Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fikse mangelen på app

Startet av kringon, søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

svingen

Vil tro og lese på leaf spy og ovms vil man se hvordan det her er gjort før. Uten att jeg vet hvordan.  Støtte får trillinger på ovms ble utviklet av en her på forumet faktisk :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elbil-1

Info fra Kia om app og oppvarming:

"Dette kommer nok ikke tilgjengelig for Europa før om i alle fall ett – to år.
En app til Soul Electric krever kommunikasjon via et Telematics senter, og det har ikke Kia foreløpig i Europa.
(Telematics-senteret koordinerer kommunikasjon mellom app og bil og omvendt).
I USA har Kia et slikt senter, og det er grunnen til at de der kan benytte app til Soul Electric.

Byggingen av et slikt senter sees i sammenheng med krav som vil komme i 2017 om at alle biler skal kunne ha «E- Call», dvs nødanrop fra bil ved krasj / ulykke. Etter det vi har fått opplyst er et Telematics senter under planlegging.

Gjør oppmerksom på at man på Soul Electric kan tidsinnstille oppvarming, f.eks. at man setter fast et klokkeslett alle hverdager, og et annet i helger. Bilen må stå koblet til lader om oppvarming skal starte.
"

moonbuggy

Hvorfor skal hvert bilmerke ha sin egen løsning?
Hvorfor prøver man ikke å etablere et samarbeide med fabrikker som allerede drifter slike løsninger i Europa.

Det ville tjene alle og samtidig gi langt billigere og rasjonelle løsninger.
Så Kia etabler et samarbeide med VW, BMW eller andre med etablerte løsninger i Europa.

joarhagen

Hei. Er det noen som vet noe mere om dette? Hadde vært fint med denne funksjonen.

kennethdelbekk

Fenstad
2022 Model Y
2014 Modell S85 (Solgt)
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

birkeland

Sitat fra: nime01 på fredag 26. juni 2015, klokken 09:13
Sitat fra: kennethdelbekk på mandag 01. juni 2015, klokken 20:22
http://factorypdfservicemanuals.com/index.php?route=product/product&product_id=404

denne kan kanskje være til hjelp??
Denne skaffet jeg.
Innholdet viser også at det er mye info om batteriet som kan vises.

Fantastisk! BMS-brikkene til battericellene inneholder den informasjonen, men står det hvordan man kan få tilgang på informasjonen?

Jeg har også kjøpt servicemanualen, men har ikke fått den. Fikk du den tilsendt på mail, og hvor lang tid tok det fra betaling til du fikk manualen?

goev

Tenkte jeg skulle blåse litt liv i denne igjen.

Jeg har nå fått min OVMS, en open hardware og open source løsning for å lese av og evnt. fjernstyre bilen. Dette er så langt jeg kjenner til, den eneste løsningen for vår bil. Løsningen er brukt til bl.a. Think, Tvillingene, Tesla Roadster, Twizy og Leaf. Nå er det endelig vår tur :D

I går klarte jeg å kjøre aller første utgave med Kia-støtte, og i dag klarte jeg å kjøre min egen versjon av softwaren på OVMS-modulen i bilen. På telefonen kjører jeg også min variant av iOS-appen OVMS med bilder av Kia Soul. Dette betyr at jeg nå kan videreutvikle støtten for Kia Soul EV :D
Jeg er ikke veldig bevandret hverken i PIC-progammering eller iOS, men jeg får til det meste med litt tid ;)

Det eneste som er mulig pr. i dag er å lese av ladestatus og batteristatus og man kan se om noen av dørene er åpne. Dette er akkurat det jeg trenger når jeg er på langtur, men jeg skal prøve å få lagt til mer informasjon som f.eks. informasjon om battericellene, men det krever litt mer jobb, spesielt på iOS-appen.
Det er ennå mye info som ennå ikke er funnet på can-bussen, som temperatur, dekktrykk osv., så hvis noen føler seg kallet er det bare å sette i gang :)

Styring av bilen kan være vanskelig å få til fordi det krever at vi vet hvordan kommandoene ser ut, og varmeapparatet kan kanskje kreve at bilen er i gang, uten at jeg vet. Vi får satse på at dette er noe som lar seg finne ut. 

Så, til dere som er litt eventyrlystne, så finnes det altså en slags løsning nå!
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Liten update. Den hyggelige utvikleren, Dexterbg, som lagde den første Kia-støtten har kommet med en ny versjon, som ikke er testet ennå.
Den versjonen gir ut avansert batteristatus, eller i alle fall deler av det, på SMS om man ber om det. Da har man lett tilgang til info som man ikke trenger så ofte, men som likevel er kjekt å kunne hente ut av og til.

Da er det enkelt for meg å utvide med annen nyttig informasjon etterhvert som vi får kjennskap til kodene :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AmocoCadiz

Sitat fra: goev på fredag 30. oktober 2015, klokken 23:57
Liten update. Den hyggelige utvikleren, Dexterbg, som lagde den første Kia-støtten har kommet med en ny versjon, som ikke er testet ennå.
Den versjonen gir ut avansert batteristatus, eller i alle fall deler av det, på SMS om man ber om det. Da har man lett tilgang til info som man ikke trenger så ofte, men som likevel er kjekt å kunne hente ut av og til.

Da er det enkelt for meg å utvide med annen nyttig informasjon etterhvert som vi får kjennskap til kodene :)

Flott jobbing, spennende å følge med hva som går å få til for Soul. Celle status og temp hadde også vært nyttig hvis mulig å få til.

goev

I dag har jeg begynt å få oversikt over OVMS-koden, så jeg har lagt til en del mer eller mindre spennende data. Bl.a kan man nå legge inn sin egen rekkevidde, altså antall kilometer man selv vanligvis klarer å kjøre på fullt batteri. Dermed ser man både estimert rekkevidde(GOM) og "ideal range" i OVMS-appen, som hvor da sistnevnte er basert mer på egne erfaringer i motsetning til gjettometeret i bilen. Dette er tilsvarende funksjon som Twizy har. Tanken er å tilpasse denne etter temperatur straks vi har fått trukket ut disse verdiene også.

I tillegg viser systemet nå også spenningen på 12V batteriet, og jeg mener at man nå vil få varsel om spenningen på den blir for lav.

En annen ting jeg tenker å legge til, som finnes for Twizy, er muligheten til å sette en varsel på SOC og/eller rekkevidde. D.v.s at man gir beskjed om minimum rekkevidde eller SOC man trenger å lade til. Da får man SMS når batterikapasiteten er kommet over denne. Dette er fint om man bare ønsker å lade akkurat nok til å komme seg hjem, f.eks.

Det er ennå litt flikking som gjenstår, men jeg har begynt å få tatt ut data fra celle-infoen, så om noen dager har jeg kanskje en løsning som gir bortimot samme oversikten som verkstedene.

Er det noen her inne som vurderer å bestille OVMS? Hadde vært gøy å visst :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

SteelTown

Dette virker veldig aktuelt, hva trenger jeg av utstyr?

goev

Så kult da!

Det du trenger er OVMS-boksen, GPS-antenne, GSM-antenne, OBD-kabel og en Pickit-programmerer.
Alt dette kan bestilles fra Fasttech: https://www.fasttech.com/product/1000300 (Se under related items for de andre greiene).

Jeg hadde en Pickit 2 fra før, og Pickit 2 kan også kjøpes billigere på e-bay: http://www.ebay.com/itm/PIC-Simulator-Programmer-Emluator-Red-Color-USB-Cable-Dupond-Wire-PICKIT2-Kit-2-/141696964656?hash=item20fdcc1830:g:byAAAOSwNSxVcQ~r

Her er hovedsiden til OVMS-prosjektet:
http://www.openvehicles.com

For flashing av firmwaren trenger du pickit 2 eller 3 med software. Den kjøres best på Windows. Selv kjørte jeg den i VirtualBox med Windows 7 på Mac. Det fungerte greit.
Her er oppskrift på selve flashingen: http://www.idleloop.com/tesla/ovms/

Her er den oppsettsmanualen for Tesla Roadster. Kia Soul er tilsvarende, men med litt andre parametre.
Her er mine oppsetts SMS:

REGISTER OVMS     
PASS [Skriv ditt nye passord her]
MODULE [Din bils id som du registrerte på Open Vehicle] K SMSIP KS
SERVER 54.197.255.127 [Passordet på Open Vehicle]
GPRS internet.phonero.no - -
FEATURE 15 1
FEATURE 12 160
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AmocoCadiz

Jeg er også intressert å skaffe OVMS hvis ikke kjøp og import fra HongKong og oppsett er for komplisert, slik at man må bruke mye tid på feilsøking....

goev

Det var veldig enkelt å handle fra Fasttech, så den biten skulle ikke by på noen problemer.

Å installere flashe-programvaren er heller ikke veldig komplisert, hvis du har Window PC.

Det vil vel alltid være en viss fare for at feil oppstår underveis. For mitt vedkommende har det gått fint, men det er jo ingen garanti. Man må også være klar over at softwaren er under arbeid, så foreløpig er dette kanskje mest for personer som  gjør dette fordi det er morro og interessant. Likevel kan man ha stor nytte av den funksjonaliteten som allerde er klar.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AmocoCadiz

Hvordan gikk forsendelsen fra Fasttech, raskt og brukte de posten og deres satser og fortollingsgebyr?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA