Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Montere Webasto i REX rommet

Startet av EinarV, onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:46

« forrige - neste »

Orbit

Batteripakken varmes av elektriske varmetepper (og kjøles med R134a). Så du kan i alle fall utelukke å få batterivarming fra en Webasto-brenner eller lignende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jeronan

#16
Sitat fra: EinarV på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:46
Etter å ha klargjort den gamle elbilen min for salg og kjørt litt med den i det siste så tenker jeg tanken om å montere en tilsvarende varmer på i3en som det er på den gamle Saxoen. Denne er jo effektiv og smart med tanke på rekkevidde. Kunne kanskje bruke den på batteri varming i tillegg? Det finnes både orginal bensintank og plass til å montere en slik løsning på i3. Noen som har tenkt samme tanken? Varmepumpe er vel og bra, men Webasto er bedre. Noen som vet hvorfor ingen av de nyere elbilene har bensin varmer? Ser jo selvfølgelig den biten med at det ikke ser så bra ut med en i3 som står ved pumpa og fyller, men ingen har reagert de to-tre gangene i året jeg har fylt 4,5-5liter 95oktan på Saxo Electriquen  :)

The BMW i3 has superior battery thermal management compared to any other electric car on the market in it's price class.
Only Tesla does it better with water cooling and heating.

When setting departure time at least 3 hours in advance and plugged in, we experience very little range loss in winter compared to summer. On average only a 10-20% difference depending on weather conditions. This is really good.
Especially my wife drives really efficient. Right now, with 0 to -2 degrees and snow she still gets 229km range estimate on her BMW i3. She always drives in standard Comfort mode.

So I fail to see why you would want to add another heater?
I remember the Webastro's being installed on the old US import Leaf's that didn't had a heating pump.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jaspi3

Takk for svar omkring oppvaring av batteripakken. Min tanke var å kjøre i3'en til fjells, totalt 18 mil med 1000m stigning de siste 2,5 mila. På sommeren går det greit til Nesbyen (15 mil) med påfølgende hurtiglading for den siste strekningen, men på vinteren er dette utenkelig. Tenkte derfor at en luftvarmer (diesel) ville gjøre susen. Tanker rundt dette?

Orbit

#18
Men 2.5 mil + 1000m høyde børe være innenfor, selv med en 60Ah. La inn en rute til et representativt sluttpunkt (fant ikke noen vei i farten som lå 1000m over Nesbyen unntatt Brynhildsstølen, men dit klarer ikke Google å navigere). Lader du til 80% på Nesbyen bør det være godt innenfor. 1000m stigning spiser ca 30 km rekkevidde, pluss de 25 du faktisk kjører. Men 80% lading har du vel 80 km rekkevidde selv på en barsk vinterdag, men trenger bare 55.

Du bør egentlig ha nok strøm på toppen til å komme ned igjen til Nesbyen uten lading, men da snakker vi litt risiko....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA