Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S60 har 380 HK?!

Startet av -Xee-, fredag 10. oktober 2014, klokken 18:12

« forrige - neste »

-Xee-

Hei!

Jeg ser inne på Teslamotors.com design studio at S60 er oppført med 380HP. Det må da være en feil? S85 er oppført med samme tall på HP. Rart. Vet noen om det?

Mippen

Har hørt at det skal stemme, at det bare er batteriet, toppfart og noen tiendeler på 0-100 som skiller. Kanskje det blir den nye favoritten?
Fremtiden er elektrisk.

jazzwheel

#2
Sier samme sak her som jeg sa i "P85 nå med 470 HP" tråden. Tesla har alltid oppgitt dette på egenskaper siden:

                        S60                      S85                      P85
Maks styrke**    285 kW (387 HK)    285 kW (387 HK)    350 kW (476 HK)   
Optimal motorkraft***    225 kW (306 HK)    270 kW (367 HK)    310 kW (421 HK)     

Er det ikke naturlig å anta at effekten er den samme i begge bilene, men metoden for utregning er en annen?

Mippen

Det er ulogisk at de bruker ulik måte å regne ut effekten på når det er to like biler utenom batteripakken.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Det du er interesert i er jo det du kan få på motorakslen (enda bedre drivhjulet) og når det påvirkes av batteripakken er det vel bare et bevis på ærlighet at de både oppgir motoreffekt og hva en får når en også tar hensyn til batteripakken oppstrøms av motoren. De burde også oppgitt kontinuerlig effekt slik at ikke dette ikke bare er noe som dukker opp på vognkortet, til manges overraskelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-boy

Jeg mener det har med å gjøre effekten batteriet kan gi fra seg.
Sammenligner man P85 med S60 effektmessig, altså 310/85 og 225/60 får en omtrent samme forhold. Jeg antar her det er strøm styrken (Ampere) som er begrensningen.
Så antar jeg Tesla har standardisert antall drivverk, for antall varianter koster når det er såvidt liten forskjell.
Så S60 og S85 antar jeg bruker samme omformer, el.motor og drivverk. P85 har en kraftigere omformer for maksimal effekt. S60 får da begrensing i effekt vs. S85, pga kapasiteten til batteriet.

Det som da er interessant å merke seg er den nye Dual Drive variantene har enda høyere effekt.... så da får vi nok spekulere i om de får nye oppgraderte batterier...
Kanskje den merkelige lyden av "klemt hamster",noen kaller det ballong pipe lyd, forsvinner i framtiden ??? Merkelig at et likestrøm batteri, som er ett "dødt" objekt (ingen bevegelige deler), gir fra seg pipelyd ved full jubalong på gasspedalen...

Muffinman


Mippen

Batteriet har helt klart noe å si. Jeg merker stor forskjell både på leafen min og på sykkelen min når batteriet er under 50%. Jeg er ikke noe ekspert, men er det ikke slik at energikurven på et kraftigere batteri ikke er like bratt som på et mindre? Hvis det er slik vil det være mer energi tilgjengelig etter hvert som batteriet lades ut. Noe som gjør at ytelsen på motoren ikke blir like fort redusert som på et mindre batteri. Når det er fullt vil man gjerne ikke merke like stor forskjell.
Fremtiden er elektrisk.

El-boy

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. oktober 2014, klokken 20:41
Så lyden kommer fra batteriet?
Lyd som fra luft ut fra ballong skal vist skrive seg fra kontaktorer i batteriet som jobber for fullt...

ellers så har det kommet litt (mye) mekanisk uling der bak i hastigheter over 70-80km/t og oppover, av og til kan den forsvinne helt ved ca 0 belastning (coasting) og ved re-gen, for å komme igjen ved pådrag: u-u-u-uu-uuuu-uuuuuuuuuuuuuuuuuu
Har du hørt den før du?

Ferry

Kontaktorer i batteriet ja. Det må være de med grønn overledning til styrestrømmen det da. Jeg har hørt det hjelper å toppe opp blinklysolja..

gbzdoc

Du får google kontaktor, sier ikke særlig mer enn klikk eller klakk når den "jobber". ;)

Er nok inverteren man hører jobbe. Så sterke strømmer som gjøres om til vekselstrøm krever litt av elektronikken. :)

Hører den forøvrig på videoene fra eventen hvor P85D bilene testes.

Muffinman


El-boy

#12
Sitat fra: Ferry på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:23
Kontaktorer i batteriet ja. Det må være de med grønn overledning til styrestrømmen det da. Jeg har hørt det hjelper å toppe opp blinklysolja..
Her er en Technical Note angående Battery Contactor Squeal:
https://tapatalk.com/tapatalk_image.php?img=aHR0cDovL2ltZy50YXBhdGFsay5jb20vZC8xNC8wMi8yMy9vcmlnaW5hbC91OGFwdW11My5qcGc%3D

Det har jo vitterligen vært diskutert gjentatte ganger har på forumet, men jeg merker meg at noen ikke har evnet å få dette med seg. Sannsynligvis er kommentarene ang grønn overledning og blinklysolje ett patetisk forsøk på å være morsom. (Du kan jo eventuelt forklare hva dette er ??? ).
Forøvrig er jeg av den formening av at har en ikke noe fornuftig å komme med skal en la være å kommentere...

Tesla-man

he-he. Good one El-boy.

Blei stille i fjøset nå. ;D
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

gbzdoc

Hehe, der får jeg bare legge meg paddeflatt ned, ja!...

Men må si at det er lite betryggende at de mener den lyden kommer fra en kontaktor. Det er tross alt en svært enkel mekanisk bryter styrt av en elektromagnet. Den brude ikke vibrere på noen som helst måte... :-/

Håper de tar feil, og at det er inverteren. Det vil i så fall være mer naturlig. En kontaktor som vibrerer = mekanisk bevegelse = stor sjanse for at noe før eller siden går i stykker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA