt inne i min andre vinter med den og har kjørt 51.000km...i tillegg gjentar jeg faste turer hyppig, gjerne flere ganger i uka. Noen turer kan være 2x210km på en dag, andre 245km, 266,  295 km. Med et slik kjøremønster er det helt uproblematisk å se at rekkevidden er redusert over natta når man har sittet med øya klistret til forbrukstallene i over 37.000km mens hjernen har fått trene på løpende beregninger av rekkevidde vs forbruk etc.

Teslaguten

Har samme erfaring som Muffinmann.
Trudde først reduksjonen var grunna kombinasjonen lavare temp/21" Michelin, og ikkje v6.
Etter å ha bytta til vinterdekk, burde remaining range ved fullført tur vera som sist vinter.

Feil.
Etter å kjørt samme strekning (370km) fleire ganger med klimatiske forhold, last, hastighet og eksterne faktorar omtrent identiske til sist vinter, så er remaining range ca 2 mil lavare.
Konsekvent.

Muffinmann; sender serial# på batteriet iløpet av morgondagen.

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Batteritralla

#81
Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, så det er mulig at dette allerede er belyst.

Kan det være en forklaring at 100 % ikke er 100 % lengre?

(Dette var kanskje en klønete forklaring, jeg mener at batteriet ikke lades til 85 Kw kapasitet/tomgang spenning nivå, men feks til 81 Kw kapasitet/tomgang spenning nivå)

Dvs at batteriet ikke lades opp like mye som før, men at bilen viser fulladet på display - sammen med ca 20 km mindre rekkevidde?

Er det noen som har registerert noe som tilsier dette?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Ladingen trappes fremdeles ned mot 100% slik at de siste par prosentene tar "evigheter".

På min bil skjedde reduksjonen når bilen var inne for DU-bytte i september (for nye lesere). Ny software ble lagt inn av verkstedet hvorpå de rangeladet den. Stoppet på nøyaktig 20tkm lavere enn tidligere - 375.

Da er det faktisk tre brukere inkludert meg selv som er ganske sikre på at rekkevidden er redusert i praksis.

NielsChr

Min gik også fra 363 km til 350 km (typical 90%)
Ved 100% soc kom den typisk op på 399.

Ændringen skete overnight i en af de sidste 6.0 opdteringer. Dvs med 100% sikkerhed en software ændring.
Jeg havde inden dette skete kørt med 2 andre tidligere 6.0 versioner, hvor typical range var uændret. Faldet skete først ved sidste 6.0 opdatering.

Jeg tror også tesla har lavet en quick fix, og begrænset batteriet i enten top, bund eller begge dele.

Batteri er naturligvis det samme, men lidt ærgeligt at man nu ikke længere har denne sikkerheds margin at regne med. Phykologisk er det nice ikke at være tvunget til at køre til 0% i soc, men f.eks. Stadig have 20-30 km i tanken. Nu bliver vi nød til at planlææge kortere ture, hvis/når vi stadig vil have 20-30 km på måleren i reserve.

Gætter på tesla har gjort det da de kunne se nogen brgere måske dagligt kørte til 0..

D.O

Med fare for å ikke ha fått med meg hel tråden... Men er det ikke bare at de siste 20km nå er i reservetanken? Tidligere var jo typical km visning inkludert reservetanken og km visningen gikk derfor fortere ned enn det som typical linja lå på(200wh/km)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

NielsChr

Meget sandsynligt de blot ligger i reserve tanken nu. Tesla bør i såfald officielt melde ud at man kan 'regne' med kapacitteten i reservetanken.
Hvis denne før var 10 km og den nu er 30 km, så skal de bare melde det ud og alle er glade igen.

sn0le

Opplever det samme på min bil. Dvs før jeg byttet batteri.
100% SOC ga meg 396 km typical i estimert rekkevidde.
Etter 6.0 er det 375 km typical.
Byttet nylig batteripakke. Kan lade den til 100% og se hva jeg får av rekkevidde.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gæsjan

Ladet til 394 km typical før. Nå 374 km med 6.0. Kjørt 30 000km
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

bb

Jeg har også gått fra ~400 km på 100 % til ca. 380 km etter en eller annen oppdatering i sommer. Slapp av. Batteriet har ikke tapt seg. Det er bare måten bilen beregner rekkevidde som har endret seg.

Hvis man vil sjekke om batteripakken er omprogrammert til å ikke lade til 100 % mer, men bare viser det som 100 % så kan man sjekke spenningen nær "100 %". Denne videoen med fw 5.9 som lader til 401 km viser 404 V. Hvis noen andre som lader til 100 % og får merkbart lavere spenning så kan vi rope ulv.

http://www.youtube.com/watch?v=B3wOq6WbNoI&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

Sitat fra: bb på fredag 28. november 2014, klokken 08:15

Hvis man vil sjekke om batteripakken er omprogrammert til å ikke lade til 100 % mer, men bare viser det som 100 % så kan man sjekke spenningen nær "100 %". Denne videoen med fw 5.9 som lader til 401 km viser 404 V. Hvis noen andre som lader til 100 % og får merkbart lavere spenning så kan vi rope ulv.

Sikker på at man kan dra noen særlige konklusjoner ut av ladespenningen til en SC altså?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA