Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: K S på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:02
...Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +
Men, heller ingen av de andre produsentene leverer schucko ladekabler med bilene som leverer mer enn 8-10Ah (unntatt Mitsubishi før 2012 og Tesla) så burde ikke gi trekk for dette.

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:34
Sitat fra: K S på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:02
...Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +
Men, heller ingen av de andre produsentene leverer schucko ladekabler med bilene som leverer mer enn 8-10Ah (unntatt Mitsubishi før 2012 og Tesla) så burde ikke gi trekk for dette.

Er ikke i3s ladekabel på 12A, eller husker jeg feil nå?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

SitatTror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall  vår/sommer/tidlig høst.

Det er totalt usannsynlig og strider mot fysiske lover. Bilen er nærmere 1600 kg tung og har Cd på 0,35 i tillegg til stor flate, dvs. langt høyere luftmotstand enn Leaf, Up, e-golf, Zoe og i3. At du klarer å kjøre 13,7kwt/100km sier mye om din kjørestil og kjørehastighet. Ned mot 12kwt/100km tror jeg er umulig om du kjører mer enn 20kmt i snitt.

K S

Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:34
Sitat fra: K S på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:02
...Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +
Men, heller ingen av de andre produsentene leverer schucko ladekabler med bilene som leverer mer enn 8-10Ah (unntatt Mitsubishi før 2012 og Tesla) så burde ikke gi trekk for dette.

Trekk og trekk, bare litt tregt, det er 16 A lader i garasjen nå, den skal bli 32 A, så da har jeg nesten hurtiglader hjemme og smilet blir bare større og større :-)

Hanzo

Her i rogalandsområde, men min kjøring som er mye korte turer mellom 2 og 12 kilometer ser jeg at jeg havner lett ut på opp mot 20kw/h i snitt. Når det var nede i 2 grader på morningen kom jeg til jobb med 25,5 som forbruk. Men da snakker vi en 5 minutters kjøretur på 2 kilometer. Ser den synker og synker på lengre turer.

Øyvindjo

#35
Sitat fra: moonbuggy på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:32
SitatTror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall  vår/sommer/tidlig høst.

Det er totalt usannsynlig og strider mot fysiske lover. Bilen er nærmere 1600 kg tung og har Cd på 0,35 i tillegg til stor flate, dvs. langt høyere luftmotstand enn Leaf, Up, e-golf, Zoe og i3. At du klarer å kjøre 13,7kwt/100km sier mye om din kjørestil og kjørehastighet. Ned mot 12kwt/100km tror jeg er umulig om du kjører mer enn 20kmt i snitt.
Jeg har kjørt bilen 200.1 km og hadde 15 km igjen på rekkeviddemåleren.dette er mer enn oppgitt rekkevidde.så det er mulig du mener det er usannsynlig, men dette er faktisk utført i daglig kjøring. Selvfølgelig utført med meget forsiktig kjørestil og klima av, men uansett.......
Se innlegget mitt tidligere i tråden.

moonbuggy

#36
En skulle nesten tro kia hadde kommet med en perpeteum mobile.
Dette hentet jeg fra EPAs tall i USA:
EPA (Environment Protection Agency, USA) tester biler i laboratorium(like forhold for alle) med hjul på dynamometer hvor man kalibrerer for luftmotstand, simulert landevei og bykjøring hvor man logger forbruk. Disse testene er langt mer realistiske og rettferdige enn tilsvarende europeiske. Her er tallene i tabells form for en del biler på det amerikanske markedet. Det gir et meget godt sammenligningsgrunnlag og også indikasjon på bruk, lav fart mye start stopp som i by, eller mye landevei.

Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82

Kia Soul EV på topp når det gjelder rekkevidde, men ikke med så mange prosent. Se ellers forbruk. Bilens form og vekt gjør at det også ligger høyt, særlig ved høyere hastigheter (landevei), nokså logisk med formen bilen har.
EPA vektlegger totalen som 55% bykjøring og 45% landeveikjøring.

birkeland

Utifra denne testen, har Kia Soul EV 26.8kWt batterikapasitet tilgjengelig (estimert 30.5kW total batterikapasitet). Altså at Kia opererer med tilgjengelig batterikapasitet når de oppgir 27kWt i motsetning til konkurrenter som oppgir total batterikapasitet: http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/

Ona IX

Sitat fra: birkeland på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:45
Utifra denne testen, har Kia Soul EV 26.8kWt batterikapasitet tilgjengelig (estimert 30.5kW total batterikapasitet). Altså at Kia opererer med tilgjengelig batterikapasitet når de oppgir 27kWt i motsetning til konkurrenter som oppgir total batterikapasitet: http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/

Må si jeg er utrolig imponert over kia med denne bilen(, selv om den har sine småfeil).
Så har kia oppgitt:
1. lavere batterikapasitet enn den faktisk har, som er positivt for konsumeren.
2. 0-100 på 12sekunder. Mens flere har testet og klarer rundt 10 sekunder.
3. rekkevidden på 212km som er oppnåelig for mange, sålenge man kjører så grønt man kan, og har litt elbilerfaring.

Hvis man ser på leaf, som oppgir 200km, så har jeg ikke hørt om mange som klarer å få bilen over 180km på en fin sommerdag.

K S

Tillater å komme med dagens "langtur":
Batteri start      100 %
GOM start        140 km
Kjørt distanse:   93 km
GOM rest          57 km
Rest batteri       45 %
Høydemetre totalt ca 1200, altså Mellom bakkar og berg i vest :-).
Gjennomsnittsfart 54 km/t
Varm bil med start, 2 timers pause på halvveien før retur, temperatur 6-9 grader.
Generelt snill kjøring, også endel "seiling" med bilen i nøytral, utrolig langt den triller :-)
Så GOM sa 140 km ved start, og teoretisk rekkvidde etter 93 kjørte kilometre er 150 km. Bra synes jeg. Våt veg, noe regn. Så jeg antar 170-180 km med mindre kupert terreng er helt uproblematisk med ellers samme forhold. Kjekt.

Møtte forresten en Zoe på returen, kjekt :-)

kringon

Må støtte meg til det folk opplever her.

Har nå pendlet flere ganger sandefjord -> Lysaker (118.7km) og Lysaker -> Sandefjord dagen etter. Dette går utmerket med full klima, cc på 100 og radioen dundrende. Dersom jeg er virkelig ivirig på hjemturen, så piner jeg bilen ned mot 3%-6% restbatteri når jeg er hjemme ved å holde 110-120 på motorveien. Dette er ved temperaturer mellom 5 og 20 grader.

En annen ting som imponerer meg er at denne lader like fort fra 20-84% som en trilling. Har ved flere annledninger nå hurtigladet med omtrent samme start-mengde som trillinger, og den teller %målene omtrent helt likt. Per % markering så går det ikke noe raskere, men om man konverterer til antall km per lademinutt så knuser Soul EV både leaf of trilling på ChaDeMo lading.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

moby666

Kia slakter Bmw i3 i rekkevidde. Kanskje ikke så sjokkerende, men artig at Tyskerne skryter av Kia

http://www.autobild.de/videos/video-bmw-i3-und-kia-soul-5381918.html

krisrst

I dag har jeg prøvekjørt Kia Soul EV. Og det var en fryd i forhold til.. egentlig alt annet jeg har kjørt. Selv om egolf i mine egne undersøkelser er god for ca 150 km slik jeg kjører.

Kort sammendrag: Kjørt i tre timer, varme på som vanlig, mest motorvei mellom 80-90 km/t. Utfordrende bakker og tunneler med to innslag av den grusomme festningstunnellen. Total kjørelengde 150 km fra 95 %, med 18 % ladning igjen på slutt. Dette sammenliknet med 2012 leaf: 130 km uten varmeapparat til very low battery warning. Totalforbuk: 13.4 kWt/100km. Forholdene var mest tørr vei, med mellom 5 og 7 grader, med endel vind. Hurtigladet på slutt, 30 minutter dro opp batteriet til 83 % (65 % lading).

Min erfaring på rette strekk i 85 km/t var et forbruk som må ha vært ganske nærme 11-12kWh/100km.

Utvilsomt et kjøretøy som gir veldig mye. Men er det verdt å ikke vente til 2017? Ifølge nettryktene kommer jo tesla model e og leaf med 300km varianter..

http://www.mining.com/nissan-leaf-boasts-300-km-range-on-its-coming-2016-model-75785/
http://www.hegnar.no/motor/artikkel510754.ece

Lasse70

Det vil alltid komme noe nyere og bedre.
I 2017 vil du helt sikkert få vite at i 2019 så kommer......

Bedre å få glede av det så lenge man kan. Selv gleder jeg meg som en unge til å gå min i februar :-)
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

birkeland

Og i 2017 kan insentivene fra regjeringen ha endret seg slik at det ikke lenger er fullstendig fritak for mva og andre avgifter ved kjøp av elbil. Etterhvert som regjeringen og de mektige oljeselskapene får redusert inntjening som følge av masse el-biler og nyere bensinbilpark som bruker mindre bensin, vil jeg tro at de vil pønske ut måter å tjene inn det tapte på. Ingen vet hvilken vei haren hopper, men tradisjonelt og historisk sett, har den norske regjeringen vært flinkere til å øke avgifter enn å fjerne dem. Just saying.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA