Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

Ona IX

Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..

nemiarwen

Oi, er det virkelig så ille altså? Her på nordvestlandet og delvis mot kysten så er det sjelden det blir 20 minus grader, men det kan skje. Jeg har ca 65 km tur retur til jobb, og tenkte at det vil ALDRI bli noen problem, men det KAN altså bli det? :-[ :-\

Ebbe

66 km i minus 20 blir ikke noe problem i hele tatt, du kan ha på god varme da. Under testen i Finland var det minus 26 og de kjørte da 90 km med god varme i bilen.
P39240

Fei

Det var jo godt å høre. Jeg begynte å få litt nerver nå :'(

K S

Sitat fra: nemiarwen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 10:49
Oi, er det virkelig så ille altså? Her på nordvestlandet og delvis mot kysten så er det sjelden det blir 20 minus grader, men det kan skje. Jeg har ca 65 km tur retur til jobb, og tenkte at det vil ALDRI bli noen problem, men det KAN altså bli det? :-[ :-\

Jeg kjører rundt 93 km (46-47 km t/r) to ganger i uken, og ved 8-10 grader og ca 1200 høydemetre klatring totalt.

Med stor rekkeviddeangst og svært fin kjøring kunne jeg kanskje klart denne turen nesten to ganger, 150-160 km hadde ikke vært problem med denne temperaturen og de høydemetrene. Kjører da med klima på auto, gjerne forvarmet bil før jeg starter hjemmefra, men bilen står parkert 1-2 timer før vi returnerer igjen.

Så det er bare å utfordre rekkevidden! Men høy fart er ikke gunstig, og jeg har virkelig overrasket meg selv: Jeg har helt annen kjørestil med elbil enn ved dieselbil, både mer deffensiv og gjevnere og lavere hastighet.

Jeg håper bare elbil insentivene består, ihvertfall på kjøpssiden, bompenger og parkering bryr jeg meg ikke så mye om, men jeg håper vi kan få høy andel av nullutslippsbiler på norske veier. Fort!

nemiarwen

Bra det kom noen beroligende erfaringer  :)

Fei

Sitat fra: Ona IX på fredag 17. oktober 2014, klokken 23:08
Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Å nei. Så ikke dette innlegget.  Nå har jeg angst igjen :-[. Håper ikke jeg nettopp har brukt 262k på elbil og 32a saltobox som ikke kommer til å funke for meg. Hadde trodd 6.6mil ville være null stress uansett temp jeg. Ja ja. Får jo solgt den om alt går åt skogen.  :-[


nagela

Sitat fra: Fei på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:53
Sitat fra: Ona IX på fredag 17. oktober 2014, klokken 23:08
Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Å nei. Så ikke dette innlegget.  Nå har jeg angst igjen :-[. Håper ikke jeg nettopp har brukt 262k på elbil og 32a saltobox som ikke kommer til å funke for meg. Hadde trodd 6.6mil ville være null stress uansett temp jeg. Ja ja. Får jo solgt den om alt går åt skogen.  :-[
Mistenker sterkt at dette svaret ifra Ona IX skyldes en misforståelse, og at det er basert på at du skal kjøre 6,6 mil hver vei. Totalt 13,2 mil. Dette hadde vært "spennende" i -20, men 6,6 mil totalt er overhode ikke noe problem. ( Så sant du ikke må kjøre i 40-50 cm tung snø hele veien  ;) )
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Fei

Sitat fra: nagela på lørdag 18. oktober 2014, klokken 20:00
Sitat fra: Fei på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:53
Sitat fra: Ona IX på fredag 17. oktober 2014, klokken 23:08
Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Å nei. Så ikke dette innlegget.  Nå har jeg angst igjen :-[. Håper ikke jeg nettopp har brukt 262k på elbil og 32a saltobox som ikke kommer til å funke for meg. Hadde trodd 6.6mil ville være null stress uansett temp jeg. Ja ja. Får jo solgt den om alt går åt skogen.  :-[
Mistenker sterkt at dette svaret ifra Ona IX skyldes en misforståelse, og at det er basert på at du skal kjøre 6,6 mil hver vei. Totalt 13,2 mil. Dette hadde vært "spennende" i -20, men 6,6 mil totalt er overhode ikke noe problem. ( Så sant du ikke må kjøre i 40-50 cm tung snø hele veien  ;) )
Puh!!

Nei 3.2mil hver vei. La på en km bare som buffer men reelt da 6.4mil totalt.  Blir nok noe snø men ikke så mye på veiene til vanlig. De "disponerer" nok salt i kommunen til å få kompositt til å ruste. Er også noen kommunale ladestasjoner underveis, men aner ikke om pågang så tar ikke de med i beregning. Uansett takk :)

kringon

Jeg kan garantere for at 6.6mil total går uten problemer.

Jeg er overrasket over hvor lite snitt-forbruket øker når temperaturen synker. Har kjørt bilen i 0-3 grader de siste dagene, og snittforbruket ligger på 17.4-18.2 kw/100 km.

Da jeg fikk bilen, og det var 17-20 grader ute, så lå snittforbruket på 15.7-16.5.

Personlig satser jeg på at bilen skal klare 120km uansett føre, og foreløpig tror jeg det går greit.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

JR

Kjørte i kveld en strekning på 54km småkupert landevei med 60-70-80 sone med et forbruk på 16,2KW/100km med en avslappet kjørestil omtrent på fartsgrensene. Utetemperatur 4 grader og regnvær. AC på 22 grader. Forbruk 36% av batteriet. Forbruket tilsvarer en rekkevidde på 150km. Enig med "kringon" i forhold til rekkevidde og temperatur. Hastighet er det som trekker mest strøm. Morotorvei i 100+ er slemt. Mer om mine rekkevidde-erfaringer:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16672.15.html

kringon

Selvfølgelig trekker hastighet mye, og jeg pleier å ligge i ca 90-95 på motorveien. Legger meg selvsagt taktisk bak en trailer med ca 2s avstand. "Føler" at det gjør underverker for luftmostanden. Spesielt når det regner.

Kjører alltid med klima + radio på.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

JTveter

Bestilte min KIA (første EL-bil) i går, og jeg har ca 6,5 mil hver veg. Men har lademuligheter på jobben de fleste dagene, så jeg tar det helt med ro!
KIA Soul Titanium Grey, Solgt
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey
Tesla Model 3 2019

moonbuggy

Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82

kringon

Sitat fra: nime01 på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:49
Tror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall  vår/sommer/tidlig høst.

Klarer du det, så slår du oppgitt rekkevidde på 212km :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA