Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Ny" S60 vs "gammel" S60- forskjell?

Startet av -Xee-, mandag 13. oktober 2014, klokken 11:02

« forrige - neste »

-Xee-

Hei folkens!

Tenkte å høre litt fra dere angående forskjeller på en "gammel S60" kontra en "ny S60", og med ny menes da de bilene som blir produsert nå og som enda ikke er levert. Er det noen forskjeller i det hele tatt på dem utenom autopilot-funksjonene og 4WD? Tenker da mer på ytelse, rekkevidde etc.

Håper på fine svar, og mange av dere sitter med masse god info som er flott å lese :)

MyMuffin

Det er vel ikke noe forskjell på ytelsene slik jeg har forstått det.
Ser at bilen er oppført med 380bhp motor mot 307 som tidligere, men dette er ikke noe reel forskjell da motoren har vært den samme hele tiden, mens det er batteriet som begrenser effekten.

For oss som ikke har bestilt Tech så krysser jeg fingrene for at park. assist er blitt inkludert, Sensorene er jo tross alt på plass og Park assist har forsvunnet fra "options" listene.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

sisc1337

Sitat fra: MyMuffin på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:31
For oss som ikke har bestilt Tech så krysser jeg fingrene for at park. assist er blitt inkludert, Sensorene er jo tross alt på plass og Park assist har forsvunnet fra "options" listene.

Hva mener du med park assist? Sensorer som gir alarm mens man rygger eller at bilen skal kunne parkere seg selv? Jeg tror man må ha techpakken for å få med den sistnevnte, men det er vanskelig å si. At man får aktive ryggesensorer som gir alarm ved rygging tror jeg nå blir en standard på alle nye biler biler med og uten tech pakke.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

-Xee-

Sitat fra: MyMuffin på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:31
Det er vel ikke noe forskjell på ytelsene slik jeg har forstått det.
Ser at bilen er oppført med 380bhp motor mot 307 som tidligere, men dette er ikke noe reel forskjell da motoren har vært den samme hele tiden, mens det er batteriet som begrenser effekten.


Yter S60 nå 380 hestekrefter?

MyMuffin

Sitat fra: sisc1337 på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:15
Sitat fra: MyMuffin på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:31
For oss som ikke har bestilt Tech så krysser jeg fingrene for at park. assist er blitt inkludert, Sensorene er jo tross alt på plass og Park assist har forsvunnet fra "options" listene.

Hva mener du med park assist? Sensorer som gir alarm mens man rygger eller at bilen skal kunne parkere seg selv? Jeg tror man må ha techpakken for å få med den sistnevnte, men det er vanskelig å si. At man får aktive ryggesensorer som gir alarm ved rygging tror jeg nå blir en standard på alle nye biler biler med og uten tech pakke.

Mente i hovedsak kun førstnevnte, dette irriterte meg så grenseløst når jeg bestilte min bil i sommer, at man måtte ut med 28k for å få park assist (grunnet kravet til tech), så ser det ut som at jeg får viljen min allikevel :)


Jeg tviler på at S60 yter 380BHP, men selve motoren som sitter i S60 (er forøvrig den samme i S85).
60 KWH batteriet er begrensningen her i forhold til hva motoren klarer å yte, dermed er den nok akkurat like sprek som før med rundt 308bhp.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Mippen

Forskjellen i nye s60 er at den nå heter D til etternavn og nå har to motorer i stedet for en. Den skal ha samme motor som s85d, men siden den er litt tregere enn s85d er det enten en begrensning i elektronikken eller pga batteripakken ikke er like stor og klarer å gi like mye strøm. Derfor yter den ikke like mye som s85d, men ikke så langt unna. Rekkevidden skal også være litt bedre men hvor mye vet jeg ikke. Det er pga to mer effektive motorer.
Fremtiden er elektrisk.

boppus

Other Product Updates

Our commitment to continuous improvement extends to other features of Model S, and we have recently made several updates to the car. The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated).

Seat comfort improvements and taller headrests for whiplash protection
Improvements for a quieter cabin
Wider rear door opening
Electrically opening, self-closing charge port door on Dual Motor Model S (delivered with Dual Motor Model S)
Increased visor size and larger vanity mirror
Parcel shelf and front trunk cargo net now standard
Air ionizer and carbon filter for cabin air purity
Updated steering column control module
Updates to Alcantara interior trim, such as wrapped roof bow and top pad

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Høgis

Sitat fra: Mippen på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:08
Forskjellen i nye s60 er at den nå heter D til etternavn og nå har to motorer i stedet for en. Den skal ha samme motor som s85d, men siden den er litt tregere enn s85d er det enten en begrensning i elektronikken eller pga batteripakken ikke er like stor og klarer å gi like mye strøm. Derfor yter den ikke like mye som s85d, men ikke så langt unna. Rekkevidden skal også være litt bedre men hvor mye vet jeg ikke. Det er pga to mer effektive motorer.

Nye S60 heter ikke S60D før du har huket av firehjulstrekk till 25.100,-  ;)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

-Xee-

Sitat fra: Boppus på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:19
Other Product Updates

Our commitment to continuous improvement extends to other features of Model S, and we have recently made several updates to the car. The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated).

Seat comfort improvements and taller headrests for whiplash protection
Improvements for a quieter cabin
Wider rear door opening
Electrically opening, self-closing charge port door on Dual Motor Model S (delivered with Dual Motor Model S)
Increased visor size and larger vanity mirror
Parcel shelf and front trunk cargo net now standard
Air ionizer and carbon filter for cabin air purity
Updated steering column control module
Updates to Alcantara interior trim, such as wrapped roof bow and top pad

Dette var et hjelpsomt svar! Er disse forbedringene gjort kun på S60D, eller også for en "standard" bakjhulstrekk S60? Det står jo spesifikt om Dual Motor S på noen av disse punktene, så da kan man kanskje anta at resten gjelder alle biler?

Anew

Regn med at dette er forbedringer som er gjort over hele linja. Rimelig sikker på at den elektriske ladelukeåpneren kommer på alle biler fom. den dagen D-bilene begynner å trille av produksjonslinjen utpå nyåret, men om det er viktig for deg bør du få det verifisert fra Tesla.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Muffinman

En liten varmekabel i ladeporten kunne gjort seg så fastfrysing ble en saga blott - elektrisk åpning/lukking eller ei.

Car-El

Siiiiliiiikon!

Silikon fikser det meste. Alt fra frosene lade-porter/-luker til pupper. Alt annet har vi gaffatape for.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Nasse

Sitat fra: MyMuffin på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:31
Det er vel ikke noe forskjell på ytelsene slik jeg har forstått det.
Ser at bilen er oppført med 380bhp motor mot 307 som tidligere, men dette er ikke noe reel forskjell da motoren har vært den samme hele tiden, mens det er batteriet som begrenser effekten.

Helt riktig!

Jeg har rotet litt i dette for P85.

Hentet dette fra et annet forum:
Sitat
This is from an old thread on the tesla motors forum:

2) Motor specs (from Tesla website)
Power:
S60: 285 kW - S85: 285 kW - P85: 350 kW (WITHOUT taking battery into account = theoritic)
S60: 225 kW - S85: 270 kW - P85: 310 kW (power WITH battery taken into account = realistic)
Torque:
S60: 440 Nm - S85: 440 Nm - P85: 600 Nm

http://www.teslamotors.com/nl_NL/for...5-vs-60?page=1

I think it is still the same motor. They only used different figures. The figures without battery.

Tesla har skiftet fra å oppgi reell effekt ved hjulene, til å oppgi motoreffekt.

Beviset for dette ligger i aksellerasjonstidene. Dersom s60 og s80 begge har 380hk ved hjulene, og 450Nm, ville s60 være raskest. Det er den ikke...

Aksellerasjon oppgitt for feks ny og gammel P85 er de samme - men effekten oppgis som 421Hk vs 470Hk.

jazzwheel

Det er 416 vs 470 eller 421 vs 476.

ECE R85 er fortsatt bremsebenk, men forskjellen på 476 vs 421 er peak vs "sustained" (feks 30 min) effekt.

Jeg tror teksten "hensyn til batteriet" handler om varighet før det lades ut, mens man på en personbil tradisjonelt ved slike tester ikke har problemer med drivstoffmengden og at drivstoffet ikke blir av mindre potent kvalitet (les SoC) etterhvert som det blir mindre av det på tanken.

Muffinman

Sitat fra: Car-El på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:26
Silikon fikser det meste.
Jepp, men ikke når isen legger seg over luka. Da er varme bedre.

Sitatpupper. Alt annet har vi gaffatape for.
Jeg er overbevist om at gaffatape på pupper ville blitt drittøft  ;D

http://www.themontyminute.com/wp-content/uploads/2008/12/duct_tape_suit.jpg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA