Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fikse mangelen på app

Startet av kringon, søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

kringon

Da begynner jo bilene å bli levert, men det mangler jo app til bilen.

Her er det tre fremgangsmåter, slik jeg ser det, for å få info til telefonen / pc'en i fremtiden.

1. Overbevise KIA om å gi etter for presset og utvikle en app som fungerer via GPRS / GSM. Dette skjer jo mest sannsynlig ikke.

2. OVMS: http://www.openvehicles.com/ -> Litt mye bokser for min del. 2 antenner (GSM + GPS ) + OVMS sin egen boks + OBD-com connect for OVMS boksen.  Er nok noe innebygd som allerede fungerer generisk, men må jo utvikles egen driver for Kia. Fordel: Alt er open source og ligger på github.

3: Custom OBDII  - http://www.ebay.com/itm/Original-Meitrack-GPS-TC68-OBD-II-tracker-Free-web-account-to-use-/271147869731 eller http://www.dx.com/p/heacent-908-quad-band-obd-gps-gsm-gprs-car-positioning-anti-theft-alarm-tracker-223929#.VDDZb_mSybi     Lage en egen liten app for koblingen til en av disse to modulene. Finnes OBDII-kabler som jeg TROR vil passe innenfor dekselet på Soul'en. Fordel: Kjapp / billig løsning. Ulempe: meget begrenset tilgang til data regner jeg med. Usikker på hva de har tilgjengeliggjort over SMS / GPRS. Meitrack ser ut som det beste alternativet av de to.


Dersom noen er interresert i å løse dette problemet / utfordringen, så si ifra! Selv kan jeg stille med programmeringserfaring og 1 stk testbil.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

moby666

Det finnes ladekabler med kommunikasjon der du bla kan se ladestaus. Juicebox er et eksempel.

http://www.emotorwerks.com/products/online-store/product/show/51-wi-fi-add-on

kringon

Det øker jo sjansen for juicebox!

Ulempen er at jeg vil ha en type2 kontakt for fremtidige behov / besøkende
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

birkeland

Jeg fant denne setningen i en brosjyre for Kia Soul EV: "Internet hotspot connection can be made
to your personal wireless Internet at home or to a smartphone device with Internet service
plan (normal cellular service rates may apply)." (Link til brosjyren, se under punkt 3 på slutten: http://cdn.dealereprocess.com/cdn/brochures/kia/2015-soulev.pdf

Dette burde vel gjøre at man kan styre lading og temperatur med smarttelefonen? Noen som har testet? Evt, er det mulig å sette inn SIM-kort i bilen?

FredH

Sitat fra: birkeland på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:57
Jeg fant denne setningen i en brosjyre for Kia Soul EV: "Internet hotspot connection can be made
to your personal wireless Internet at home or to a smartphone device with Internet service
plan (normal cellular service rates may apply)." (Link til brosjyren, se under punkt 3 på slutten: http://cdn.dealereprocess.com/cdn/brochures/kia/2015-soulev.pdf

Dette burde vel gjøre at man kan styre lading og temperatur med smarttelefonen? Noen som har testet? Evt, er det mulig å sette inn SIM-kort i bilen?

Dette er vel en brosjyre for det amerikanske markedet, og dermed ikke aktuell for oss. De har jo som kjent et system hvor de kan benytte app..., et system som pr dd ikke finnes i Norge/Europa.
_______________________________________

Kia Soul EV Exclusive (blå/hvit) i bestilling.
Forventet levert slutten av september.

kringon

DET er jo helt håpløst -> Dersom de i USA kan koble bilen til WIFI, så kunne jeg hatt en mbb-ruter liggende i bilen som sørget for internett.

Syns KIA må gå i seg selv her å snuse en gang til.

Inntill det er gjort, så skal jeg prøve å få ladestatus via OBD2 porten og en GSM / GPRS OBD2 kontakt.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Kianus

Er meget interessert i dette prosjektet her. Si i fra om du finner ut noe mer :)

terjebc

Med en gang jeg får min skal jeg sjekke om jeg kan gå inn på servicemenyen til headunit en og se om jeg finner et Meid nr. Om det så er det vel bare å bestille et Ice abb. Og se om man får noe liv i flere ting...
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

bear4x4

Har noen fått noe mer opplysninger om obd porten kan brukes til styring av bilen, jeg har fått bilen og jeg har en obd bluetooth adapter men er usikker på om hvilket program som vil kunne lese noe fornuftig ut av bilen. Har brukt den på en tidligere bil (Kia sportage 2005 modell)  men det programmet jeg brukte var for fossil biler. Noen som har prøvd å lese soul ev'n?
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

Ona IX

Sitat fra: bear4x4 på søndag 04. januar 2015, klokken 23:00
Noen som har prøvd å lese soul ev'n?
Har prøvd fler, men dårlig resultat. Også med Leaf spy, men ingen klarer å lese bilen. Har veldig lyst på en liknende Leaf spy, så man kunne lest soc og gids etc. Har skrevet på USA siden, men er jo bare å vente på mange har fått bilene sine, så kommer det til slutt!

goev

Jeg er langt fra noen ekspert på CAN-buss, men jeg ser at speedometeret (kalt cluster i service manualen) får all sin informasjon via hoved-CAN-bussen som også ser ut til å være den som er tilgjengelig via OBD-II-porten.
Så vidt jeg forstår, blir all informasjon kringkastet på CAN-bussen og enhetene snapper bare opp det som er interessant for de. D.v.s at med en CAN-bussniffer tilkoblet OBD-II porten burde det være mulig, med litt analyse, finne ut hvilken meldings-id som inneholder ladestatus. Ladestatusen vises tross alt i speedometeret, mens man lader.

BMS-en er også tilkoplet CAN-bussen, så her har vi nok også mulighet til å lese av temperatur og spenning på battericellene. D.v.s det virker som at KIAs diagnoseverktøy leser av dette via CAN-bussen, men mulig den sender en melding til BMS-en for å be denne informasjonen. Da er det nok ikke fullt like enkelt å finne ut av, vil jeg tro.
   
Jeg har en ELM327-klone med WIFI og en med USB, så etterhvert skal jeg se om jeg finner en måte å logge all trafikk på CAN-bussen. Linux har innebygget CAN-busstøtte i kjernen, så mulig det er den enkleste veien å gå.

Noen andre som har prøvd å sniffe alt på CAN-bussen på Soul-en?
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

birkeland

Sitat fra: goev på søndag 18. januar 2015, klokken 00:26
Jeg er langt fra noen ekspert på CAN-buss, men jeg ser at speedometeret (kalt cluster i service manualen) får all sin informasjon via hoved-CAN-bussen som også ser ut til å være den som er tilgjengelig via OBD-II-porten.
Så vidt jeg forstår, blir all informasjon kringkastet på CAN-bussen og enhetene snapper bare opp det som er interessant for de. D.v.s at med en CAN-bussniffer tilkoblet OBD-II porten burde det være mulig, med litt analyse, finne ut hvilken meldings-id som inneholder ladestatus. Ladestatusen vises tross alt i speedometeret, mens man lader.

BMS-en er også tilkoplet CAN-bussen, så her har vi nok også mulighet til å lese av temperatur og spenning på battericellene. D.v.s det virker som at KIAs diagnoseverktøy leser av dette via CAN-bussen, men mulig den sender en melding til BMS-en for å be denne informasjonen. Da er det nok ikke fullt like enkelt å finne ut av, vil jeg tro.
   
Jeg har en ELM327-klone med WIFI og en med USB, så etterhvert skal jeg se om jeg finner en måte å logge all trafikk på CAN-bussen. Linux har innebygget CAN-busstøtte i kjernen, så mulig det er den enkleste veien å gå.

Noen andre som har prøvd å sniffe alt på CAN-bussen på Soul-en?

Veldig interessant! Jeg har selv en ELM327 OBD II med USB, men jeg har ikke fått bilen ennå så jeg har ikke noen mulighet til å sjekke dataene som går der. Jeg har aldri forsøkt å logge data på den måten fra OBD II-porten, men det høres foreløpig ut som veien å gå. Veldig bra om folk rapporterer det de evt måtte finne her på forumet. Om ikke KIA vil tilby en App (jeg sier vil og ikke kan, for hadde de virkelig villet, så hadde de også kunnet), så får vi forsøke å hacke til en løsning.

goev

Jeg har fått lest litt mer om den OBD-II til usb-kabelen jeg har, og den dukker opp som en vanlig usb-serieport og man bruker AT-komandoer (Hayes). Dermed kan man bruke en hvilken som helst app, som f.eks. Hyperterminal på PC, til å lese av datastrømmen.

ELM327-kommandoer: http://elmelectronics.com/ELM327/AT_Commands.pdf

Når det blir litt mindre kaldt og jeg føler jeg har litt tid og overskudd, så skal jeg koble Mac-en til bilen og se hva jeg får ut. Må lese meg litt opp på CAN-buss, men det ser relativt enkelt ut. Jeg tror det største problemet kan bli å finne de riktige CAN-meldingene i mylderet  av CAN-meldinger siden "alt" går via den :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Jeg gjorde en liten test i dag og kom over en rekke kommandoer som setter ELM327-en i det som ser ut som riktig modus:

ATL1     Slå på linefeed
ATH1     Slå på headers
ATS1     Slå på printing av mellomrom (Spaces)
ATAL     Tillat lengre meldinger >7 bytes
ATSP0    Slå på automatisk gjenkjenning av protokoll (Kia-en benytter ISO15765-4, 11bit 500kb)
ATMA     Skriv ut alle meldinger

Da begynte den å umiddelbart å spytte ut CAN-meldinger, men dessverre fikk jeg ikke over så mange meldinger før et eller annet buffer gikk fullt. Dette var på iPhonen min med appen EOBD-Facile.

>ATMA
59705E1002010C8
598003E0000BB310B0B
29100000000FE000000
2000000211000133C1E
2010100
2020000000000001010
2A10000000000000000
52308383F3F3F360000<DATAERROR
5247201000000000000<DATA
BUFFERFULL

>ATMA
2014100000000000041<DATAERROR
2022000000000001030
2A10000000000000000
52308383F3F3F360000<DATAERROR
5247201000000000000<DATAERROR
12000000000
5170000000000000000
55D2B81D69F17500000
55E5C2DA84A6499000
BUFFERFULL

Jeg har ikke forsøkt å dekode noen av disse meldingene ennå. Jeg har lyst å prøve å finne et litt bedre oppsett enn iPhonen slik at det blir litt lettere å dekode.

Noen andre som har prøvd?
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

birkeland

Har som sagt ikke fått bilen, men har du noen link til hvordan man evt kan tyde informasjonen?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA