Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Montere Webasto i REX rommet

Startet av EinarV, onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:46

« forrige - neste »

EinarV

Etter å ha klargjort den gamle elbilen min for salg og kjørt litt med den i det siste så tenker jeg tanken om å montere en tilsvarende varmer på i3en som det er på den gamle Saxoen. Denne er jo effektiv og smart med tanke på rekkevidde. Kunne kanskje bruke den på batteri varming i tillegg? Det finnes både orginal bensintank og plass til å montere en slik løsning på i3. Noen som har tenkt samme tanken? Varmepumpe er vel og bra, men Webasto er bedre. Noen som vet hvorfor ingen av de nyere elbilene har bensin varmer? Ser jo selvfølgelig den biten med at det ikke ser så bra ut med en i3 som står ved pumpa og fyller, men ingen har reagert de to-tre gangene i året jeg har fylt 4,5-5liter 95oktan på Saxo Electriquen  :)
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

TorC

Jeg kjenner ikke BMW, men på LEAF har man to valg for slik ekstra varmer: luft og vann. Jeg har montert vannvarmer på en LEAF, og det fungerer godt. Temaet er debattert grundig på LEAF forumet.

Selv ville jeg styrt unna bensinvarmer av flere grunner: lukt, utslipp og tilgjengelighet. Det finnes flere gode alternativer såsom diesel, sprit og propan.

På dieselvarmer kan man bruke biodiesel, og til og med bruke hjemmelaget dieselolje. Da slipper man debatten med elbilhaterne om utslippene.

Sprit har samme fordeler som med diesel, men har nok et mye høyere forbruk.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

EinarV

Nå har jeg kun erfaring med bensinvarmere, siden jeg har det både på den gamle elbilen og den nyere bensinbilen, aldri vært plaget med hverken lukt eller tilgjengelighet. Alternativene måtte selvfølgelig vært med i konseptvalg, men siden det er bensin som er på REX tanken så var det naturlig å bruke den til det samme tenkte jeg :)
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

TorC

Dårlig bruk av ordet "tilgjengelighet" (det ble litt google translate oppe i hodet mitt), det jeg egentlig mente var at man kan bruke ulike varianter av dieselen (vanlig, bio, "avgiftsfri" osv), mens bensinbrennere er litt mer kresne. 

Er tanken godkjent for bensin er den nok også godkjent for diesel.

Når det gjelder lukt, så glemte jeg at BMW er laget for bensintank fra fabrikk. Da har man en løsning for lufting. På f.eks LEAF har man ikke dette, og da må tanken stå ganske nært luftinntaket til kupè. Da kan lukt være et "problem". 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Vind

Nå er jo ikke REX tanken der på biler uten REX, og en annen utfordring er at tanken er forann, og varmeren skal monteres bak.  Det er god plass i rommet, så jeg ville heller fokusert på å få alt integrert bak der.  Neste utfordring blir å få varmen inn i bilen, og det taler for å montere ekstravarmeren forann - der har man tilgang til varmen inn i kupe.

Personlig ville jeg ikke brukt penger på det - synes varmeren fungerer bra, og har kjørt ganske mye langt på vinteren til å se at rekkevidde i daglig bruk ikke er ett problem.

Men får du gjort det - lykke til...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

EinarV

Lufter mest tanken, irriterende å ha et stort tomt rom baki der, skulle gjerne fått satt inn en ekstra batteripakke, men det er vel enda mer utopi... Nå kommer jeg til å bruke bilen litt mellom Stavanger og Bergen, da trenger jeg rekkevidden og vil gjerne slippe å fryse på turen... Problemet er jo ikke eksisterende for meg når det kommer ccs på aksdal og halhjem en gang i fremtiden da....
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Sandpusher

Har ikke tenkt på at det skal være et tomrom der baki, burde kanskje kunne brukes til bagasje i det minste? Mener å huske at det var en blank plate under teppet der, men har ikke plukket på det. Sitter det fast eller er det bare å løfte opp?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Vind

Sitat fra: Sandpusher på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:28
Har ikke tenkt på at det skal være et tomrom der baki, burde kanskje kunne brukes til bagasje i det minste? Mener å huske at det var en blank plate under teppet der, men har ikke plukket på det. Sitter det fast eller er det bare å løfte opp?
Du kan løfte opp platen og kommer da til motordekselet.  Har ikke åpnet det selv, men sett på det på verkstedet.  Motoren tar under halve plassen - så det er god kvadratisk plass til ett eller annet - men ikke beskyttet for støv sprut eller noe - så man må nok lage en ordenltig kasse.  Ikke veldig tilgjengelig heller.

Flere har tenkt på at man kunne ha noen Kw med batterier der, men det er nok ikke noe man gjør på gutterommet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

Flere har tenkt på at man kunne ha noen Kw med batterier der
Absolutt. I3 har egentlig brutto 21,6 kw, fordelt på 8 moduler a 12 celler. Dette rommet burde kunne ta 2 extra moduler.
Ekstra vekt ville anslagsvis blitt 60kg, ny kapasitet 27 kw og gitt 40-60 km ekstra rekkevidde. Akk, man kan drømme..

Viking1

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:45
Flere har tenkt på at man kunne ha noen Kw med batterier der
Absolutt. I3 har egentlig brutto 21,6 kw, fordelt på 8 moduler a 12 celler. Dette rommet burde kunne ta 2 extra moduler.
Ekstra vekt ville anslagsvis blitt 60kg, ny kapasitet 27 kw og gitt 40-60 km ekstra rekkevidde. Akk, man kan drømme..

Jeg punger glatt ut noen høvdinger for å sikre meg den rekkevidden, krysse fingrene for at noen klarer å lage en "aftermarked upgrade" på dette.

xD

moonbuggy

#10
Jeg punger glatt ut noen høvdinger for å sikre meg den rekkevidden, krysse fingrene for at noen klarer å lage en "aftermarked upgrade" på dette
Jeg også, men teknisk sett er det ikke bare å stuve inn to nye moduler. Batterispenningen i pakken til i3 er 360V. 96 celler koblet i serie, hver på 3,75V gir 360 V. Et "nytt batteri" kunne kobles i parallell, men bare med tilsvarende spenning. Ekstrapakken måtte bygges om til 360 V (2 moduler fra eksisterende pakke 90V). Spørsmålet om kjøling kommer også til.
Det blir nok å vente på en fabrikkoppdatering om noen år. Batteriteknologi går fremover, så mitt tips blir eksisterende batterirom, samme vekt, men 40kwt+ batterikapasitet om 2-3 år.

emil

Skal en ekstra batteripakke virkelig gjøre nytten må den også kunne hurtiglades med resten av bilen.

Det er diverse folk som har laget ekstra batteripakker for både trillinger og Leaf, og felles for de fleste er at de bruker en DC-DC converter for å matche bilens batterispenning og dermed kan de ikke hurtiglades. Så skal man kjøre langt kommer man litt lengre enn ellers før første hurtigladestopp, derifra er det derimot værre siden man drar med seg ekstra vekt i form av et tomt batteri.

Rapid

Det burde vel være mulig å plassere inn en vannvarmer enten før eller etter den elektriske varmeren?


haggen

Før pumpen ville jeg ha satsa på  8)
Få god varme i vannet først, så kan man håpe på at elektronikken finner ut at ingen videre oppvarming er nødvendig. Men bare tipper nå  :)
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

jaspi3

#14
HEi, ser at denne strengen ikke har blitt fulgt opp i det siste. Betyr dette at alle er happy "as is" eller er det flere som meg som godt kunne ha tenkt meg en dieselvarmer for å øke rekkevidden om vinteren?
Ettersom jeg har varmepumpe på min i3 fra 2014 er det vel luftvarmer som er aktuelt? Er usikker på om batteripakken varmes/kjøles av luft eller vann, men det er det kanskje andre som vet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA